גם וגם: לשלב סטטוס שכיר ועצמאי

עבור שכירים רבים במשק נראה כי המושג 'עצמאי' כסוג של חלום. אין בוס על הראש, אין משימות דחופות ואין את האינטריגות הפוליטיות. המציאות כמובן מורכבת בהרבה ולעבודת העצמאיים יש חסרונות רבים ביניהם חוסר וודאות פיננסית (ע"ע קורונה או מבצעים צבאיים), קושי בגביית תשלומים, קושי באיתור לקוחות חדשים, התמודדות לא פשוטה מול רשויות המס, ועוד. אז מה דעתכם לשלב בין השניים?

 

להיות גם שכיר וגם עצמאי

 

להיות עצמאיים בהדרגה

היתרון הגדול בשילוב שבין שכיר לעצמאי הוא שתוכלו לעבור להיות עצמאיים בהדרגה, בקצב שלכם, ובלי לחץ, שכן המשכורת, רשת הביטחון שלכם כשכירים עדיין תיכנס לחשבונכם מדי חודש. יתרון אחר נוגע לימי מחלה (נושא שנמצא כעת בחקיקה מתקדמת בכנסת), חופשה ופנסיה שלא מקבלים כעצמאיים ומקבלים אך ורק כשכירים עם מקום עבודה מסודר. יחד עם זאת המצב מגיע עם חיסרון אחד גדול – לא תוכלו להשקיע את מלוא הזמן והמרץ שלכם בעסק בשעות העבודה שלכם כשכירים.

 

רשויות המס

היה והתחלתם לשלב בין העיסוקים וראיתם כי טוב, הרי שעליכם לדעת שמעמדכם ברשויות המס והביטוח הלאומי השתנה ועליכם להודיע על כך לרשויות על מנת לשמור על רצף הזכויות וגם לשלם את דמי הביטוח המתחייבים (מי שהופך לעצמאי מתחייב במקדמות לביטוח לאומי ולמס בריאות). כמו כן עליכם לפתוח תיק עוסק במע"מ, כאשר ברוב המקרים אתם תהיו פטורים באותה העת מתשלום מע"מ, שכן תוגדרו כעוסק פטור עד להגעה לרמת הכנסה מסוימת (יחד עם זאת ישנם מקצועות בהם לא ניתן להיחשב כעוסקים פטורים).

 

תיאום מס

ההתמודדות מול רשויות המס מולידה את הצורך של עוסקים חדשים רבים להסתייע בשירותיהם המקצועיים של רואי חשבון או יועצי מס שיוודאו שהם לא משלמים סכומי כסף מיותרים למדינה. אנשי מקצוע אלו יוכלו לדאוג עבורכם בין היתר לסוגיית המקדמות אותן דורשות רשויות המס עבור הכנסות עתידיות. הרבה פעמים השערתן של הרשויות בדבר גובה הניכוי העתידי שגויה ואיש המקצוע יוכל לבחון את ההכנסות וההוצאות של העסק שלכם בצורה שוטפת ולחשב באומדן די מדויק כמה מס הכנסה ייגבו מכם בסוף השנה, וכך לצמצם בצורה דרמטית את גובה המקדמות שנקבעו לכם או לבטלם לחלוטין במידת הצורך.

 

לסיכום, עובדים שכירים רבים במשק מעוניינים להגדיל את הכנסתם בצורה שתאפשר להם לחיות ברמת חיים גבוהה יותר. אחת הדרכים הטובות לעשות כן הינה בשילוב של עבודה כשכיר עם עבודה כבעל עסק עצמאי. השילוב הזה טומן בחובו יתרונות רבים אך יש לקחת בחשבון שמעמדכם ברשויות המס והביטוח הלאומי ישתנה ולכן יש לעשות הכל בתבונה ובשקיפות כדי שלא להיקלע לאחר מכן למחלוקות לא נעימות, ואף יקרות, עם הרשויות השונות.

 

קרדיט תמונות: shutterstock