רואה חשבון: להיות או לא להיות?

ראיית חשבון הוא אחד המקצועות הוותיקים והמוערכים בשוק העבודה. עד כמה הוא עדיין רלוונטי? האם הוא השתנה ומה צופן לו העתיד?

 

*סקר עולמי על בריחת המוחות הדיגיטליים בעולם 

*מדריך לחיפוש עבודה ממוקד

*הדרך לראיון טלפוני

 

 

רואי חשבון

 

רואה חשבון הולך לרופא משום שהוא מתקשה להירדם בלילות. "האם ניסית לספור כבשים? שואל הרופא."זו בדיוק הבעיה. אני טועה בספירה, ואז מחפש את הטעות במשך שלוש שעות". אינספור בדיחות סופרו על המקצוע, אבל אם נשים את הצחוק לרגע בצד, הדרך לתואר 'רואה חשבון' ארוכה וקשה, עם זאת יש אומרים שמשתלמת. אחרי 3-4 שנות לימודים לתואר ושנת השלמה (שתבוטל לסטודנטים שהחלו את לימודיהם ב- 2020), יש שנתיים של התמחות במשרד רואי חשבון. חשבון פשוט מוביל למסקנה שהמסלול נע בין 6 ל- 7 שנים, בדומה לרפואה.

 

מה הם עושים וכמה מרוויחים?

 

רואי החשבון מוכשרים לעסוק בתחום הכלכלי של החברות הכולל ביקורות כספים, הכנת דוחות כספיים,  תמחור, אשראי, מיסוי ולמעשה כל מה שקשור לניהול הפן הפיננסי של הארגון. בחברות רבות מועסקים רואי חשבון כמנכ"לים. אם כך, עולה השאלה מה ההבדל בין כלכלן לרו"ח? מסתבר שרו"ח לומד גם את תחום הכלכלה על בוריו, אך הכלכלן לא נחשף לתחומים רבים שבהם עוסק רו"ח כדוגמת ביקורת כספים, מיסוי, תמחור ועוד.

 

הצצה חטופה על תלוש השכר של רו"ח מגלה כי ככל שהוותק והניסיון מצטבר כך משתפרת המשכורת, שמלכתחילה לא רעה כלל. שכר התחלתי ממוצע של רואה חשבון 9,000 – 12,000 ₪, כעבור 5 שנים בממוצע, השכר יעלה ל- 12,500 – 15,000 ₪ וזה לא הסוף. הגדרת התפקיד של רו"ח בכל חברה משפיע משמעותית על השכר, טייטל של 'מנכ"ל', למשל, יזכה אותו בשכר גבוה עוד יותר.

 

ומה באשר לביקוש?

 

יש הטוענים שעם השנים הדרישה לרואי חשבון תרד, כיוון שאנו צועדים לעולם עסקים תחרותי יותר ויותר, שמצריך מומחיות וידע בעיקר בתחום השיווק והמכירות ופחות בתחום הפיננסי. בפועל, נכון להיום, הביקוש למקצוע ראיית החשבון רק עולה.

 

עפ"י סקר כוח אדם 2017 של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, יש כ- 30,000 רו"ח שעוסקים בתחום ראיית החשבון, כ- 15,000 מנהלים פיננסיים, כ- 10,000 יועצים פיננסיים וכ- 44,000 מנכ"לים (שחלקם רו"ח בהכשרתם).

 

פנינו לאן?

 

תחום ראיית החשבון הולך לכיוון של ביקורת פנימית, מיסוי וייעוץ כלכלי ופחות עבודה חשבונאית מסורתית וחד גונית של ראיית חשבון. הערך המוסף שמצפים מרואי חשבון כיום ובעתיד הוא שירות וליווי למטרות ייעול ובקרת תהליכים, בנוסף לכתיבת דוחות. הערך המודגש הוא חיסכון וייעול המערכת.

 

במוסדות הלימוד להשכלה גבוהה מודעים לכך, ובהתאם פועלים להתאים את תכניות הלימוד שלהם כך שמערכות המחשוב נלמדים בצורה מקיפה וכן הפרקטיקה ואילו ההיבט התאורטי נלמד הרבה פחות.

 

למגוון תפקידים של רו"ח בדרושים IL

למערכת כתיבת קורות חיים

משרות בתחום הכספים

קרדיט תמונות: shutterstock