כיצד מגיעים לעצמאות כלכלית?

ההגעה לעצמאות כלכלית, חוף המבטחים הפיננסי שבו לא יהיו לנו יותר דאגות כספיות על הראש, נחשב לאחת השאיפות המשמעותיות ביותר של האזרח הממוצע. לפניכם מספר עקרונות יסוד שיעזרו לכם לחזור לנתיב הנכון כל הדרך לחופש ועצמאות כלכליים

עצמאות כלכלית

הגדירו מטרות

כל דרך שאנו עושים מתחילה בהגדרות ויעדים. הגדרות אלו מהוות את המצפן לפיו אנו יודעים אם אנו בדרך הנכונה. כשאנו מתייחסים לפן הכלכלי בחיינו הרי שעצמאות כלכלית היא לרוב מושג מאוד אינדיבידואלי ולכל אחד יש תפיסת כסף אישית אך  יחד עם זאת עצמאות כלכלית נתפסת על ידי רוב הציבור כיכולת לסיים כל חודש עם רף הכנסות הגבוה יותר מרף ההוצאות. לאחר שתגדירו לעצמכם את השאיפה הזו כיעד ברור תוכלו להמשיך אל השלב הבא.

 

התחילו להתייעל כלכלית

התנהלות כלכלית שגויה יכולה להתבטא ברכישת מותגים ומוצרים יקרים מעבר ליכולות הפיננסיות האמיתיות שלכם, השכרת דירה או החזרת משכנתא בסכומים שלא מתאימים ליכולות ההשתכרות שלכם או יציאה לחופשות יקרות בתדירות גבוהה. על מנת לחזור למסלול אתם צריכים להסתכל על מצבכם הכלכלי בצורה אובייקטיבית וללמוד לדחות סיפוקים. ככל שתתמידו בכך ותצמצמו את ההוצאות החודשיות שלכם (ברכישת מוצרים פחות יקרים, התמקחות מול חברות שירות, ביצוע סדר בתשלומי הפנסיה והביטוחים השונים, וכיו"ב) כך החיסכון שלכם יגדל והסכום אותו תצטרכו כדי להגיע לעצמאות כלכלית ילך ויקטן.

 

הגדילו את הכנסתכם החודשית

צמצום ההוצאות החודשיות מהווה שלב מהותי בדרך לחופש כלכלי אך הוא כמובן לא מספיק. עליכם לא רק להקטין את ההוצאות אלא גם להגדיל את ההכנסות. הגדלת הכנסות פיזית יכולה להיעשות במגוון אפשרויות – החל מבקשת העלאת שכר בעבודה, דרך מציאת עבודה חדשה ומכניסה יותר, לימוד של מקצוע חדש ומכניס יותר וכן לקיחת משרה נוספת בצורה חלקית או פתיחת עסק עצמאי כהשלמה לעבודתכם כשכירים. אם אתם עצמאיים הרי שתצטרכו לבחון עם רואה החשבון שלכם כיצד אתם יכולים להגדיל את הכנסתכם, ואת זאת ניתן לעשות על ידי שיווק ופרסום העסק, פתיחת ליין מוצרים חדש וייחודי, וכן הלאה.

 

תנו לכסף שלכם לעבוד

אם הצלחתם להגדיל את תזרים המזומנים שלכם בבנק ולהחזיר את כל החובות, עכשיו הכסף שלכם שוכב בבנק בסביבת ריביות אפסית, כך שאתם לא מרוויחים עליו דבר. בשלב זה כדאי לשקול הכנסה פסיבית – לצד ההכנסה שלכם ממשכורת או רווחים עסקיים, הרי שהכסף שלכם יכול להניב רווחים פסיביים נוספים על ידי השקעתו במסלולים שונים. אלו יכולים להיות מסלולי השקעה בנדל"ן בארץ או בחו"ל, השקעה בשוק ההון (מניות, אג"חים, מט"ח, תעודות סל, קרנות נאמנות וכיו"ב) בארץ או בחו"ל וכן הלאה. ברגע שהכנסתכם תורכב משני אפיקים – הן  הפיזי והן הפסיבי ובמקביל התנהלותכם הכספית תהיה מתונה וסולידית, תוכלו לדעת שהגעתם אל הארץ המובטחת – העצמאות הכלכלית שלכם.