עבודה מהבית: רוצים לעבוד בפיג'מה?

עבודה מהבית נשמעת הרבה פעמים מפתה מאוד ומבוקשת, אך בפועל היא לא תמיד מתאימה לתפקיד או לאופי האדם. כ- 6% מכלל מחפשי העבודה ב'דרושים IL', ששלחו קורות חיים מתחילת השנה בחרו לשלוח קו"ח למשרות תחת קטגוריית 'עבודה מהבית'

 

החיסכון בזמן, בהוצאות דלק ובהוצאות ביגוד הוא יתרון בולט של עבודה מהבית, אבל לסוג עבודה זו יש גם חסרונות והיא גם אינה מתאימה לכל תפקיד או אישיות.

 

*עצמאי או שכיר - מה עדיף?

* שינוי תעסוקתי - מתי?

* דוגמא למכתב התפטרות

 

עבודה מהבית

 

היתרון הבולט ביותר של עבודה מהבית הוא היכולת לאזן בין משפחה ועבודה!  

 

לפניכם 7 שאלות שיעזרו לכם להחליט אם עבודה מהבית היא בכלל אופציה שמתאימה לכם:

 

שאלה 1: האם אתם בעלי משמעת עצמית ויכולת ניהול וארגון זמן?

 

הסחות הדעת בעבודה מהבית הן רבות יותר מאשר במשרד וכוללת סידורים, ילדים ושאר ירקות. יכולת המשמעת העצמית להקדיש את הזמן המיועד לעבודה ללא הפרעות חיצוניות או פיתויים, חייבת להיות גבוהה ובהתאם לכך גם יכולת ניהול הזמן המדויק במסגרת שעות מסודרות כך שהעבודה לא 'תימרח' ותגלוש לשעות לא קונבנציונליות. הסכנה במקרים אלו היא חוסר הפרדה בין חיי הפנאי והמשפחה והעבודה.

 

שאלה 2: האם יש לכם סביבת עבודה מתאימה בבית?

 

על מנת לעבוד באופן מסודר בבית, אתם צריכים גם מקום וגם ציוד כלומר חדר עבודה/משרד ביתי שקט הכולל שולחן כתיבה, מחשב, טלפון וכל מה שהכרחי לעבודתכם ויעזור לכם לבצע את משימותיכם בצורה הטובה ביותר וכפי שיכולתם לבצעם אילו הייתם במשרד.

 

שאלה 3: האם אתם זאבים בודדים?

 

משרות מהבית, משמעה עבודה לבד וללא חברה. יש טיפוסים שזה מתאים להם מאוד וכשהם עובדים לבד התוצאות שלהם מיטביות והם לא זקוקים לעצות ו/או פטפוטים בזמן העבודה. אחרים חייבים שיהיו סביבם אנשים הן מבחינה חברתית, אחרת הם 'שוקעים' במצברוח מדוכדך והן מקצועית, כלומר עבודתם מחייבת שיתוף פעולה, סיעור מוחות או עבודה בצוות. כמובן שלזאבים הבודדים עבודה מהבית היא אידיאלית, במקרה זה.

 

שאלה 4: האם אתם מיומנים מספיק בעבודתכם?

 

עבודה עצמאית בבית דורשת ידע , מקצועיות ומיומנות עבודה. רק אנשים שרמת הידע/מיומנות והמקצועיות שלהם ברמה גבוהה יכולים לעבוד לבדם כי אינם זקוקים ל'עין נוספת' או עזרה מאיש צוות נוסף. בנוסף, חשובה גם המיומנות הטכנית של העובד על מנת שיוכל לתפעל ולתפקד במערכות הדיגיטליות והטכנולוגיות באופן שוטף.

 

עבודה מהבית - דרושים IL

 

שאלה 5: האם אתם זקוקים להרבה הפסקות בזמן העבודה?

 

סדר יום גמיש אפשרי בעיקר כאשר עובדים מהבית, ניתן לקבוע שעות עבודה עם מרווחי זמן להתרעננות לפי הצורך ובהתאם להעדפתכם. אנשים שצריכים הפסקות מרובות או רוצים/צריכים לעבוד בשעות לא שגרתיות – מתאים להם עבודה מהבית המאפשרת גמישות לעומת עבודה במשרד שנעשית במסגרת זמנים שבלונית וקבועה.

 

שאלה 6: האם המשפחה שלכם מבינה ומקבלת את המושג 'עבודה מהבית'?

 

אחד התנאים הכי חשובים לעבודה מהבית הוא שבני המשפחה שלכם יבינו ויקבלו את העובדה שהזמן שלכם בבית מתחלק לזמן 'בית' וזמן עבודה. המשמעות היא שהם מכבדים את סביבת העבודה שלכם, אינם מפריעים בשעות העבודה ולא מצפים שתבצעו מטלות מסוימות בכל שעות היום ובייחוד בזמן שהחלטתם להקדיש לעבודתכם. חשוב להסביר ולקבוע כללים עם הילדים ואף עם בן/ת הזוג.

 

שאלה 7: האם העבודה מהבית תחבל באפשרויות הקידום שלכם?

 

בדקו האם ההערכה שתקבלו על בסיס תוצאות או תפוקת העבודה שלכם תתקבל ותוכר לצורך קידומכם בעתיד ועובדת היותכם נעדרים מהמשרד לא תפגע באפשרויות הקידום שלכם. לעיתים עובדת היותכם נעדרים ממשרד הארגון פוגם בקשר האישי עם המנהל הישיר שלכם או ביכולתו להעריך אתכם מקצועית.

 

צד המעסיק

 

אז נכון שהפיקוח בכל רגע נתון על העבודה מהבית נשללת מהמעסיק, אבל עם זאת תפוקת העובד ותוצאות העובד יכולים וצריכים להימדד ולהיבדק ובכך להוות, מבחינת המעסיק, בקרה לאיכות העבודה.

 

בשנים האחרונות יותר ויותר מעסיקים מכירים ביתרונות העבודה מהבית, כמו למשל הגדלת טווח וזמינות המועמדים הפוטנציאלים למשרה, אודות לפריסה הארצית (אין חשיבות למקום מגורים) שמשפרת משמעותית את איכות העובדים. יתרון נוסף הוא החיסכון בהוצאות בגין ניהול משרד, הוצאות נסיעה של העובד וכמובן צמצום מספר ההיעדרויות מהעבודה. תוסיפו את העובדה שמחקרים מוכיחים כי עבודה מהבית משפרת את פריון העבודה, תפוקת העובדים, המוטיבציה לעבוד ונטייה קטנה יותר לעזוב לארגון אחר ותקבלו עסק די משתלם עבור המעסיק.

 

רווח חברתי וסביבתי

 

צדק חברתי - אופציית עבודה מהבית מהווה עבור אוכלוסיות מסוימות 'גלגל הצלה' ממשי, כיון שאין באפשרותם להגיע למקום העבודה והכוונה הינה לאוכלוסייה בעלת מוגבלויות שונות וכן למתגוררים בפריפריה במקומות מרוחקים ממרכזי תעסוקה.

 

סביבה ירוקה - עבודה מהבית משמעה פחות רכבים ותנועה על הכביש, כך שאנחנו כחברה מרוויחים גם סביבה נקייה יותר מזיהום אוויר וגם כבישים פחות עמוסים.

 

מי הבוס?

 

בארה"ב, נכון לשנת 2017  2.9% מכוח העבודה עובד מהבית, והנתון נמצא במגמת גידול. בואו נודה, הטכנולוגיה המפותחת מאפשרת כיום להרבה מאוד עובדים להתנהל מהבית (או מכל מקום מרוחק אחר) בזכות פלאפון ומחשב נייד. האופן בו תופסים הבוסים את העבודה מהבית, היא שקובעת אם האופציה לעבוד מהבית תהיה קיימת בארגון מסוים או לאו. ישנם בוסים ש'חייבים' לראות את העובדים שלהם מגיעים מידי יום למשרד וסומכים על הפיקוח הצמוד שלהם, ואילו אחרים שמבחינתם 'השורה התחתונה' של תוצאות העבודה מהבית מספקות אותם ומהוות 'פיקוח'.

 

החיסרון המשמעותי, מבחינת המעסיק, הוא נושא אבטחת המידע שמחייב התייחסות מיוחדת, כיוון  שעובדים מהבית חייבים להיות מחוברים מביתם למערכות הארגון ולכן המעסיק צריך לספק פתרון אידאלי במקרה זה.

 

בבדיקה שערכנו ב'דרושים IL', עולה כי חל גידול של כ- 15% במספר המועמדים לעבודה מהביתנתון מעניין נוסף מראה מגמה שהולכת וגדלה מצד המעסיקים הוא עלייה של 22% בהיצע המשרות.  אז מיהם אותם מעסיקים שחושבים שעבודה מהבית היא אופציית העסקה כדאית? חברות הייטק, עסקי שיווק רשתי ושיווק בכלל, חברות המספקות תוכן והעוסקים ברשתות החברתיות וקידום אתרים. אנו צופים שאט אט תחומי העיסוק יתרחבו ויתפרסו!

 

עבודה מהבית

שורה תחתונה:

 

ליאת הדר שרביט, מנכ"לית 'דרושים IL', מסכמת את הנושא: "עבודה מהבית זהו תחום עולה בשוק העבודה של ימינו ותחום שצפוי לגדול מאוד בשנים הבאות. כיום אנו רואים בפורטל ביקוש מאוד גבוה מצד מחפשי עבודה והיצע נמוך יחסית. סקטור גדול מהאוכלוסייה הכולל בתוכו אימהות, פרילנסרים, אנשים שגרים במקומות מרוחקים ובעלי מוגבלויות. סקטור זה מעדיף פתרונות תעסוקה מהבית אשר משלבים גמישות בלוח הזמנים ועצמאות יחסית, המאפשרת להם לשלב בין מספר יתרונות כמו שילוב בין בית לעבודה או שילוב בין מספר תחומי עיסוק וכן הלאה. מעסיקים אשר נמצאים כיום בשוק עבודה עם אבטלה נמוכה, נפתחים יותר מנטלית למסגרות עבודה חדשות שיובילו בסוף לאיזון בין ההיצע והביקוש הקיים במשק".

 

כל מה שצריך לדעת על עבודה מהבית

 

  בקרו אותנו בפייסבוק

 

קרדיט תמונות: shutterstock