מהפכת הטכנולוגיה והרובוטים

האם הרובוטים הולכים להחליף את בני האדם במקומות העבודה? אם שואלים את מומחי הרובוטיקה למיניהם התשובה לכך היא אכן חיובית...

 

 

 לדברי המומחים ההתקדמות הטכנולוגית המואצת של העשור האחרון הולכת ומקטינה את היצע המשרות הרוטיניות שניתנות להחלפה ברובוטים כמו למשל עבודה בפס ייצור, קופאות, גביית כספים, נציגי מכירות, עובדים בענף התיירות, ועוד. למעשה רובוטים הם רק שם קוד למגמה הגורפת הזו הכוללת גם הדפסות בתלת ממד, מכוניות אוטונומיות, רחפנים ועוד.

 

אלו נכנסים לכל תחום בעקבות מהפכת הטכנולוגיה והם גורמים לשינויים מרחיקי לכת על משרות אחרות. לעיתים השינוי ממש קיצוני כמו למשל ביפן שבה רובוטים בבתי אבות מגישים לשוהים עזרה פסיכולוגית. המומחים המסבירים את התופעה הייחודית טוענים כי התפתחותה המטאורית של הבינה המלאכותית הביאה לכך שקיימות כיום  טכנולוגיות שיודעות לקבל החלטות יותר טובות מבני אדם, וכך גם לייעץ להם בעתות משבר.

 

עולם חדש של עבודה

מדו"ח פורום הכלכלה העולמי שביקש לחזות כיצד ייראה שוק העבודה בעשור הקרוב עלו ממצאים מדהימים בהקשר לשינויי התעסוקה המתוארים. הדו"ח בחן למעלה מ-313 חברות מרחבי העולם שבאופן מצטבר מעסיקות יותר מ-15 מיליון עובדים והוא העלה כי  כמחצית מעובדי החברות שנבחנו עומדים למצוא את עצמם מובטלים בטווח השנים הקרובות שכן כישוריהם לא יתאימו לעולם החדש. מקצועות אלו המאופיינים בפעילות רוטינית כוללים בין היתר עובדי ייצור במפעלים, מנהלי חשבונות, קופאים, בנקאים בתפקידים מסוימים ואפילו עורכי דין.

 

יחד עם זאת הדו"ח קבע כי לצד המשרות הישנות שייעלמו יופיעו משרות חדשות המתאימות לעולם הטכנולוגי. על אלו ניתן למנות בין היתר מומחי אינטליגנציה מלאכותית ולמידת מכונה , מומחי אוטומציה, מנהלי סחר אלקטרוני, אנשי  סושיאל מדיה, מהנדסי רובוטיקה, מומחי חוויית משתמש וכן אנשי שירות לקוחות אנושיים שיספקו ללקוחות את ממד הטיפול והמענה האנושי.  

 

המסקנות אותן העלה דו"ח פורום הכלכלה העולמי מתחברות למחקר דומה אותו ערכה חברת הייעוץ הבינלאומית מקינזי. מחקר זה העלה כי 45% מהמשימות המתבצעות על ידי בני אדם ניתנות לביצוע על ידי רובוטים כיום בצורה טובה וזולה יותר, ללא צורך בטכנולוגיה חדשה וכי מספר זה יעלה ל-58% לאחר שטכנולוגיות זיהוי שפה וקול יגיעו לרמת ביצוע דומה לזו של בני אדם. ממחקרה של מקינזי עלה עוד כי מתוך 2,000 משימות שצריך לבצע כל בעל מקצוע, רק 4% מצריכות רמת יצירתיות שאין למכונות כיום ורק 29% מצריכות אמפתיה.

 

על רובוטים ומיומנויות חדשות

המשמעות – את רוב העבודה יוכלו לבצע הרובוטים והתוכנות השונות בצורה יעילה ומהירה יותר מבני האדם. עם זאת מחברי הדו"ח לא סברו כי החברות ישאפו להחליף את העובדים עצמם במכונות ורובוטים אלא יחליפו אותם עבור מטלות ותפקודים ספציפיים כך שליבת כח האדם בארגונים תישאר אנושית.

 

השינויים התעסוקתיים כה מהירים עד שחברות וארגונים היום מכינים את עצמם לכניסתם של הרובוטים ומלמדים את העובדים את המיומנויות הנדרשות לדעת כיצד לתקשר עם הרובוטים. מספר חברות בעולם אף הכניסו למפעליהן בוס רובוט אשר נותן הוראות לעובדים וזאת מתוך מטרה להרגילם לשינוי העתידי הקרוב.

 

מי שבינתיים החליטה ללכת על כל הקופה ולראשונה תחליף סניף שלם של עובדים אנושיים ברובוטים ומכונות, היא רשת  פיצה האט שהכריזה ממש לאחרונה כי היא הולכת לפתוח את סניף הפיצה האוטונומי הראשון מסוגו בעולם, כאן אצלנו בישראל. במקום עובדי סניף אנושיים תפעל בסניף האוטונומי מכונה אשר תבצע את כלל הפעולות הנדרשות להכנת הפיצה וזו תתקבל בתום 9 דקות בלבד בתוך קרטון סגור הרמטי, חתוכה למשולשים, וכל זה ללא מגע יד אדם. מי שירצה לחזות בפלא הטכנולוגי הזה יוכל להגיע ולראות אותו בצומת בני דרור, בקניון דרורים שבשרון. האם ישראל תהיה חלוצת הרובוטיקה העולמית או שמא מדובר בדוגמא יוצאת דופן בלבד? זאת רק ימים יגידו.