סביבה ארגונית והשפעתה על תפוקת העובדים

סביבת העבודה היא מרכיב חשוב ומשמעותי שמשפיע רבות  על המוטיבציה והפרודוקטיביות של העובדים. אז איך יוצרים סביבת עבודה אשר מעודדת אפקטיביות ופרודוקטיביות?

 

 

עובדים הם הנכס החשוב ביותר בארגון וכיוון שמרביתם מבלים חלק ניכר מזמנם במקום העבודה, ארגונים רבים משקיעים באופן ניכר בסביבת העבודה של העובדים.  קיימת אינטראקציה חזקה בין סביבת מקום העבודה הפיזית של העובדים ובין הביצועים שלהם. הסביבה הארגונית הפיזית משפיעה על המצבים הקוגניטיביים והרגשיים של העובדים, על המוטיבציה שלהם לעבודה ועל ביצועיהם.

 

מחקרים שנערכו בנושא לאורך השנים מוכיחים קורלציה ישירה בין החוויה הפיזית של העובד בסביבת העבודה ובין הפרודוקטיביות שלו וכתוצאה מכך, על שורת הרווח של הארגון. סביבת עבודה מוארת, נקייה, מאווררת, מעוצבת ומתקדמת טכנולוגית, תורמת הן לבריאות העובדים והן לשביעות רצונם ובכך משפיעה באופן חיובי משמעותי על הפרודוקטיביות.

 

לחילופין, סביבה לא בריאה, שאינה מאווררת דיה, שהתאורה בה אינה מיטבית, שהכיסאות והשולחנות בה אינם מותאמים אורתופדית ללא ספק עלולה לפגוע בפרודוקטיביות העובדים.

 

קיר טיפוס ובר משקאות בלובי

בעשור האחרון ארגונים רבים וחברות הייטק בישראל וברחבי העולם הלכו צעד אחד רחוק מדי עם האופטימיזציה של המשרדים ויצרנו סביבות עבודה מוגזמות ללא סיבה מוצדקת. כך הם התפרסמו בזכות חדרי משחקים וכושר, קירות טיפוס, ברי משקאות, מסעדות שף, מספרות וספא אינהאוס המספקים שירותים לעובדים לאורך כל שעות היום. במרבית המקרים, שלל הפינוקים הללו התגלו כמוגזמים ומסיחי דעת, ובסופו של דבר עלולים היו אף לפגוע במוטיבציה של העובדים לעבוד.

 

סביבת ארגון אינה מצריכה קיר טיפוס או בר משקאות, אלא מחשבה על בריאות ורווחת העובד, השראה ויצירת מוטיבציה לעבודה.

 

מהי סביבת העבודה האידיאלית?

סביבת עבודה אידיאלית היא כזו שבה העובדים מקבלים את התנאים האופטימליים לביצוע עבודתם, כך שהם יוכלו להגיע לתוצאות טובות בנוחות . הסביבה הפיזית משפיעה על האופן שבו עובדים בארגון מקיימים אינטראקציה, חושבים ומבצעים משימות. מבנה המשרדים משפיע ומשנה את האינטראקציות הבין אישיות ובכך את התפוקה.

 

אופן ספייס או משרדים, מה עדיף?

יש סיבה שחללים פתוחים הפכו לטרנד כל כך עצום. הם מבטיחים שיתוף פעולה וצוותים מלוכדים יותר שיכולים לפתור בעיות מורכבות ביחד. בנוסף לכך, חללים פתוחים חוסכים בעלויות משמעותיות בהקמתם, לעומת משרדים.

 

חללי עבודה פתוחים (Open spaces) מעודדים שיתופי פעולה ושיח בין העובדים ולסייע להם בהנעת פרויקטים משותפים אולם במקרים רבים נמצא כי הם יצרו הסחות דעת, הפריעו לעובדים להתרכז ופגעו בפרודוקטיביות שלהם. בטרם מחליטים מה עדיף, חללי עבודה פתוחים או משרדים בסביבת העבודה שלכם, חשוב לבחון את היתרונות והחסרונות בכל אחת מהאפשרויות.  כשעובדים מתקשרים ביעילות זה עם זה, הפרודוקטיביות שלהם גדלה כיוון שתקשורת אפקטיבית מאפשרת סיעורי מוחות ופתרונות טובים יותר. סביבת עבודה פתוחה מייצרת עבודה מהנה יותר במרבית המקרים.

 

יחד עם זאת, עובדים שהתפקיד שלהם מצריך ברובו עבודה עצמית ללא הסחות והפרעות, כגון תכנות או כתיבה, עלולים להתקשות בסביבת עבודה פתוחה בשל הרעש והסחות דעת. עובדים בתפקידים אלו פעמים רבות יעדיפו לעבוד במשרד משלהם שמאפשר להם פרטיות ושקט. מחקרים שנערכו לאחרונה בארה"ב חשפו, כי עובדים בסביבת עבודה פתוחה מאבדים בממוצע 86 דקות עבודה ביום כתוצאה מהסחות דעת.

 

רבים מהם נדרשים לעשות מאמצים רבים כדי להגן על המיקוד והריכוז שלהם בעבודה. כתוצאה מכך, הם עלולים לאבד את התשוקה לעבודתם ואת הפרודוקטיביות שלהם. נושא בעייתי נוסף בסביבת עבודה פתוחה היא החשיפה לחיידקים. הפוטנציאל להידבק במחלה מעובדים אחרים עולה משמעותית בסביבת עבודה פתוחה בה העובדים יושבים קרוב אחד לשני.

 

שורה תחתונה: כשמגיעים לבחון איזו סביבת עבודה מתאימה לעובדים שלכם, חשוב לקחת בחשבון את מגוון המשרות והתפקידים בחברה ולאפיין את הסביבה בהתאם.