המדריך המלא למעסיקים בימי הקורונה

מעסיקים רבים מוצאים עצמם בימים אלה מבולבלים אל מול גזרת הקורונה ומתלבטים מהי הדרך הנכונה לשרוד את התקופה הקשה. בכתבה זו אנו מציגים את האפשרויות העומדות לפניכם, ההמלצות וגם טיפים למחשבה

 

רוב המעסיקים במשק בוחרים להוציא את עובדיהם לחל"ת, מתוך מחשבה שזהו פתרון אידיאלי לשני הצדדים. מחד צמצום ההוצאות למעסיק בזמן המשבר (שכר והפרשות סוציאליות) ומאידך תשלום דמי אבטלה לעובדים. ההיגיון בבחירת פתרון זה הוא שימור העובדים עד לחזרתם לעבוד בתום המשבר. חשוב לציין שהוצאת העובדים לחל"ת מחייבת את הסכמת העובדים, למרות שבסיטואציה זו העובדים מבינים שזה לטובתם ועל מנת שיקבלו תשלום דמי אבטלה מביטוח לאומי. עם זאת, אם יש עובדים שמביעים התנגדות ליציאה לחל"ת, אז זכותכם כמעסיקים לשקול את פיטורם.

 

מעסיקים בימי הקורונה

 

לאור העובדה שמעסיקים רבים רוצים לשמר את הזכיות הסוציאליות של עובדיהם וממשיכים להפריש עבורם לטובת כך, וכן עובדים שהוצאו לחל"ת ומחזיקים ברכב, נייד ו/או לפטופ מטעם הארגון, הוחלט ע"י המדינה כי הם יכולים להמשיך להחזיק בהם וההתייחסות לכך תהיה מצד ביטוח לאומי בסיום תקופת הקורונה ובהתאם לדיווחי המעסיקים.

 

אז לפני שאתם מוציאים את העובדים באופן גורף לחל"ת, על מנת שיקבלו דמי אבטלה כדאי שתדעו למי מהם מגיע:

-עובדים בתקופת הכשרה של חצי שנה (בלבד!)

-תקופת החל"ת חייבת להיות ל- 30 יום לפחות

 

הפחתת שכר, חופשה או פיטורים

מעסיקים שלא בטוחים שרוצים להוציא את עובדיהם לחל"ת יכולים לשקול הוצאה לחופשה בתשלום (שימוש בימי החופש של העובד), אך חשוב לדעת שהוצאה לחופשה של יותר משבוע מחייבת הודעה מראש של שבועיים לפחות. כמו כן, יתרה שלילית של ימי חופש מחייבת את הסכמת העובד. אופציה זו אמנם לא חוסכת בהוצאות השוטפות של המעסיק אך מצמצמות את תשלום ימי החופש העתידיים.

 

אפשרות נוספת של צמצום עלויות היא הפחתת שכר או הקטנת היקפי המשרות, חייבים לעשות זאת רק בהסכמת העובד כיוון שאם לא זה ייחשב כפגיעה בתנאי העבודה. במקרה זה עובד יכול להתפטר ולהיחשב כמפוטר.

 

פיטורים – אם החלטתם לבחור בפיטורים, שימו לב כי גם כעת אתם מחויבים לבצע שיחת שימוע. אתם רשאים לבצע זאת בשיחת וידאו ו/או לבקש היתר מיוחד לבצע בכתב או טלפונית.

 

חשוב: אם יש לכם עובדים מעל גיל 67, שהוצאתם לחל"ת או פיטרתם, בזכות התקנה החדשה הם יכולים להיות זכאים למענק של 1,000 עד 4,000 ₪ מידי חודש. ידעו אותם והפנו אותם לממש את זכותם.

 

חיוניים ממשיכים לעבוד

מקומות עבודה חיוניים בהם העובדים מגיעים למשרד, חייבים לעמוד בתנאי הסף אותם קבע משרד הבריאות (נזיל ומשתנה כל הזמן):

-עד 10 עובדים בחלל עבודה אחד

-מרחק של 2 מטר בין עובד לעמיתו

-הימנעות ממגע ישיר (תשאירו את לחיצת הידיים, הנשיקות והחיבוקים לזמן חלוף הקורונה).

-שטיפת ידיים מרובה ושמירה על היגיינה

-התעטשות ושיעול למרפק

מרגישים מקוררים? משתעלים? אל תיקחו סיכון והישארו בבית. גלו אחריות חברתית מקסימלית!

 

מעסיקים: אל תשכחו לצייד את העובדים באישור עבודה כעובדים חיוניים להצגה במקרה הצורך. בנוסף, כדאי לצייד את המשרד במגבונים ובאלכוג'יל.

 

העולם הווירטואלי

אז אתם מרגישים טוב וכל כללי הבטיחות נשמרים, איך ממשיכים מכאן ומה לעשות עם כל הפגישות שקבעתם?

 

אם עד עכשיו לא הכרתם את האופציה הנפלאה הזו של פגישות וירטואליות מהמחשב שלכם או הנייד, זה הזמן. תוכלו לנהל פגישה כזו בקלות, ביעילות ובלי לקחת שום ריסק מיותר לאף אחד מהצדדים. שיטת הפגישות הזו יעילה וממוקדת ויש מצב שתרצו להמשיך בה גם אחרי הקורונה...

לביצוע הפגישות הווירטואליות, יש שלל אפליקציות ותוכנות. חלקן בתשלום וחלקן בחינם לגמרי כדוגמת: Skype, Blue Jeans, Zoom

 

 

עבודה מהבית

מרבית מקומות העבודה, ולא רק חברות ההייטק, העבירו את יום העבודה שלהם למתכונת בית. עובדים רבים התנסו באופציה זו במהלך הקריירה שלהם אם זה באופן קבוע ואם במזדמן.

 

עם זאת, עבודה מהבית עבור עובדים שרגילים לקום כל בוקר, להתארגן ולהגיע למשרד ליום עבודה שיגרתי, זה לא תמיד פשוט. נכון שזה נשמע כיף ומפתה לעבוד מהבית, אבל בפועל השהייה לבד במהלך כל יום העבודה, יכולה לגרום לתחושות כבדות ושליליות בייחוד בנסיבות חריגות ומלחיצות (ראה ערך קורונה). בנוסף, ייתכן שגם בני הזוג עובדים מהבית ואולי גם הילדים סביבכם, אז גם יש גירויים רבים חדשים ביום העבודה החדש שלכם. כל זה מובן והגיוני לכן חשוב ליצור שגרת יום חדשה ולשמור על סדר יום אפקטיבי, נעים ונכון. מתחילים בהכנת רשימת משימות יומית, הכוללת גם הפסקות אוכל והפסקות מתיחות ושחרור הגוף.

 

ועוד לפני כן, לפני הישיבה על המחשב, התלבשו והתארגנו כאילו אתם עובדים במשרד. זה חשוב בעיקר להרגשה שלכם ולהתכווננות שלכם למשימות העבודה ומן הסתם, גם לפגישות הווירטואליות שיש (או אין) לכם במהלך היום. 

 

 

גיוס עובדים

משבר הקורונה מורגש היטב בשוק התעסוקה אבל לצד הפיטורים, היצאה לחל"ת והקפאת תהליכי הגיוס בחברות השונות, מתוגברים גיוסים בענפים נדרשים בזמן זה כדוגמת: שליחויות, קמעונאות, שירותי תמיכה מרחוק, בק אופיס, רפואה וכו'.

 

לשם כך, הקמנו מוקד גיוס חירום בצל הקורונה, בו אנו מנסים לחבר בין המעסיקים למחפשי העבודה. אנו מזמינים אתכם לפרסם משרות ולהתקשר אלינו למוקד 073-2922211 להתייעצות ולקבלת סיוע ב'חיבורים נכונים'.

 

 

עסקים קטנים ופרילנסרים

המוסד לביטוח לאומי מכיר בעובדים עצמאים מסוימים כשכירים, כדוגמת: אמנים, מדריכי תיירות, מרצים ועוד. כדאי לבדוק מול המוסד לביטוח לאומי אם אתם משתייכים לעצמאים שמגיע להם דמי אבטלה.

הנחיות ביטוח לאומי לעצמאים ופרילנסרים

 

כמו כן, כדאי לבדוק באתר משרד האוצר את האפשרות לקבל הלוואה במסלול עסקים קטנים ובינוניים בערבות המדינה (בהיקף של עד 500,000 ₪).

 

מענק לעצמאיים - הממשלה תיתן מענק סיוע לעצמאים שנפגעו כלכלית ממשבר הקורונה, תנאי המענק יתפרסמו בקרוב ע"י משרד האוצר, כדאי לעקוב.

 

עוד יגיעו ימים טובים :)

 

קרדיט תמונות: shutterstock