עצמאי או שכיר: מה החלום שלכם?

רובנו מעדיפים לעבוד כשכירים ולהרגיש 'בטוחים', עפ"י הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כ 12% עובדים כעצמאים ומרביתם גברים. מדוע? האם היציבות הכלכלית חשובה לנו יותר מאשר העצמאות שלנו? האם להיות שכיר אכן משתלם יותר לטווח הארוך? ומה באמת החלום התעסוקתי שלכם?

 

 

עצמאי או שכיר - מה עדיף?

 

נתוני המעסיקים ברחבי אירופה מגיעים לכ- 15% עצמאים לעומת 85% שכירים. סקירת תנאי העבודה האירופית של אירופונד (EWCS) מראה כי עבור אחד מכל חמישה עובדים עצמאיים, התעסוקה העצמית הייתה האופציה היחידה, שכן לא היו חלופות עבודה אחרות. בכתבה הבאה ננסה להבין את הסיבות לכך שרוב האנשים מעדיפים להיות מועסקים ולא מעסיקים למרות שלעיתים החלום הוא להיות עצמאיים.

 

כמה תרוויחו?

 

שכירים יכולים לקבל הערכה באשר לרמת שכרם עפ"י מדרגות השכר המקובלות בשוק העבודה ובהתאם לניסיונם. תודו שיש בכך אלמנט מרגיע כשאתם יודעים כמה אתם אמורים להרוויח היום, בעוד שנה או אפילו בעוד כעשור, אם תמשיכו ותתמידו במקצוע.  לעומתם, העצמאיים צריכים להרוויח בהתאם לקביעת יעדים, תוך התייחסות למיסים הרבים אשר חלים עליהם ולתחרות הקיימת בשוק העבודה בכל זמן נתון. פוטנציאל הרווח ויצירת הכנסה גבוהה יותר מהשכירים קיימת כל העת אך גם הסיכונים הנלווים גבוהים יותר.

 

עסק עצמאי יכול לממש את פוטנציאל הצמיחה שלו ותוך זמן קצר להכפיל ואף לשלש את רווחיו, עם זאת הוא יכול גם להפסיד כסף רב וישנה חשיבות עצומה לכל צעד כלכלי ועסקי אותו הוא מבצע. אם נשווה בין שכר של שכיר לעומת עצמאי, אזי התוצאה לא תהיה כל כך מדויקת כיוון ששכר ברוטו של השכיר גבוה יותר משכרו של העצמאי. 15,000 ₪ ברוטו שווים יותר לשכיר מאשר לעצמאי שאינו מפריש קרן השתלמות או פנסיה. בנוסף לכך, עצמאי משלם יותר עבור ביטוח לאומי וביטוח בריאות ומפריש כספים הן כעצמאי והן כשכיר.

 

תנאים נלווים – יש דבר כזה

 

תתפלאו אבל תנאים סוציאליים אינם דבר מובן מאליו, בטח לא עבור עצמאיים. שכירים זוכים לתשלום עבור ימי מחלה, הבראה, חופשות ושעות נוספות, לא כך המצב עבור העצמאים. ומה באשר להפסקת עבודה? משמע פיטורים, השכירים יכולים לחתום ולקבל דמי אבטלה ואילו העצמאיים אינם זכאים לכך.

 

עם זאת, לא הכל 'שחור' והעצמאים זוכים להחזרי הוצאות מגוונים ובכללם: ארנונה, חשמל, ציוד משרדי, רכוש קבוע, כיבוד ועוד, ומזדכים על המע"מ בעבורם. במקרה שהעסק העצמאי מגיע לאיזון ומצליח ליצור זרימת לקוחות וזרימה כספית קבועה, העסק בריא ויציב והוא יכול ליהנות מיציבות תעסוקתית ואף מגמישות וחופש בבחירת לקוחותיו.

 

סיפוק מקצועי וסביבת עבודה נעימה

 

כל אדם רוצה להגיע לעבודה בשמחה ולחוש נעים ומסופק מתפקידו או מהעסק שהקים. במקרה זה העצמאי הוא בעל יכולת תמרון גבוהה יותר כיוון שהוא יכול להחליט לגבי כל מה שקורה בעסק שלו, כולל עובדים ולקוחות ולגרום לעצמו מידי יום לחוש סיפוק והנאה מעבודתו. מה שלא מוצא חן בעיניו, במרבית המקרים, תלוי בו והוא יכול לשנות כרצונו. המצב שונה אצל השכיר אשר סביבת העבודה שלו אינה נקבעת על ידו ברגע שהוא מועסק בארגון מסוים, יש כללים, דרגי עבודה ונהלים מקובלים ועליו לפעול בהתאם ואף לדעת להסתדר עם העובדים האחרים והלקוחות, גם אם הם אינם מוצאים חן בעיניו.

 

 

מועד הכנסה ושעות עבודה

 

 השכירים יכולים להיות רגועים ובטוחים שהמשכורת שלהם תיכנס במועד קבוע ואף לדרוש שזה יקרה לא יאוחר מה – 9 לכל חודש (עפ"י חוק הלנת שכר). מצב העצמאים שונה, סכום ההכנסה משתנה ולא קבוע, תנאי התשלום תלויים, הרבה פעמים, ב'טוב ליבם' של הלקוחות ובהחלטתם מתי לשלם ובכמה תשלומים...  יתרון נוסף של עובדים שכירים על פני עצמאים הוא נושא שעות העבודה אשר מוגדרות מראש. העצמאיים יכולים לעבוד שעות רבות וזמן עבודתם אינו קבוע ומוגדר ובמרבית המקרים אף ארוך מזמן עבודתם של השכירים. לצד זאת, העצמאים יכולים להתחיל את עבודתם בכל שעה שיבחרו, 'לקפוץ' לסידורים אישיים ולגלות גמישות בחופש העבודה.

 

 

על בירוקרטיה ונאמנות

 

 בירוקרטיה מעיקה ואיך שלא תסתכלו על הדברים, היא מסרבלת תהליכים והופכת את ההתנהלות לקשה ומסובכת יותר. בהקשר זה, נאלץ העצמאי לדווח לרשויות המס (מס ערך מוסף ומס הכנסה) וביטוח לאומי מידי חודש/חודשיים, להגיש דיווח שנתי, הצהרת הון ולנהל ספרי חשבונות. למרות כל הבירוקרטיה המעייפת, ביטוח לאומי לא מעניק לו זכויות והטבות בדומה לשכיר גם אם הוא עובד לבדו כפרילנסר. בשל כך, יותר ויותר אנשים מגיעים לפתרון ביניים ומשלבים בין עבודתם כשכירים להיותם עוסק זעיר. אופציה זו מאפשרת להם הן לשמור על זכויות סוציאליות ושכר קבוע כשכירים והן להתחיל את דרכם העצמאית 'בקטן' ולהתרחב צעד-צעד.

 

יציבות בעבודה או עצמאות?

 

עמית קורן, מנהל הכספים של דרושים IL, מספק אספקט נוסף של התייחסות לנושא: "יכולים להיות גם הבדלים בגישה בין הדורות. בעבר אנשי דור ה- X ייחסו חשיבות רבה למקום העבודה, ליציבות תעסוקתית, לקביעות ולעובדה שצריך לעבוד במקום מסודר עם 'פנסיה'. לעומתם, אנשי דור ה - Y בעלי שונות בתפיסה לגבי האיזון בין החיים לעבודה. דור ה- Y  אינם פוחדים לקחת סיכונים - זהו דור הרוצה להיות עצמאי ולא להיות כבול למקום עבודה אחד. הרצון להתקדמות מהירה והחוסר סבלנות באים לידי ביטוי עוד יותר בדור ה- Z, הבדלים אלו עלולים להוות הסבר לבחירות שנעשות על ידי בני הדור השונים".

 

עוסק פטור, מורשה או בע"מ?

 

אם אתם נוטים לבחור בדרך העצמאים, חשוב שתדעו כי יש כמה הגדרות שישפיעו על התנהלות העסק שלכם: קביעת סוג העסק.

 

'עוסק פטור' – במקרה בו סכום מחזור העסקאות השנתי הצפוי שלכם נמוך מ״הסכום הקובע״ בחקיקה. הסכום משתנה אחת לשנה ונכון ל- 2023 הינו: 107,692 ש"ח, כעוסק פטור אתם פטורים מתשלומי מס והגשת דו"חות ועליכם להגיש רק אחת לשנה הצהרה באשר למחזור העסקאות שלכם. כמו כן, אינכם רשאים להוציא חשבוניות מס ובמקביל גם אינכם רשאים להזדכות על מס התשומות. שימו לב, אם תחום העיסוק שלכם הוא 'חופשי' כגון: רופא, אדריכל, מהנדס, מנהל חשבונות, תחום האומנות וכדומה – עליכם להירשם כעוסק מורשה, בכל מקרה וללא קשר לסכום העסקאות שלכם.

 

'עוסק מורשה' – בעלי מקצועות חופשיים וכל מי שסכום מחזור עסקאותיו השנתי עולה על 107,692 ₪  אם הנכם משתייכים לקטגוריה זו, הנכם נהנים מקיזוז מס תשומות אך גם מחויבים במס עסקאות ובדיווח שוטף לרשויות המס. במרבית המקרים, מדובר בעוסק יחיד.

 

'חברה בע"מ' - פתיחת חברה היא הליך יותר מורכב ומחייב פנייה לרשם החברות, בו תדרשו להציג את התקנון והצהרת הדירקטורים. רשם החברות מחליט אם לאשר את הקמת החברה או לאו, בהתאם לשיקול דעתו. הקמת חברה בע"מ מבטיחה כי בעלי המניות של החברה לא יחויבו לשאת באופן אישי בחובות החברה. 

 

השורה התחתונה: שאין שורה תחתונה! עצמאות תעסוקתית יכולה להרקיע לשחקים מבחינת סיפוק, הנאה ורווחיות ולהיפך. אין ספק שיש כאן סיכון ועצמאות שאינם מתאימים לכל אדם, זה לא מספיק 'לרצות' להצליח, במרבית התחומים צריך גם קצת 'מרפקים'. לעיתים עסק עצמאי משתלם מאוד ולעיתים ההפך הוא הנכון, אבל הכל בידיים שלכם ודרך התנהלותכם כעצמאים. לשכירים יש את היתרון הבולט של שקט נפשי, שכר קבוע ויציבות. השאלה היא מה אתם מעדיפים: סיכון וחופש או יציבות וביטחון?!

 

 

*איך כותבים קורות חיים

*מחפשים עבודה ללא ניסיון

*גיוס עובדים

 

 

קרדיט תמונות: shutterstock

 

* אין באמור לעיל משום המלצה או מתן ייעוץ – ט.ל.ח.