גיוס והכשרה שיוצאים מהקופסה: The new collar trend

כדי להיות חלק מ'הצווארון החדש' בעולם הגיוס, אתם לא צריכים להגיע עם תעודות, תארים אקדמיים והוכחות כתובות שאתם מסוגלים לבצע את התפקיד המבוקש. עפ"י רוב תתבקשו להוכיח יכולות או כישורים ספציפיים בלבד!

 

אופי המשרות של 'הצווארון החדש' מגיע אלינו מארה"ב, שם השכילו להבין שידע מקצועי ואקדמי הוא חשוב אבל לא בהכרח יותר מאשר כישורים ומיומנויות נרכשים או מולדים.

 

* מחפשים עובדים? כנסו לעמוד המעסיקים

* בא לכם לחפש עבודה חדשה? קבלו הצעות עבודה 

 

גיוס עובדים

 

חברת גוגל הייתה בין החברות האמיצות הראשונות שחשבו על גיוס מחוץ לקופסה ואיתרה מתכנתים מבלי שבכלל יגישו לה מועמדות. לפי השיטה 'גוגל' איתרה מועמדים בעזרת שימוש הגולשים במנוע החיפוש שלה. מילות החיפוש שנקבעו כ'סינון ראשוני' פתחו בפני הגולשים אפשרות לענות על חידות תכנות בזמן קצוב. מי שאותר והצליח לפתור נכונה זומן לפגישה ב'גוגל' ומשרתו הובטחה.

הקריירה המבטיחה מוצעת בעיקר בתחום הדיגיטלי וההייטק אך לא רק. בסיס הרעיון הוא לבחון מועמדים לפי דרישות התפקיד ולברר האם יש לו את הכישורים לאותו תפקיד ספציפי, לאחר שמשתכנעים בכך, המועמד זוכה להכשרה מקצועית במקום העבודה החדש. יש כאן למעשה אמון במסוגלות האדם לבצע את התפקיד ושכירתו 'מראש', מתוך מטרה להכשירו בארגון.

 

חושבים לעבוד במוסד או בשב"כ? דעו שגם הם פועלים באותו האופן כמו חברת 'גוגל' ומציעה עבודה לפותרי החידות והתכנות שהם מעלים. תודו שזאת בשורה לא רעה. מסלול עוקף לימודים זה מתאים בייחוד לאוכלוסייה ללא תעודות ותארים, שיכולה להיכנס ולהיות חלק מכוח העבודה במשק באופן מידי וכן עבור המעוניינים בהסבה מקצועית. המשרות הללו מהוות הזדמנויות חדשות ושוות למחפשי העבודה השונים. דוגמה נוספת לחברה עולמית שבחרה לגייס לשורותיה עובדים בדרך זו היא חברת IBM, חלק מהמשרות היו: מנהלי מערכות, מנהלי פרויקט, אנליסטים וטכנאים. עם מדד הזדמנויות נהדר שכזה, מה הפלא שהטרנד הולך ומתפשט בעולם המערבי ולא רק באזור עמק הסיליקון ובתחום ההייטק בלבד.

 

הידעתם?

בהתאם להחלטת ממשלה מספר 3995 מעוניין משרד הכלכלה להפעיל מסלול הכשרה ייחודי לצורך הכשרת עובדים במקום העבודה.

במסגרת מסלול זה תינתן אפשרות למעסיקים לקלוט עובדים חדשים כעובדים מן המניין ולהכשירם במקום העבודה על פי מטלות תפקיד של המעסיק, כאשר ההכשרה מתבצעת בעזרת חונך אותו מעמיד המעסיק. הסיוע שניתן למעסיקים הזכאים על פי הוראה זו הוא מימון חלקי של שכר העובד בתקופת ההכשרה ומימון חלקי של שכר החונך.

 

גם בחברת אמזון מכשירים עובדים לשלל מקצועות ותפקידים בחברה, התכנית נקראת career choice. הרעיון מאחורי היוזמה הוא לאפשר לכל אחד קריירה שהוא יכול לבחור, אגב החברה לא מחייבת את הבוגרים לחתום על שום התחייבות לתקופה מסוימת, מתוך מחשבה הגיונית כי אם עובד נשאר בחברה אבל לא מרוצה מהקריירה שלו – עדיף שיעזוב.

 

הכשרת עובדים

 

תוצרת הארץ

אז זה קורה גם בארץ. שוק העבודה מתחיל להפנים שאת ההכשרות המקצועיות הנדרשות ניתן לעשות לכל אדם והדגש הוא על תכונות האישיות והמיומנויות שיש לו. למעשה, כל מי שהשכיל והקדים להבין שהשאלה שצריכה להישאל היא 'אלו תכונות וכישורים יש לאדם מולי ואיך הוא יכול להתאים לארגון?' ולא 'איזו תעודה מקצועית יש למועמד הזה?' -הרוויח!

 

דוגמה ישראלית לכך, היא חברת אגד אשר מעמידה תנאים בסיסיים של השכלה מינימלית, גיל, בדיקת ראייה וידיעת השפה. החברה מציעה למתאימים לרכוש את הידע הנדרש כנהגי רכב ציבורי על חשבונה במכללה שהוקמה בתוך החברה. לאחר הצגת המסמכים המתאימים ובתום תהליך מיון קצר, המועמדים לומדים כ- 148 שעות אקדמאיות. תכנית הלימודים מקיפה וכוללת את תורת המקצוע, לימודי תשתית של אנגלית וידיעת הארץ, לימודי מקצועות תומכים הכוללים עזרה ראשונה, כיבוי אש, בטחון וטרור וחבלה. בנוסף, מכשירים את המועמדים להעניק שירות לנוסעים בעלי מוגבלויות ויחסי אנוש שרותיים טובים. תעודת הגמר לעומדים במבחן הסופי, מוענקת מטעם משרד הכלכלה.

 

חברת 'אינטל' מציעה אף היא הכשרה מקצועית ומקום עבודה. דרישות הקבלה כוללות 12 שנות לימוד, שירות צבאי וראיון אישי לזיהוי תכונות נדרשות כגון אמביציה, יכולת עבודה בצוות ומנהיגות. מטרת הקורס הוא להכשיר עובדים צעירים לעבוד בקו הייצור של מפעל אינטל בקרית גת כטכנאים בחדר היצור של המיקרו - מעבדים.

 

'אילקס מדיקל' ו'מדטכניקה' הן חלק מקבוצת 'אילקס' והן עוסקות בתחום הדיאגנוסטיקה הרפואית. ענת תמיר, מנהלת משאבי האנוש בחברה, מספרת על דרך הגיוס וההכשרה הייחודית של הטכנאים בחברה: "הדרישה שלנו למועמדים במשרת טכנאי ציוד רפואי הוא רקע טכני, לאו דווקא במכשור רפואי. כאשר אנחנו מזהים פוטנציאל למידה ומוטיבציה גבוהה אצל המועמד, מבחינתנו יש לו סיכוי טוב להיקלט אצלנו. לאחר שהמועמד עובר ראיון ראשוני במשאבי האנוש, מנהל השרות מראיין אותו ובמהלך הריאיון המועמד נשאל על סיטואציות ותקלות אפשרויות ונבחן באופן מעשי על דרך הפתרונות שהוא מציע ברגע שמתקבלת החלטה לקלוט את העובד לשורותינו, הוא מתחיל תהליך הכשרה ולמידה של המכשירים והציוד הרפואי." מספרת תמיר וממשיכה: "ההכשרה והלמידה מתפרשים על פני חצי שנה לערך ובתקופה זו 'מצמידים' לעובד החדש טכנאי ותיק ומנוסה שמכשיר ומלמד אותו את כל המכשירים שהוא אמור לדעת. במקרים רבים, במקביל להכשרה של הטכנאי הוותיק, אנחנו שולחים את הטכנאי החדש ללמוד קורס ספציפי של המכשירים שלנו."

 

על השאלה 'איך אתם מבטיחים את הישארות הטכנאי החדש לאחר תקופת ההכשרה והלימוד?', משיבה תמיר כי  ההתמודדות עם כך נעשית פעם אחת במישור הניהולי/משאבי אנושי – כלומר לדעת לשמר את העובד ולגרום לו לשביעות רצון כך שהוא פשוט לא ירצה לעזוב, ופעם שניה בשילוב המחלקה המשפטית, כאשר כל מקרה נבחן לגופו. למעשה יש שתי אופציות עיקריות בהן 'אילקס' נוטה להשתמש, האחת הינה חתימה על התחייבות לתקופת עבודה של כשנתיים לפחות והשנייה היא דרישה לתשלום מידתי ביחס לעלות הלימודים של העובד. באופן כללי, שתי האפשרויות הן למעשה 'מבחן רצינות' שדורשת החברה שמשקיעה בעובד החדש ולנו היא נראית הגיונית.

 

גיוס עובדים מיומנים

 

הכשרה על חשבון המדינה

תתפלאו לגלות אבל מדינת ישראל מציעה לאזרחיה הכשרה ו/או הסבה מקצועית על חשבונה . קהל היעד הוא בלתי מועסקים או מועסקים בעבודה בלתי מקצועית, המעוניינים לרכוש מקצוע או לבצע הסבה מקצועית.

 

במסגרת זו מתקיימת הכשרה פנים מפעלית וחניכה למתלמדים. ההכשרות המקצועיות מתקיימות במגוון ענפי לימוד מקצועיים: בניין וסביבה, הארחה, חשמל ואלקטרוניקה, מחשבים, חינוך וטיפול, מתכת/מכונות, עץ ורהיטים, רכב ועוד. מעסיק המעוניין לקחת חלק במסלול זה מתחייב להעסיק בסיום הקורס את בוגריו לתקופה של שנה לפחות.

 

משרד העבודה משתתף בתשלום בסך של 2,000 ₪ כולל מע"מ לחודש לעובד לתקופת הכשרה מחודש ועד 6 חודשים. אופציה נוספת היא השתתפות בחניכת העובדים, במהלך ההכשרה מקצה המעסיק חונך מקצועי מהמפעל, שילווה וידריך את העובדים החדשים, עבור חניכה זו יקבל 3,000 ₪ לחודש. כך שהתהליך יוצא משתלם גם למעסיק וגם למדינה.

 

גם במשרד התמ"ת (תעשייה, מסחר ותעסוקה) מבינים את חשיבות ההכשרה המקצועית עבור אלו שרוצים להשתלב במעגל העבודה, או אלו שרוצים לעשות הסבה מקצועית. לשם כך הוקמו מספר תכניות לימוד המעניקות הטבות גדולות ומשמעותיות והזכאים ללימודים על חשבון התמ"ת מקבלים את האופציה להיכנס לשוק העבודה במקצועות מבוקשים ביותר.

 

'קרן מעגלים' היא קרן מיוחדת שהוקמה למען העובדים במקצועות שוחקים שמעוניינים לעשות הסבה מקצועית. הקרן מסייעת במימון רכישת מקצוע חדש ועוזרת להשתלב במעגל העבודה. אמנם קיימים תנאים בהם נדרש העובד כדי לקבל מימון לימודים מקרן מעגלים, אבל מי שעומד בהם זוכה בלימודי מקצוע חדש ומבוקש ומאפשר לו לנטוש את המקצוע השוחק בו עבד.

 

'המרכז ללימודי חוץ והמשך בספיר', פותח את שעריו למעוניינים בהכשרות מקצועיות לגילאי 40+ במימון מלא. רבים מבני ה- 40 + מוצאים עצמם מחפשים כיוון חדש לתעסוקה, לפי החלטת המועצה להשכלה גבוהה, מתעניינים בגילאי 40 ומעלה זכאים להקלות בתנאי הקבלה, וגמישות נוספת בדרישות הבגרות. כמובן שהמועמדות תישקל בהתאם לבחירת הקורס ודרישות הסף לתחום הנלמד. המרכז מציע רשימת קורסים מגוונת ובהם: בקרת איכות, הבטחת איכות, הנהלת חשבונות 1+2, חשמלאי ראשי, הנהלת חשבונות סוג 3, חשמלאי מוסמך, חשבי שכר בכירים, מנהלי עבודה בתעשייה, ניהול מחסן ממוחשב, תכנות בקרים וניהול רשתות MCSA.

 

שורה תחתונה: אי אפשר להתעלם עוד מהגלובליזציה וככל שהידע שלכם רחב ומקיף יותר, כך סיכוייכם להתקבל למשרות 'הצווארון החדש' גבוהות יותר. לא עוד תעודות כי אם כישורים, תכונות ומיומנות. עכשיו נשאר לקוות שגם מערכת החינוך שלנו תלך בעקבות הטרנד!

 

קרדיט תמונות: shutterstock

*נסו את הסוכן החכם    בקרו אותנו בפייסבוק  לינקדאין