השאלות הנכונות לבחינת הסבה מקצועית

בתקופת הקורונה נכפתה עלינו עצירה ממרוץ החיים המטורף. עצירה שאפשרה להמון א.נשים להבין מה באמת חשוב להם בחיים, האם הם באמת מרוצים במקום העבודה ובזוגיות שלהם ועוד... מה שהוביל לתהיות לגבי הקריירה והאפשרות לבצע הסבה מקצועית

 

 

ההבנה שאנחנו פה לזמן מוגבל ושיום שחולף כבר לא ישוב הפכה למנת חלקם של א.נשים רבים בארץ ובעולם ולא בכדי. א.נשים רבים שאלו את עצמם שאלות שלעיתים לא עצרו לשאול חיים שלמים ורבים החליטו לחשב מסלול מחדש בתחום הקריירה ופשוט לתת לעצמם סוף סוף לקרות.

 

חלק מהם העזו להגשים חלומות שרקמו במשך שנים, חלקם הבינו שאחרי הרבה שנים הגיע הזמן להפסיק לרצות ועוד. שינוי קריירה הוא מושג שמאיים על הרבה א.נשים ומרבית המעוניינים בו, לא יעשו אותו בסופו של דבר. זה לא משום שהם לא יכולים אלא משום שיש המון דברים שתמיד יעצרו אותם כמו פחדים שמשתקים ותוקעים אותם במקום, חשש מאיך שהסביבה תגיב לשינוי, חרדות כלכליות (שלעיתים בהחלט מוצדקות ולעיתים לא), חוסר אמונה עצמית, חוסר פירגון ותמיכה מבן/ בת הזוג וכו'.

 

ההחלטה

 

החלטתם לעשות שינוי קריירה? תוהים מאיפה מתחילים? קודם כל חשוב לברר אם אתם באמת לא מרוצים מהעשייה המקצועית שלכם או שמדובר בסיבה אחרת לגמרי. ליוויתי א.נשים שהיו בטוחים שמאסו במקצוע שלהם ואחרי בירור מעמיק ומשותף הבנו כי לא מדובר ברצון אמיתי לשינוי קריירה אלא בצורך להשתלב בתרבות ארגונית אחרת שתואמת את הערכים שלהם, צורך בהחלפת המנהל הישיר, רצון לעבוד בצוות אחר ועוד.

 

יש שינויי קריירה שדורשים לימודים, קורסים והתמחויות ויש כאלה שפחות. הכל תלוי במה עסקנו עד היום, מהו הניסיון שצברנו ומהו הכיוון החדש אליו אנו בוחרים לפנות.

 

שינוי קריירה לא מומלץ ולא חייב לקרות בבת אחת וב"בום". לעיתים מורידים אחוז משרה, מתחילים ללמוד ולעסוק בתחום החדש במקביל עד שמתרוממים מעלה. יש כאלו שלא נוטשים את העיסוק הקודם ומשלבים את השניים יחד באופן כזה או אחר. עולם העבודה החדש נותן לגיטימציה, יש שפע של אפשרויות וניתן לשלב גם וגם.    

 

השאלות הנכונות

 

אחרי שהבנתם שהרצון לשינוי הוא מהסיבות הנכונות, חשוב להתחיל לשאול את עצמכם שאלות שיעזרו לכם להתחיל ולברר מה הלאה ולאן נכון לפנות, שאלות כדוגמת:

 

  • אילו פעילויות גורמות לנו לחוש שמחה והנאה?
  • מה אנו יכולים לעשות שעות מבלי להתעייף ומבלי להרגיש שהזמן חולף?
  • לו היינו חיים בעולם ללא מגבלות של כסף, גיל וזמן מה היינו קמים ועושים מחר בבוקר?
  • מה היינו רוצים שבסוף חיינו יספרו שתרמנו לעולם?

 

בליווי של איש מקצוע ניתן תוך כמה פגישות בודדות להבין מהן הנטיות התעסוקתיות שלכם, התשוקות  והכישרונות ומהם התפקידים הנכונים לכם בשוק העובדה, האם אתם זקוקים להשלמות מקצועיות ועוד.  

 

כותבת המאמר: רויטל אליאס, יועצת קריירה, מרצה, כותבת בתחום ומנטורית של דרושים IL.