שינוי תעסוקתי: מתי ואיך לבצע אותו?

הצורך בשינוי תעסוקתי מופיע, בצורה זו או אחרת, כמעט אצל כולם באיזשהו שלב. השאלה היא אם אתם "משתיקים" אותו, בודקים מדוע הוא הופיע דווקא עכשיו והאם הוא מוצדק? בדקנו עבורכם את כל הסימנים המעידים על הצורך בשינוי וגם איך עושים זאת נכון!

 

הצורך בשינוי תעסוקתי יכול להופיע בכל גיל, אך כמובן שככל שהניסיון המקצועי והוותק עולים כך גם הרצון לעשות "משהו אחר" עולה. אז איך יודעים שאכן הגיע הזמן לערוך שינוי תעסוקתי ואין מדובר במשבר במקום העבודה הספציפי?  נסו לדמיין את עצמכם עוסקים באותו מקצוע אך בארגון אחר או בתפקיד אחר באותו תחום, האם זה גורם לכם לרצות להמשיך לעבוד? האם שינוי סביבה הוא הדבר לו אתם זקוקים?

 

*סוכן חכם

*על המקצועות הכי נדרשים

*קורות חיים לא חייבים להיות משעממים

 

שינוי תעסוקתי - דרושים IL

 

ה'טריגר' שמעורר את הצורך – תחילת התהליך

 

ד"ר יעל יצחקי, מנכ"לית נטע – המרכז לפיתוח קריירה, מספרת לנו על הסיבות לכך שאדם חש בצורך לבצע שינוי תעסוקתי: "ישנן סיבות שונות לכך שאדם מרגיש צורך לעשות שינוי תעסוקתי. לעתים, בתחילת הדרך, נבחר מקצוע בשל סיבות פרקטיות, למרות שליבו לא שם. בתקופות שונות בחיים סדרי העדיפויות משתנים. יתכן שכשהמצב הכלכלי מבוסס יותר, ניתן להכניס פן נוסף לתעסוקה שלוקח בחשבון גם ייעוד ושמחה ולא רק פרנסה. לעתים קרובות נשים אחרי לידה, מרגישות צורך לעשות התאמות ולעבוד באופן שמאפשר שילוב של העבודה עם המשפחה. גם גברים, אם כי פחות מנשים, בוחנים דרכים לשלב עבודה ומשפחה ועשויים לבחור מקומות עבודה שמאפשרים תנאים גמישים. חלק מהאנשים פשוט כבר לא מוצאים את עצמם בקריירה הקיימת ולכן השוק מחייב אותם לעשות את השינוי.

 

-איך יודעים ש"זה זה" ולא משהו אחר שמפריע לנו?

"אדם שנמצא במצוקה או באי שקט צריך להבין לעומק ממה המצב הזה נובע. כאשר מקבלים ייעוץ תעסוקתי, עולים נושאים שונים מחיי האדם, חלקם מהעבר וחלקם מההווה", מסבירה ד"ר יצחקי וממשיכה: "הייעוץ עוזר לעשות סדר במחשבות וברגשות ולהבין את הצורך האמתי שקיים. בהחלט ייתכן מצב שהאדם יחליט שהוא נשאר באותו מקום עבודה והשינוי הנדרש יהיה בהתאמות בתחום אחר".

 

כדי לבצע את השינוי בצורה הנכונה ביותר צריך לערוך בירור מעמיק של הצרכים, החוזקות והנטיות התעסוקתיות של האדם. "רצוי לעבור יעוץ תעסוקתי שבו ייבחנו סוגיות אלה ביחס למצב האדם בחיים. ישנן תקופות בחיים שבהן ניתן לקחת סיכונים מסוימים ותקופות אחרות בהן המעברים צריכים להיות יותר בטוחים. הדרכים לביצוע שינויים הן מגוונות בהתאם למרכיבים השונים של האדם והמצב בו נמצא" מפרטת ד"ר יצחקי.

 

מה הם החסמים שעלולים להופיע?

 

פחד מכישלון, פחד לעזוב את "המוכר" ולהתחיל משהו חדש, חוסר פרגון ותמיכה מהסביבה הקרובה, חשש מירידה במצב הכלכלי והתדמיתי ופחד "להתחיל הכל מחדש", אלו רק חלק מהחסמים והחששות שמונעים מאתנו לבצע שינויים בחיינו בכלל ובעיקר בתחום התעסוקה. אז נכון שאף אחד לא יכול להבטיח לנו שהתחום החדש יהיה מניב ונרגיש בו כל הזמן מאושרים ומסופקים. נכון, לפעמים דברים לא מתנהלים לפי התכנון וגם את זה צריך לקחת בחשבון. זה לא אומר שלא צריך לפעול, אבל כדאי שתהיה תכנית חלופית למקרה הצורך או אמונה בעצמי שגם אם יקרה משהו בלתי צפוי, אדע להתמודד. ברגע שאתם בטוחים שזה הדבר שאתם זקוקים/רוצים בו – אל תהססו ואל תעשו שום צעד אחורה אלא רק קדימה!

 

-מה עוצר אותנו מלבצע שינוי, גם כאשר אנו בטוחים שאנו זקוקים לו?

ד"ר יצחקי משיבה: "לעתים אנו עייפים מהמקצוע או ממקום עבודה, אך התנאים הטובים מקשים עלינו להיפרד ולעשות שינוי. יש אנשים שחוששים מאובדן מעמד כלכלי או מקצועי בפניה לעיסוק מתגמל רגשית אך נעדר הילה. תנאים נוחים כמו קירבה לבית או שעות נוחות עשויים להשאיר אותנו במקום נוח, אך לא מאתגר".

 

-ואם לאחר השינוי יש חרטה?

"כמובן שיש מקומות עבודה שאם נעזוב אותם, לא תהיה דרך חזרה, אך שינוי אין משמעו מחיקת העבר. הידע והניסיון קיימים לכן נוכל למצוא את דרכנו חזרה אם נרצה. אם עברו שנים רבות, יתכן שיידרשו לימודים נוספים או דרישה להתעדכן בתחום מסוים" מרגיעה ד"ר יצחקי.

 

שינוי תעסוקתי - דרושים IL

 

אז איך מתחילים? החלק החשוב בתהליך

 

מתלבטים, חושבים ואפילו 'רק' מהרהרים על שינוי קריירה? תתחילו לחשוב על כיוונים אפשריים ומעניינים מבחינתכם. חישבו על החוזקות והכישורים שלכם ולאילו תחומים הם מתאימים, אל תתפתו לבחור במקצועות רק בגלל תדמיתם או השכר הגבוה שלהם. חשוב שההתאמה תהיה על בסיס אישי ולא 'פופולרי'.

 

קרן שקד-סקל, 44, בעלת קליניקה להוראה מותאמת, החלה את דרכה המקצועית כמורה להוראה מתקנת רק בשנתיים האחרונות, עד אז שימשה כעורכת תוכן ראשית במשך כיותר מעשור. כשאנו מנסים להבין מה היה הטריגר לשינוי, היא משיבה: "אף פעם אין סיבה אחת לשינוי. גם אצלי היה מצבור של תהליכים שהבשילו. גיל 40 מסמן איזה צורך לעשות שינוי, לא פעם לכיוון של משהו שיוצר תרומה ממשית וסיפוק. מצד שני אהבתי את עבודתי הקודמת מאוד אך היא עברה שינויים רבים וחשתי עייפות מסוימת מהידיעה המדויקת מה אני הולכת לעשות כל בוקר. לצד אלה חוויתי צורך במתן עזרה בלימודים בבית אצל אחד מילדיי.

 

תמיד הייתי טובה במתן הסברים ויש לי ידע רחב בנושאים רבים. בעברי הייתי מדריכת ספורט והעיסוק בענפי ספורט מלמד המון על תהליכי עבודה, בעיקר לילדים. כל אלו היוו מבחינתי את הטיזר ליצירת השינוי ואז התחלתי לתכנן את צעדיי בקפידה. בדקתי מראש מה נדרש ממני בכדי להפוך למומחית בהוראה מתקנת, היכן ניתן ללמוד ובאילו תחומים. חשבתי גם על הפן הכלכלי ובדקתי את המשמעות של מעבר משכירה לעצמאית, מה השכר הממוצע שאליו אוכל לשאוף, אלו דרכי התקדמות עומדות בפניי ומהו משך הזמן הסביר לבצע אותם" מפרטת סקל.

 

הפן הכלכלי של השינוי – חשוב לקחת בחשבון

 

שינוי תעסוקתי הוא תהליך שחייב להיות איטי ועקבי. יש לקחת בחשבון כי עלולה להיות ירידה בשכר בעקבות השינוי התעסוקתי ו/או האטה בקצב עליית השכר. כאשר הנכם מתחילים תחום עיסוק חדש עליכם להתחיל לצבור ידע וניסיון ולעיתים להתחיל את דרככם החדשה בתנאים כלכליים נמוכים יותר.

 

שרון שגב, 37, כיום מטפלת בעזרת צמחי מרפא ותמציות ארומתרפיות ובעבר מנהלת פרויקטים, מספרת איך זה קרה אצלה: "לפעמים נדרש ליווי מקצועי או אבחון. צריך לבחור את הטיימינג המתאים מבחינה כלכלית, לוודא שיש אפשרות לעשות צעד כזה שלעתים דורש התארגנות כלכלית אחרת, ולא יזיק גם תכנית גיבוי או לפחות להבין שאם זה לא מצליח אפשר תמיד לחזור לעשות מה שעשינו קודם. כדאי להתמקד בחשיבה חיובית ולתרגל סימולציות שונות. השינוי צריך להיות מחושב ומסודר, עם תכנון קדימה עד כמה שניתן. ללמוד מאחרים, לקרוא בנושא, לבדוק מה קיים בשוק, מי עושה דברים דומים, ולנסות לדמיין כיצד ארגיש אם אהיה כבר במקום הזה. יש מחיר כלכלי לצעד כזה וחייבים לקחת אותו בחשבון".

 

על אומץ ו'מחיר' ההתחלות החדשות

 

שינוי תעסוקתי מהווה צעד אמיץ לקראת התחלה חדשה, יש לו הרבה יתרונות של התלהבות חדשה, יצירתיות וסיפוק, אך יש בו גם יציאה מאזור הנוחות. שגב מסכמת את התהליך האישי שעברה: " אני חושבת שכל שינוי בחיים דורש אומץ. כולנו שוקעים בנוחות ובסביבה המוכרת לנו. להצהיר על שינוי דורש אומץ קודם כל כלפי עצמך ואחר כך כלפי הסביבה. חששות ותהיות כמו – אם לא אצליח מה יגידו? ואם אגלה שזה לא זה מה אעשה הלאה? בנוסף, ישנו הפן הכלכלי. להתחיל מחדש זה אומר ריסטארט על כל המשתמע מכך. זה להשאיר מאחור את כל הידע המקצועי שצברת בתחום מסוים ולהתחיל ירוק וטירון בתחום אחר, שבו אתה רואה קולגות שכבר עברו כברת דרך ונחשבים מקצועיים ומנוסים יותר ממך.

 

צריך לשים בצד את האגו, ולפעמים גם חלומות כלכליים, ולהתמסר בכל יום מחדש ללמידה ולאימוץ השינוי. אני עדיין בתחילת הדרך, ויש עוד המון מה לעשות, לקדם, ללמוד ולהתפתח. יש לי סבלנות ואני עובדת בצורה מסודרת כדי להגיע למקום שבו אני רוצה להיות. לקחתי בחשבון שבהתחלה המשכורת שלי תהיה יותר נמוכה, מצד שני אני צופה שהגידול בשכר יהיה מהיר יותר. בסך הכל אני מרוצה מהמהלך שלי". היא מסכמת וד"ר יצחקי ממהרת להגיב: " אנחנו לא באמת משאירים מאחור את הידע המקצועי שלנו. בכל תחום חדש שנפנה אליו, הכישורים שלנו והניסיון שלנו ילוו אותנו ויהיו לעזר. ידע מתחום מסוים יכול מאד לעזור בתחום שנראה שונה לגמרי".

 

שינוי תעסוקתי

 

נשים מנגה וגברים ממאדים

 

מסתבר שהחברה עדיין מצפה מגברים להיות מפרנסים עיקריים ומנשים להיות המטפלות העיקריות בבית ובילדים, לכן כשבאים לקבל החלטות הקשורות בתעסוקה, הנורמות האלה, שטבועות בנו, משפיעות עלינו בין אם אנחנו מחליטים לקבל אותן ובין אם אנחנו מחליטים לדחות אותן. התפיסה החברתית הזו משפיעה על הקריירה שלנו: "כאשר נשים עובדות שעות ארוכות מחוץ לבית הן מתייסרות על כך שאינן משקיעות מספיק זמן בילדים. שעות עבודה ארוכות מובנות מאליהן אצל גברים וגם אם ישנם גברים שמצרים על השעות הארוכות, הם אינם מתייסרים בייסורי מצפון. חשוב להבין שיש הבדלים רבים גם בין נשים לבין עצמן ובין גברים לבין עצמם ולא רק הבדלים בין נשים לבין גברים. ישנן נשים שהדבר החשוב להן ביותר הוא השכר ואחרות שמוכנות לעבוד עבור שכר בסיסי ביותר משום שבחרו במקצוע שאינו מתגמל כלכלית, אך הן מרגישות בו סיפוק רב" מסבירה ד"ר יצחקי.

 

 

טיפים

 

לסיום, קרן שקד-סקל מעניקה טיפים מניסיונה האישי:

 

•  "אין חכם כבעל ניסיון"  - זה היה המוטו שלי ולכן שוחחתי עם הרבה עוסקים בנושא.

 

•   לכו להמון פגישות קפה - צברתם קשרים במהלך שנות עבודתכם, זה הזמן לשבת איתם לשיחה כנה, לשתף במה שעובר עליכם ולשמוע מהם. אם הם עשו שינוי ניתן ללמוד ממנו אם הם עוסקים בתחום שמעניין אתכם, תנו להם לדעת שאתם מחפשים את הדבר הבא.

 

•  אנשים צריכים להתייחס לתחום העבודה כמו משחק קבוצתי. פעם אני עזרתי למישהו וכעת זה הזמן שהוא יסייע לי. גם עצה טובה היא עזרה. לא להשתבלל ולהתמודד לבד.

 

•  בני זוג הם שותפים טבעיים ועליהם להיות חלק בלתי נפרד ממה שאתם עוברים. לא רק מההחלטה עצמה. כשמישהו שותף מלא הוא מזדהה אתך וזה גב נפשי חזק מאוד.

 

•  מצאו מנטור - בין אם זה בארגון אליו אתם רוצים לעבוד לתפקיד אחר, ובין אם השינוי דורש שינוי תחום תעסוקתי וגם הפיכה לעצמאי - מצאו מישהו שכבר עשה זאת וילמד אתכם את כל הדברים שצריך. לי הייתה (ועודנה) מישהי כזו. אישה מדהימה שקבלה אותי ולמדה אותי המון. כשאתה נותן אתה מקבל. היום אנחנו מעבירות בינינו תלמידים כך ששתינו מרוויחות.

 

 

קרדיט תמונות: shutterstock

בקרו אותנו בפייסבוק  לינקדאין