רשת הביטחון לעצמאיים: הכצעקתה?

העצמאיים דורשים שוויון – השאלה מה יעלה בגורלה של התוכנית ההיסטורית הידועה כ"רשת הביטחון לעצמאיים"?

 

רשת ביטחון לעצמאיים

 

זה קרה בנובמבר 2021 ואם הכנסת הנוכחית תתפזר יש סיכון משמעותי כי הצעת החוק החשובה הזו תרד לטמיון. "רשת הביטחון לעצמאיים", היא תוכנית הדגל של סגן השר במשרד ראש הממשלה, ח"כ אביר קארה, שאושרה בקריאה טרומית בשלהי 2021 ועתידה נכון להיום לוט בערפל.

 

על התוכנית

ראשיתה של התוכנית פורצת הדרך בשנת 2015 בלשכת יועצי המס. המתווה מציע מודל ייחודי של בחירה וולונטרית לעצמאים בין מסלולים שונים, אשר ישוו את תנאיהם לתנאי השכירים וכן יפרישו להם רשת ביטחון למקרי צורך כגון מחלה או סגירת עסק. המתווה גובש על ידי קארה יחד עם פורום מומחים ומעצבי מדיניות ובהובלה מקצועית של לשכת יועצי המס בימי מחאת "השולמנים". בימים ההם, נוכח משבר הקורונה והסגרים הארוכים והנשנים, התבהרה לציבור חשיבותה של רשת ביטחון שתגן על עצמאים ובעלי עסקים במקרים חריגים.

 

התוכנית משווה את דיני המס ואת הזכויות הסוציאליות וההגנות הסוציאליות של עובדים עצמאים לאלו של העובדים השכירים. בכלל זה, מוצע בה לאפשר לעובד עצמאי לקבל דמי לידה, תגמול בגין שירות מילואים וביטוח אבטלה ולהפקיד הפקדות סוציאליות כגון פנסיה, פיצויים ותגמולים וכן למשוך אותן בתנאים זהים לתנאים של עובד שכיר.

 

האלטרנטיבות המוצעות

עקרונות רשת הביטחון כוללים שתי אלטרנטיבות לבחירתם של העצמאים:  מסלול "עצמאי כמו שכיר" בו יוכל העצמאי להוציא לעצמו תלוש משכורת, לשלם ביטוח לאומי ולקבל דמי אבטלה במידת הצורך, וכן מסלול "רשת ביטחון", שבו העצמאי יפריש לביטוח הלאומי סכום מופחת, נקודת אחוז אחת תעבור לקרן הפנסיה והחיסכון של העצמאי ובמקרים מגוונים כגון מעבר דירה, מחלה, חופשה ואבטלה יוכל בעל העסק למשוך רק את אותו אחוז שיצטבר לו בבקרן שחסך. כסף שלא יימשך יצטבר לפנסיה.

 

בדברי ההסבר לתוכנית נכתב כי "בישראל מעל ל-600 אלף עסקים זעירים או עצמאיים. למרות שהם חשופים לסיכונים רבים, לפי החוק הישראלי, הם אינם זכאים להגנות סוציאליות להן זוכים השכירים, כגון דמי אבטלה, דמי מחלה, דמי לידה, החזר הולם בעבור שירות מילואים וכדומה. הצעת חוק זו נועדה לבטל את הפער בין הזכויות הסוציאליות של עובדים עצמאים לבין עובדים שכירים, מתוך הכרה בחשיבותם של העובדים העצמאים במגזר העבודה. מוצע להביא רפורמה שתשפיע משמעותית בתחומים שונים של תנאים סוציאליים ודיני המס ולבטל את אי השוויון והעיוות החקיקתי בנושא זכויות העובדים העצמאים".

 

סטטוס עדכני

נכון להיום מאות אלפי העצמאיים בישראל מחכים ל-8.5, התאריך בו תשוב הכנסת לפעילות לאחר שני חודשי ההפסקה אליהם יצאה. יחד עם זאת, מצבה המעורער מאוד של הקואליציה צפוי להקשות על הממשלה להעביר את התוכנית החשובה. לחברי הכנסת יש אפוא חודשיים תמימים על מנת לאשר את התוכנית. באם הדבר לא ייעשה במושב הקיץ הוא ייאלץ להידחות שוב עד לפתיחתו של מושב החורף הבא שייפתח רק בשלהי אוקטובר. ועד אז, מי יודע כיצד תיראה הממשלה ומה יהיה הרכבה. נקווה לטוב.