מגישים מכתב התפטרות? כך תעשו זאת נכון!

תחושת מיצוי מהתפקיד השוחק, רצון בהסבה מקצועית אחרי שנים ארוכות באותו תחום, תחושה שהבוס דורש מכם יותר מדי ביחס לתמורה או אולי בכלל תשוקה עזה לצאת לטיול ממושך בחו"ל בלי אחריות או בוס שנושפים לכם בעורף...  כך או אחרת, להתפטרות מעבודה יכולות להיות סיבות רבות ומגוונת, אבל אם החלטתם לעשות את הצעד הבלתי הפיך הזה חשוב לנקוט במספר פעולות על מנת שלא לפגוע בזכויות המגיעות לכם על פי חוק!

 

התפטרות

 

הודעה מוקדמת מראש

בחוזה העבודה עליו חתמתם מופיע יום כניסתכם לעבודה הנוכחית, וכנראה סעיף התייחסות לכמה זמן מראש עליכם להודיע טרם התפטרות. אם אין לכם כזה סעיף, הרי שתהיו מחויבים לתת למעסיק התראה מראש על פי החוק: לעובד שהועסק במקום העבודה לזמן של עד חצי שנה עומד זמן ההתראה על יום לכל חודש (כלומר אם עבדתם 4 חודשים, תזדקקו ל- 4 ימי התראה למעסיק). היה ועבדתם תקופה של בין חצי שנה לשנה הרי שתצטרכו להעניק למעסיק 6 ימים בתוספת של יומיים וחצי על כל חודש. אם אתם מועסקים במקום למעלה משנה תצטרכו להעניק למעסיק התראה של חודש מראש.  אגב את ההודעה יש למסור למעסיק בכתב.

 

הגשת מכתב התפטרות

את מכתב ההתפטרות כדאי להגיש לאחר שיחת ההתפטרות. חשוב לדעת שאין להקל ראש במסירת המכתב שכן יש לו תוקף משפטי למקרה שיתגלעו בהמשך מחלוקות ביניכם לבין המעסיק. נימת המכתב צריכה להיות מכבדת ומקצועית, הימנעו מכתיבת "תוכן מהבטן" על גורמים שהפריעו או הקשו עליכם במקום העבודה. תזכרו שיכול להיות שבעתיד תזדקקו לו כממליץ שלכם.  מה כן חשוב שיופיע במכתב? ראשית, פרטים טכניים מהותיים כמו שם המנהל ושם הארגון ותאריך כתיבת המכתב.

 

שנית, מומלץ לפתוח את המכתב בצורה חיובית עם מילות הערכה למקום העבודה. עיקר המכתב נוגע כמובן לסיבת עזיבתכם את העבודה ואותה כתבו בצורה מקצועית ועניינית לגמרי. ניתן לציין שלמכתב קדמה שיחה אישית טובה עם המנהל הישיר ובה התקבלה ההתפטרות ברוח טובה בין שני הצדדים. לבסוף, כשם שהתחלתם את המכתב בצורה חיובית כך סיימו אותו בצורה דומה עם איחולי הצלחה למנהל וקולגות בעבודה.

נקודה חשובה: ציינו במכתב את מועד ההתפטרות.

 

 

זכאות לפיצויי פיטורין

באופן כללי, פיצויי פיטורין מגיעים אך ורק לעובדים שפוטרו ולא כאלו שהתפטרו מרצונם החופשי, אך יחד עם זאת, אם אתם חתומים על "סעיף 14" לחוק פיצויי הפיטורין", תהיו זכאים לכספי הפיצויים שנצברו בקופת תגמולים, קרן פנסיה וביטוח מנהלים גם במקרה של התפטרות. אם אתם מביטים כעת בחוזה הישן ולא רואים שום דבר שדומה ל"סעיף 14" הרי שלא צריך להתייאש ויש לכם עדיין סיכוי לקבל את כספי הפיצויים.

 

במקרה זה תצטרכו להוכיח כי התפטרותכם נבעה בין היתר מאחד מהמקרים הבאים: הרעת תנאים, מצב בריאותי שאינו מאפשר לכם להמשיך בעבודה, אי תשלום זכויות מצד המעסיק על פי חוק, מעבר למקום מגורים מרוחק, ועוד. לעניין שווי פיצויי הפיטורין, הרי שזה נמדד על פי הנוסחה של משכורת אחרונה כפול מספר שנות העבודה אצל המעסיק. היה ועבדתם כעובדים על בסיס שעתי (כך שהמשכורת שלכם השתנתה מחודש לחודש) הרי שהנוסחה תהיה לפי היקף המשרה הממוצע בכל תקופת העבודה במכפלת שכר השעה האחרון.

 

מסמכים חשובים שעליכם לקבל מהמעסיק

טרם צאתכם לדרככם החדשה עליכם לוודא שקיבלתם מהמעסיק מכתב סיום העסקה המפרט את תקופת עבודתכם עבורו. מכתב זה קריטי עבורכם שכן באמצעותו תוכלו לממש את זכאותכם לדמי אבטלה. מסמך לא פחות חשוב אותו תדרשו לקבל הוא מכתב שחרור כספים מקופות גמל, ביטוח פנסיוני וקרן השתלמות. מכתב זה חשוב במיוחד בהקשר של משיכת פיצויי הפיטורים מהביטוח הפנסיוני, שכן ללא הסכמתו המפורשת של המעסיק הוא יוכל לדרוש אותם בחזרה אם העובד ימשוך אותם לפני גיל פרישה.

 

*קרדיט תמונה: shutterstock