אם אין לכם את זה לא תתקבלו לעבודה: הכישורים הרכים

זה נכון שכדי להתקבל לעבודה טובה צריך ללמוד, לעבור בהצלחה הסמכות פורמליות או מבחנים מקצועיים וגם לרכוש ניסיון, אבל לא רק. מחקרים וסקרים רבים שפורסמו לאחרונה מצאו שמעסיקים שמים יותר ויותר דגש על הצד הרך שלכם...

 

כישורים רכים

 

מה זה אומר? כישורים רכים ומיומנויות אישיות ובינאישיות שהן חלק מהאופי של כל אחד ואחת מאיתנו ושקשה מאוד לשנות או ללמוד.

 

כישורים רכים מבוקשים

דו"ח שפרסמה במאי השנה חברת ZipRecruiter בחן מיליוני מודעות דרושים שהתפרסמו בשנה האחרונה באתרה. המסקנות העולות מהמחקר הזה הן ש 93% מהמעסיקים נותנים משקל רב לאופי, לתכונות ולכישורים הרכים של המועמדים לעבודה. כישורים כמו דייקנות והגעה בזמן לעבודה, מוכנות ללמוד דברים חדשים, התלהבות, מוטיבציה וגישה חיובית. המשמעות היא שגם כשאין לכם ניסיון מקצועי לתפקיד מסויים, אתם עדיין יכולים ואפילו צריכים "למכור " את עצמכם ולהדגיש את כל אותן תכונות טובות שאתם יודעים שיש לכם.

 

עוד עולה מן הדו"ח כי לא מעט מיומנויות וכישורים חוזרים ומופיעים בשכיחות גבוהה מאוד בדרישות המשרה של מודעות דרושים רבות. בראש רשימת הכישורים הרכים מופיעים: כישורי תקשורת (הופיעו בשנה האחרונה ב 6.1 מיליון מודעות דרושים), שירות לקוחות (הופיע ב 5.5 מיליון מודעות), תכנון לו"ז (5 מיליון מודעות), ניהול זמן (3.6 מיליון מודעות), ניהול פרוייקטים (2.8 מודעות), חשיבה אנליטית (2.7 מיליון מודעות). וגם: יכולת עבודה עצמאית (2 מיליון מודעות), יחסים בינאישיים טובים (1.3 מיליון מודעות), גמישות (1.3 מיליון מודעות) ויכולת פתרון בעיות (1.2 מיליון מודעות דרושים).

 

על פי מחקר אחר, של חברת מקינזי, הביקוש לכישורים קוגניטיביים, כדוגמת כמו יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסה עומד לעלות עד שנת 2030 בכ- 10%.

 

אז מה צריך ללמוד מזה?

קודם כל, צריך להבין שידע ונסיון מקצועיים הם חשובים, אבל בהתאם לכך שהטכנולוגיה, ההחלטות הארגוניות וצרכי השוק משתנים באופן תדיר, העובדים הכי מבוקשים יהיו אלו שיוכלו להתאים את עצמם הכי מהר והכי טוב לסיטואציות משתנות.

 

הדבר השני שניתן להסיק הוא שעל מנת להפוך לעובדים מבוקשים, כנראה שתצטרכו לחזק ולפתח מיומנויות אישיות חשובות, ביניהן: יכולת למידה, סתגלתנות, תקשורת והעברת מסרים, ניהול זמן ותיעדוף משימות, הקשבה אקטיבית, חשיבה ביקורתית, ניהול מו"מ, עבודת צוות ויכולת פתרון בעיות.

 

שורה תחתונה: כישורים רכים חשובים הרבה יותר מכפי שנהוג לחשוב וכנראה שבשנים הבאות המשקל שלהם בהחלטה אם לגייס מועמד לעבודה או שלא ימשיך לעלות.

 

אז הנה לכם אתגר גם למעסיקים וגם למחפשי העבודה: על המעסיקים למצוא דרך לאמת את קיומם של כישורים אלה אצל המועמדים, ועל מחפשי העבודה ללמוד כיצד להוכיח בראיונות העבודה שהם אכן ניחנים בכישורים הרכים שהם מצהירים עליהם. 

 

כותבת המאמר: מאיה בוכניק, יועצת קריירה וחיפוש עבודה ומנטורית דרושים IL