נוודות דיגיטלית: לפטופ, מיץ קוקוס וחוויה למשפחה

"בואי נעבור לשנה לאי קופנגן בתאילנד, נעבוד מרחוק ונהנה ממה שיש לתאילנד להציע" את המשפט הזה שמעתי לפני פחות משנה מבן הזוג שלי אבירם. מה קרה מאז? קראו על החוויה האישית שלי ותבינו...

 

 

התגובה הראשונה והנחרצת שלי לאבירם הייתה אז "יש לי עסק מצליח בארץ ואני לא הולכת לנתק שלושה ילדים מהמסגרות והחברים שלהם". מאז המשפט הזה עברו הרבה מים בנהר.   

הקורונה פתחה אותנו לעולם שלם של עבודה מרחוק והמושג נוודות דיגיטלית כבר לא זר לאף אחד מאיתנו. נוודות דיגיטלית תמיד הצטיירה לי, באופן אישי, כחוויה מדהימה אך חוויה שמתאימה יותר לצעירים שאין להם יותר מדי מחויבויות בחיים ובטח שלא ילדים. 

 

נעים להכיר - רויטל אליאס, בת 42, נשואה לאבירם ואמא ליובל בת השתיים עשרה וחצי, נועם בן השבע ושחר בת השלוש. לפני חודשיים עברנו לתאילנד ואנחנו גרים באי קופנגן ועובדים מרחוק. 

בעולם המקצועי שלי אני יועצת קריירה, מרצה וכותבת בתחום. מלווה א.נשים בתהליכי חיפוש עבודה, שינוי קריירה ומנטורית בדרושים IL

 

אמרתי "כן"!

מאז המשפט הנחרץ שלי, שאין סיכוי שאנחנו עוברים לתאילנד, עברתי תהליך והבשלתי לנסיעה. במשך כמה חודשים דיברתי עם הרבה א.נשים שעובדים מרחוק, גם מקופנגן, וקיבלתי מושג על מה זה אומר לעבור עם המשפחה למדינה אחרת ולעבוד מרחוק. היו הרבה שיקולים בעד ונגד ובסופו של דבר אמרתי לאבירם "בוא נלך על זה, מקסימום יצליח לנו בגדול". 

 

השיקולים המרכזיים שעמדו לנגד עיננו היו קודם כל שירותי רפואה וחינוך לילדים. קופנגן הוא אי שרק בשנים האחרונות תפס תאוצה מבחינת מגורי משפחות. אין פה הרבה מסגרות חינוך והיה לנו חשוב לוודא שכל אחד מהם יוכל להשתלב במסגרת שתתאים לו למרות מספרן המצומצם. שירותי הרפואה באי מאוד ראשוניים ולקחנו ביטוח פרטי שמסייע גם במקרים מורכבים יותר. 

 

בקופנגן יש קהילה גדולה ואיכותית של ישראלים שעובדים מרחוק וזה חיזק את הרצון שלנו לעבור פה. ידענו שלכולנו יהיה יותר קל להשתלב ולהתאקלם באי, בטח ובטח שלילדים. יוקר המחייה פה יותר נמוך מישראל וגם זה היה שיקול. ומעבר לכל מה שציינתי יש לאי המון מה להציע מבחינת סדנאות, קורסים, טבע, חופים, קולינריה ועוד.  

 

חולמים לעבוד מרחוק ממדינה אחרת?

 השיקול הראשון שצריך לקחת בחשבון הוא האם אתם רואים את עצמכם עובדים מרחוק. הרבה מאיתנו עדיין מעדיפים לעבוד ממשרד מסודר עם ארבע קירות בבניין משרדים מפנק. מה גם שעבודה מהבית/ מבית קפה דורשת המון משמעת עצמית שאין לכל אחד.

 

בארץ הלקוחות שלי היו מגיעים אליי לפגישות פרונטליות במשרד ואת חלקם ליוויתי בזום, במיוחד בתקופת הקורונה. חששתי לעבוד רק מרחוק ותהיתי איך זה ירגיש לי והאם איהנה מכך. היום אני כבר לגמרי בתוך זה והרחוק מרגיש קרוב. אין ספק שהניסיון שלי עם עבודה מרחוק בארץ הפך את המעבר ל 100% עבודה מרחוק לקל ופשוט יותר.    

 

שיקול נוסף וחשוב שצריך לקחת בחשבון הוא הפרשי השעות במדינה אליה אתם מתכננים לעבור. תאילנד מקדימה את ישראל בין ארבע לחמש שעות (תלוי בשעון) וזה דורש ממני לעיתים גמישות כמו עבודה בשעות הערב המאוחרות שלא נהגתי לעבוד בהן בארץ. 

 

מושג העבודה מרחוק הולך ומתרחב ויש כל הזמן עוד ועוד אופציות לעבודה מרחוק. לפעמים זו אפילו הזדמנות מדהימה להמציא את עצמנו מחדש בשוק התעסוקה, לממש חלומות ישנים ועוד. זה לא באמת משנה אם אתם עצמאיים או שכירים, בעולם הזה יש מקום לשניהם.

 

חשוב לקחת בחשבון שבחלק מהמקצועות אפשר לעבוד מכל בית קפה, חוף ים, מתחם עבודה משותף ועוד ובחלק מהמקצועות עובדים מהבית או מחדרי עבודה פרטיים במתחמי עבודה. אני, למשל, נפגשת עם לקוחות מהזום רק מהבית שלי בקופנגן ובימים שאני מטפלת בכל הבק אופיס, אני עובדת מבתי קפה מדליקים עם נוודים דיגיטליים נוספים. כשאני צריכה להיות יצירתית וזקוקה להשראה אני עובדת מחוף הים או ממקום פתוח בטבע.

 

האם מתאים לכל אחד?

לא לכל אחד מתאים לעזוב הכל ולנסוע לתקופה וגם אם יש רצון, מוכנות ובשלות לא תמיד זה מתאפשר מסיבות כאלה ואחרות. במקרים כאלה יש חברות שמאפשרות לעבוד מרחוק בחלק מימות השנה וכך אפשר לחוות את עולם הנוודות הדיגיטלית באופן מסוים. אני מאמינה שעוד הרבה מעסיקים יאפשרו זאת בעתיד הקרוב. יש גם לא מעט עצמאיים שבחלק מחודשי השנה אורזים מזוודה וטסים לעבוד מיעדים אקזוטיים שונים בעולם. 

 

המון ישראלים עובדים מרחוק מהמזרח הרחוק ודרום אמריקה, שם יוקר המחייה זול יחסית לארץ, וניתן למצוא שם נוודים דיגיטליים מכל העולם. בקופנגן, למשל, יש כמעט בכל מקום Wi Fi מהיר ושקעי חשמל, מה שמקל מאוד על העבודה מרחוק ומאפשר לעבוד ממגוון מקומות כייפים.    

 

 

רוצים לשמוע יותר? בכתבה הבאה אשתף אתכם בשלבים בדרך לנוודות דיגיטלית ואיך לתכנן זאת נכון.   

        

הכתבה והתמונה באדיבות: רויטל אליאס, יועצת קריירה ומנטורית דרושים IL