העסקת בני 50+ טרנד או מגמה?

עולם העבודה משתנה במהירות, קצב השינויים המואץ מחייב את כולם לפעול בזריזות, להתעדכן ולשכלל יכולות. אחד האתגרים הגדולים של ארגונים כיום הוא להתגבר על המחסור בעובדים ולהצליח לאייש את העובד הנכון. הפתיחות המחשבתית לשקול גיוס עובדים בני 50+ היא מגמה חדשה בעולם המעסיקים וכדאי לעקוב אחריה…

 

העסקת בני 50+

 

מחד אנו רואים שוק במיתון, צמצומים בכוח אדם ומאידך אנו רואים כ-130 אלף משרות פתוחות (ע"פ הלמ"ס) במשק. מעסיקים רבים מתמודדים עם עזיבות של עובדים, וחווים קושי באיתור עובדים חדשים.

 

המגמה הזו אמנם החלה בתקופת הקורונה אך היא עדיין חיה ובועטת גם בתקופה הנוכחית. השינוי בסדרי העדיפויות של מחפשי העבודה, החיפוש אחר איזון וחיים משמעותיים מחוץ לעבודה, הרצון למשמעות ואוטונומיה מעמידים בפני המעסיקים אתגרים רבים ומחייבים אותם לפעול ולגייס אחרת.

 

גיוס בני 50+

אז אולי הגיע הזמן לפנות לקהלים אחרים כמו בני 50 פלוס ולהתחיל להסתכל על יכולות ,כישורים ופוטנציאל התאמה לתפקידים במקום על גיל?

אם תשאלו מעסיקים, הם כמובן ישבחו ויהללו את היתרונות הרבים שקיימים בהעסקת מבוגרים. בפועל, עדיין מסתתרות להן הנחות יסוד ותפיסות מוטעות המונעות את השתלבותם של מבוגרים בעולם העבודה ובכל זאת משהו מתחיל לזוז והצוהר נפתח.

 

מתוך סקר דרושיםIL עולה כי 46% ממחפשי העבודה בני ה50+ העידו כי חשוב להם בראש בראשונה ביטחון תעסוקתי: בשלב הזה של הקריירה המקצועית, המועמד רוצה לדעת שהוא מגיע לחברה בעלת רקורד מוכח, מוניטין ויציבות, שיכולה להעניק לו ביטחון תעסוקתי לטווח ארוך. בנוסף, 70% העידו כי חשוב להם שסביבת העבודה תהיה מותאמת לצרכים שלהם: הם יעדיפו סביבת עבודה ידידותית, מכילה, גמישה המאפשרת צמצום בשעות עבודה או עבודה בחלקיות משרה.

 

נושא העסקתם של מבוגרים מהווה חלק מההחלטות האסטרטגיות של החברה ולכן כדאי וחשוב שתהיה החלטה כזו שלפיה, מנהלים ועובדים יפעלו.

 

הרווח בהעסקת בני 50 פלוס

מעבר לכל הקלישאות של ידע וניסיון, כדאי להסתכל על נקודת המבט רחבה שהם מביאים איתם. כדאי לחשוב גם על היתרונות הנוספים שהם מביאים עימם; על הבשלות והבגרות, על היכולת להגיב בצורה מושכלת, על היכולת לתרום לצעירים מניסיון חייהם, על כך שעבודה בשבילם היא לא רק מקור פרנסה, שהם לא "מתפנקסים" אם צריך קצת יותר מזמנם. המחויבות שלהם עוזרת לשמור על צוותים מלוכדים ובכך גם להגיע למטרות וליעדים הנדרשים.

 

מחקרים שנעשו לאורך השנים מעידים כי בני 50-60+ הם בעלי יכולות קוגניטיביות מצוינות. למבוגרים יש יתרונות בוויסות רגשי, בפתרון בעיות וגם במוכנות לפשרה והסכמות. עובדים מבוגרים מתאפיינים במוטיבציה פנימית, חיפוש אחר משמעות ולכן המעורבות שלהם בעבודה גבוהה יותר. הם נוטים לגלות לויאליות לארגון ולכן הם מחויבים רגשית יותר. בנוסף הם זמינים, בריאים ורוצים לעבוד.

 

דו"ח האום משנת 2020 מצביע על מגמות השקעה בהעסקת מבוגרים כפתח להתקדמות כלכלית בעולם ועל כך שתעסוקת מבוגרים היא העתיד. ארגונים שייערכו נכון לגיוון גילאי ירוויחו ובענק!

 

טיפים למחפשי עבודה בגילאי 50+

-אל תשתמשו בגיל כסיבה לכך שלא התקבלתם. (גם אם לעיתים זו תהיה הסיבה, בהרבה מקרים זו לא הסיבה!)

 

-אל תניחו שאם עשיתם דבר או שניים אז "העבודה תדבר בעד עצמה".

 

-פשוט תתאמנו ותוכיחו את היכולות והערך המוסף שלכם.

 

-דעו לספר את הסיפור התעסוקתי שלכם ובעיקר תתרגלו אותו לפני בפני חברים ובני משפחה וקבלו פידבק אמיתי האם זה נשמע טוב או דורש מקצה שיפורים.

 

-האנרגיות והמוטיבציה קריטיים להצלחה ולכן תבליטו אותם בראיונות ובשלבים השונים.

 

-תטעו במעסיקים בטחון ותמוססו להם את החששות (הגלויים והסמויים).

 

-תהיו נוכחים ברשת, תכתבו, תספרו, תחלקו, זו הדרך ללמוד עליכם ועל מה שאתם יודעים לעשות. הרשת מאפשרת לכם לפנות ישירות למגייסים ומגייסות ואף הם יכולים לפנות ישירות אליכם.

 

-קחו ליווי, תעזרו בקולגות, תתייעצו- לא צריך לעשות את זה לבד! חיפוש עבודה זה תהליך ועוברים בו לא מעט חוויות.

 

-תתנסו בעבודה זמנית, בפרויקטים, כדי שיכירו אתכם ועל הדרך תגדילו את רשת הקשרים שלכם.

 

-תהיו בלמידה מתמדת, יש קורסים והכשרות בשפע, תוכניות ייעודיות לקהל מבוגר הנותנות מענה מקצועי וגם רגשי.

 

-קחו חלק במפגשים ואירועים בעולמות התוכן שלכם, תתחברו למובילי דעת קהל, השמיעו את קולכם, ותזכרו כי מציאת עבודה זה תהליך ולא 'זבנג וגמרנו'. זה דומה לנסיעה בערפל, בכל פעם מתקדמים קצת והראות משתפרת ואתם יודעים שבסוף תגיעו ליעד, גם אם הוא נראה כרגע מעורפל.