דמי אבטלה וזכאות לדמי אבטלה: מדריך מקיף לחישוב

מהי הדרך הנכונה לחישוב דמי האבטלה, כמה פעמים בחודש יש להתייצב בלשכת העבודה ומי בכלל זכאי לקבלם - זאת ועוד בכתבה שלפניכם

 

*תנו לסוכן החכם למצוא לכם עבודה

*מחפשים את העובד הבא?

* כך תחפשו עבודה

*טבלאות שכר מעודכנות לשנת 2020

 

 

אבטלה - כל מה שצריך לדעת

 

 

אז איך מחשבים את דמי האבטלה?

סכום דמי האבטלה ליום מחושב לפי גיל והכנסות (החייבות בדמי ביטוח) בחצי שנה האחרונה. דרך החישוב: סכום דמי האבטלה ליום כפול מספר הימים שבהם התייצבת בלשכת שירות התעסוקה באותו חודש. אם האדם התייצב כנדרש במהלך כל החודש, התשלום יכלול את כל ימי העבודה בחודש.

 

סכום הקצבה למי שלא מלאו 28 שנים מחושב כאחוזים מתוך הברוטו ומתחיל בשכר של כ- 3,000 ₪ בשיעור של 60% מהשכר (1800 ₪ נטו). ככל שהמשכורת גבוהה יותר כך אחוזי התשלום מן השכר יורדים. השכר המקסימלי ממנו משלמים 32% הוא 31,400 ₪ ודמי האבטלה המרביים הם 396.24 ש"ח ליום, עבור 125 ימי התשלום הראשונים, החל מיום התשלום ה-126, דמי האבטלה המרביים הם 264.16 ₪ ליום .

 

כמה זמן אפשר לקבל דמי אבטלה?

עד גיל 25         50 - 138  ימים

25 עד 28          138 - 67 ימים

28 עד 35          138 - 100 ימים

35 עד 45          175- 138 ימים

45 ומעלה          175 ימים

 

גם למתפטרים מגיע!

מי שהפסיק את עבודתו מרצונו, ללא הצדקה, יתחיל לקבל דמי אבטלה רק לאחר 90 ימים מיום שהפסיק את העבודה. למרות זאת חשוב להתייצב בלשכת שירות התעסוקה סמוך ליום הפסקת העבודה, כדי לשמור על תקופת האכשרה הנדרשת.

 

'התפטרות מוצדקת' – כן, יש דבר כזה במקרה שההתפטרות נובעת עקב מצב בריאותי לקוי של התובע או של בן משפחתו, או כאשר ההתפטרות נובעת מהרעה מוחשית בתנאי עבודה, או נסיבות אחרות שביחסי העבודה שבהן לא ניתן לדרוש מהעובד שימשיך בעבודתו.

 

מפתיע וחשוב לדעת...

  1. עובד שנמצא בחופשה ללא תשלום 30 ימים לפחות, זכאי לדמי אבטלה (בהתאם לתנאי הזכאות לדמי אבטלה). אם לעובד יש יתרת ימי חופשה אצל המעסיק הוא לא יקבל תשלום עבור ימי האבטלה הראשונים, כמספר ימי החופשה שנותרו לזכותו לפני שיצא לחופשה ללא תשלום. עובד בחופשה ללא תשלום חייב להתייצב בשירות התעסוקה.
  2. דמי אבטלה ללומדים – הלומדים בקורסים להכשרה והסבה מטעם משרד הכלכלה, שהופנו ע"י שירות התעסוקה לרכישת מקצוע חדש, מגיעים דמי אבטלה בשיעור של 70% מדמי האבטלה.  אם בחרתם ללמוד את אחד מהמקצועות הבאים: ריתוך לסוגיו ומסגרות, עיבוד שבבי ממוחשב לסוגיו, מבלטנות, מקצועות שלד, בנייה טובה ובנייה מתועשת, הפעלת מכונות ובניית כלים ותבניות - התמחויות במתכת או בפלסטיקה, טקסטיל - הפעלת מכונות אריגה, צביעה, אשפרה, בישול אתני, אוטוטרוניקה, מכונאות, חשמלאות והפעלת ציוד מכני הנדסי, מיכון חקלאי, ניהול עבודה בחקלאות, סייעות מאומנות ועובדי ייצור באלקטרוניקה - אזי ישולמו לכם דמי אבטלה בשיעור מלא.

 

דמי אבטלה

 

מי וכמה דמי אבטלה מקבלים ברחבי הארץ?

 

אחוז גובה מקבלי דמי האבטלה לפי ישובים (באדיבות דוברות ביטוח לאומי)

 

% מקבלי דמי האבטלה

שם הישובים

1.8

מעלה אפרים

1.4

בית שאן, שדרות

1.3

שלומי, עין קיינא, דימונה, טירת הכרמל

1.2

כרמיאל, אור עקיבא, בני עי"ש, מגדל העמק, מטולה, קריית גת, קצרין

1.1

אילת, אחוזת ברק, חדרה, חצור הגלילית, נהריה, נצרת עלית, עפולה, קריית ים, קריית מלאכי, שערי תקווה, טבריה

1

ראש העין, ראש פינה, ערד, עתלית, פרדס חנה-כרכור, צור יצחק, קריית אתא, כפר תבור, כפר יונה, ירוחם, בת ים, אשקלון, אופקים

 

 

בסך הכל במהלך 2016 ירד מספר המקבלים דמי אבטלה בכ- 5% בממוצע לחודש ומספר הבלתי מועסקים ירד בכ-%7 בממוצע לחודש. ההתפלגות לפי מין, מצביעה על שיעור מקבלים גבוה יותר בקרב הנשים – 40% מהנשים הבלתי מועסקות קיבלו דמי אבטלה לעומת 35% גברים. מרבית המקבלים היו בני 40 ויותר ו-2/3 מהם נשואים – כמחציתם ללא ילדים.

 

חייל משוחרר?

ב-2016 רק 0.5% ממקבלי דמי אבטלה היו חיילים משוחררים, מספר החיילים שקיבלו מענק בגין עבודה מועדפת ירד אף הוא. מהתפלגות מקבלי המענק לפי ענף, עולה כי כמחציתם עבדו בתעשייה, כ-17% במלונאות, כ-15% בתחנות דלק, כ-10% בחקלאות, כ-7% בבנייה ורק כ-2% בסיעוד. בשנת 2016 הייתה עליה רק בענפי התעשייה והסיעוד, ואילו בשאר הענפים חלה ירידה.

 

זכאות לדמי אבטלה

אחד התנאים לצבירת זכאות לקבלת דמי אבטלה הוא צבירת תקופת אכשרה. מדובר בתקופת עבודה כשכיר במשך 12 חודשים מתוך 18 החודשים שקדמו ל- 1בחודש בו המובטל החל להתייצב בשירות התעסוקה. לחוק זה נערך תיקון במטרה להתחשב במעוניינים בדמי אבטלה: "לפני תיקון החוק, ככל שלמובטל הייתה תקופת אכשרה גבולית והוא לא היה מתייצב מיד לאחר הפסקת העבודה, למשל אם חיפש עבודה בכוחות עצמו ונוצר מצב בו לא צבר תקופת אכשרה, תביעתו הייתה נדחית." מסביר מנהל תחום האבטלה בביטוח לאומי, אלון דסה, וממשיך:

 

"תיקון 198 לחוק נועד לסייע למקרים אלו:

התיקון מאפשר למובטל שלא התייצב מיד לאחר הפסקת העבודה (כל עוד לא חלפו 3 חודשים  מיום הפסקת העבודה ועד ל 1 בחודש בו החל להתייצב בשירות התעסוקה) לא להיפגע ממהלך זה. התיקון מאפשר לנו " להחזיר את המובטל ליום הפסקת עבודתו " על ידי הארכת תקופת ההתייחסות למציאת תקופת האכשרה בתקופה בה לא התייצב כאמור לעייל.

 

לפיכך, במקום לאתר 12 חודשי עבודה מתוך 18 חודשים שקדמו ל-1בחודש בו החל להתייצב, נוכל להתייחס, בדיעבד, לאותה תקופה בה לא התייצב ( ולא יותר מ-3 חודשים) בהתאמה ולאתר את אותם 12 חודשים מתוך 18 אחורה מיום, הפסקת עבודתו." מסכם דסה.

 

חיפוש עבודה

 

'כיס עמוק'

מספר התביעות החדשות לדמי אבטלה באפריל 2018 עלה בכ-11% לעומת חודש מרץ 2018 ועמד על כ-19,000 תביעות. בהשוואה לחודשים ינואר- אפריל 2018 לתקופה המקבילה ב-2017 ישנה עליה ב-5%-7% במספר התביעות.

 

שיעור האבטלה במשק ירד מעט ועמד על 3.6% נכון למרץ 2018. מספר הבלתי מועסקים ירד בחודש מרץ 2018 בכ-6% אחוזים לעומת חודש פברואר 2018. מכאן ניתן להסיק שישנה מגמה של עליה בשיעור הכיסוי של דמי אבטלה, כלומר ביטוח האבטלה "מכסה" יותר מובטלים מבעבר. שיעור הכיסוי נמצא במגמת עליה בארבע השנים האחרונות, ובחודש מרץ 2018 שיעור הכיסוי עלה בצורה ניכרת לכ-63%.

 

אז מי מקבל אבטלה?

 

התפלגות לפי רמת שכר מקבלי אבטלה

אבטלה

 

התפלגות מקבלי אבטלה לפי קבוצה

דמי אבטלה

 

התייצבות בלשכת התעסוקה

עמדת ההתייצבומט (מכשיר ביומטרי) נמצאת בכניסה לסניף הלשכה ויש להירשם מיד עם ההגעה, כאשר מתאם ההשמה ירצה להציע לכם עבודה, תקבלו הודעה להגיע אליו למשרד ובמקרים אחרים תשוחררו לביתכם. בתחילה, מתאם ההשמה ירצה להכיר ולראיין אתכם לשם קבלת מידע באשר לציפיותיכם, לניסיון שצברתם ולמיומנותכם. לאחר התרשמות זו הוא יחפש עבורכם עבודה ופרטיכם יכנסו למאגרי המידע.

 

לתהליך הרישום בלשכה בפעם הראשונה, יש להביא את המסמכים הבאים:

•תעודת מזהה בתוקף (תעודת זהות, דרכון, רישיון נהיגה).

•אישורים רפואיים: אם קיימת מגבלה כלשהי

•לבעלי מקצוע – תעודות מקצוע.

•רישיון מקצועי – במקצועות רישוי.

•תעודות המעידות על השכלה - לא חובה.

•אפשרי ורצוי - קורות חיים מעודכנים להצגה בפני מעסיקים.

 

מתי תקבלו את דמי האבטלה?

התשלום עבור חודש האבטלה הראשון הוא במועד לא קבוע, והוא תלוי בתאריך שבו הגשתם את התביעה וזמן הטיפול בכל סניף. התשלום עבור חודש האבטלה השני ואילך יהיה בסמוך ל- 17 בחודש שלאחריו.

 *אין באמור לעיל משום המלצה או מתן ייעוץ – ט.ל.ח.

 

קרדיט תמונות: shutterstock

בקרו אותנו בפייסבוק  לינקדאין