עבודה מהבית: כבר לא מילה גסה

אם הנסיון התעסוקתי שלכם ארוך מ- 3 שנים, אתם בטח זוכרים את התקופה שבה עבודה מהבית הייתה בגדר חלום רחוק. בזמנו, יכולנו רק לדמיין איך זה לקום בבוקר ותוך דקות ספורות להתחיל את יום העבודה ואת המשימות השוטפות בפיג'מה ומבלי לעמוד שעות בפקקים בדרך למשרד

 

 

אבל כמו בשיר- לפעמים חלומות מתגשמים... ומגיפת הקורונה שטרפה הרבה קלפים, הפכה גם את העבודה מהבית מחלום למציאות. די מהר התברר שלעבוד אפשר מכל מקום ולא רק ממקום העבודה עצמו, קרי, מהמשרדים הפיזיים של החברה.

 

כיום, מעסיקים רבים מאפשרים לעבוד מהבית באופן חלקי או מלא, ויש גם משרות שמלכתחילה מיועדות לעבודה מרחוק. השאלה האם עבודה מהבית היא עדיין מציאות קיימת בישראל של 2023, או שהחלום כבר התפוגג לו? סקר חדש של הלמ"ס בדק את היקף העבודה מהבית בישראל נכון לחודש מרץ 2023 והשתתפו בו כ- 40.000 עסקים.

 


היקף העבודה מהבית כיום

יותר מ-25% מכלל העסקים מאפשרים גם כיום עבודה מהבית באופן מוסדר בהיקף כלשהו:

בכ-96% מהחברות בענף ההייטק קיימת אפשרות של עבודה מהבית בהיקף כלשהו.

בכ-14% מהחברות בתעשייה קיימת אפשרות של עבודה מהבית בהיקף כלשהו.

 

כ-51% מהחברות בענף ההייטק מאפשרות היקף עבודה מהבית של בין יומיים לשלושה ימים בשבוע, וכ-13% מהחברות בענפים אלו מאפשרות ארבעה ימים ומעלה.

בענפי התעשייה, האפשרות של עבודה מהבית נפוצה יותר בחברות גדולות (שבהן יותר מ-100 מועסקים); כ-26% מחברות אלו מאפשרות יום עבודה שבועי מהבית.

 

מהשוואה לתקופה שלפני משבר הקורונה, עולה שבכ-22% מכלל העסקים נוספה האפשרות לעבודה מהבית באופן מוסדר כתוצאה ממשבר הקורונה, כשבענף ההייטק בכ-70% מהעסקים נוספה האפשרות הזו.

 


הציפיות להיקף העבודה מהבית בשנה הקרובה

כ-72% מהמנהלים בענף ההייטק מתכננים להשאיר את היקף העבודה מהבית ללא שינוי בשנה הקרובה, ואילו כ-22% מהמנהלים צופים שהיקף העבודה מהבית יצטמצם בשנה הקרובה.

בעסקים שאינם הייטק המאפשרים עבודה מהבית, אחוז אלו שמעוניינים להרחיב את היקף העבודה מהבית בשנה הקרובה עומד על כ-15% בענפי המסחר ועל וכ-9% בענפי השירותים.

 

איך לשפר יעילות בעבודה מהבית

על פי הסקר, כ-62% מהמנהלים בענפי התעשייה שבהם העבודה מהבית לא נפוצה באופן נרחב, ומאפשרים עבודה מהבית, חושבים שהעבודה מהבית יעילה. דווקא בענף ההייטק שבו כמעט כל החברות מאפשרות עבודה מהבית, רק כ-30% מהמנהלים מגדירים עבודה זו כיעילה.

אז אם גם אצלכם עבודה מהבית כבר מזמן הפכה לשגרה, כדאי שתדעו איך תוכלו לשפר פרודוקטיביות של העבודה שלכם מהבית, קבלו 4 טיפים:

 

1.שמרו על סדר יום קבוע וגבולות ברורים- ככל ששעות העבודה דומות לשעות שבהן אתם רגילים לעבוד ושההתנהלות הכללית זהה לימים שבהם אתם במשרד- ככה טוב. הכינו לילדים ארוחת צהריים מראש ודאגו להם לתעסוקה, הימנעו מביצוע של סידורים אישיים וניהול הבית בשעות העבודה והתרחקו ממסיטי תשומת לב כמו פייסבוק, אינסטגרם, אתרי חדשות למיניהם, טלוויזיה, וואצאפ וכו'.

 

2.אל תשכחו לקחת הפסקות- הרי גם במשרד אתם קמים, משוחחים עם קולגות, מכינים לעצמכם קפה, יוצאים לארוחת צהריים וכדומה. עשו זאת גם בבית, מידי פעם טוב לקום, להתמתח, לשתות משהו ולהתרענן.

 

3.היעזרו בטכנולוגיה- אם אתם מרגישים שבבית אתם מאבדים פוקוס או מתקשים להתרכז, מצאו לעצמכם אפליקציית ניהול זמן או ניהול משימות. יש מגוון רב של אפליקציות שניתן להוריד לנייד או כתוספי גלישה בדסקטופ.  

 

4.אל תסתפקו בקשר וירטואלי עם קולגות מהמשרד או מנהלים- לסמס או לכתוב מייל לא יעיל כמו לדבר עם קולגה פנים מול פנים במשרד, אז כשאתם בבית אל תתעצלו- הרימו גם טלפון כשהתכתבות לא מספיקה או תאמו פגישת זום.

*כותבת המאמר: מאיה בוכניק, יועצת קריירה וחיפוש עבודה, מנטורית דרושים IL