חברות השמה

חיפוש עבודה הוא תהליך לא פשוט אבל בישראל קיימות חברות רבות שמטרתן לעזור לכם להגיע לכמה שיותר משרות מכמה שיותר מעסיקים במינימום מאמץ. החברות הללו מתחלקות למספר קבוצות על פי תחום הפעילות שלהן: לוחות דרושים, חברות השמה וחברות כח אדם.
 

אז מה היא חברת השמה ?


חברת השמה כשמה כן היא, חברה שמבצעת השמה של עובדים. החברה עובדת עם מעסיקים רבים בשוק ומחזיקה אצלה מאגר גדול של משרות דרושים להן היא מחפשת להתאים עובדים שמחפשים עבודה. החברה לא מעסיקה את העובדים היא רק יוצרת את הקשר בין המעסיק למחפש עבודה ולכן גם התשלום שהיא מקבלת לא קשור בשום צורה לעובד אלא, זהו סכום שהוסכם עליו בין חברת השמה לבין המעסיק. החברה אחראית על מיון ראשוני ולפעמים על כל שלבי המיון והעובד פוגש אנשים מהחברה אליה הוא מתמיין בשלבים מתקדמים או רק לאחר הקבלה לעבודה.


מה ההבדל בין חברת השמה לחברת כח אדם?


בשעה שחברת השמה היא מתווך שאחראי על תהליך הגיוס ואז הוא עוזב את התהליך, הרי שחברת כח אדם היא גם המתווך וגם המעסיק. חברת כח אדם מעסיקה כמות גדולה של עובדים שעובדים בחברות שונות והחברה בה הם עובדים היא לא זאת שמשלמת להם אלא חברת כח אדם שעשתה להם את המיונים והראיונות. על כן במקרה הזה, גם השכר וגם התנאים שלהם אינם בהכרח תואמים את תנאי שאר העובדים בחברה כי הם בעצם אינם עובדי חברה אלא עובדי כח אדם.


זאת אומרת שחברת השמה היא חברה מתווכת שעושה גם את הראיונות ומצמצמת את הקשר בין המועמד למעסיק העתידי שלו וחברת כח אדם היא גם מראיינת והיא גם המעסיק העתידי.


ומה ההבדל בין חברת השמה ללוח דרושים?


לוח דרושים כדוגמת דרושים IL, הוא אתר אינטרנט שמקשר ישירות בין מחפשי העבודה לבין מעסיקים שמחפשים לגייס עובדים. כאן אין שום אלמנט של תיווך והפניות של המעסיקים מוצגות ישירות למחפשי העבודה ולכן גם קורות חיים שהם שולחים מגיעים ישירות לחברות המגייסות ללא שום גורם שממיין אותם באמצע הדרך. וזאת בשונה מחברת השמה שעורכת חלקית או באופן מלא את תהליך המיון, כאן הקשר של המועמד הוא מהיום הראשון עם המגייס מהחברה בין אם הוא ממחלקת כח אדם או המנהל הישיר שלו.      
 

לסיכום, ניתן לראות כי כל שלושת סוגי החברות עוזרות למחפש העבודה למצוא משרה חדשה, ההבדל העיקרי בין שלושתן זה ברמת מעורבות של החברה בתהליך המיון וברמת הקשר שיוצר המועמד עם החברה המגייסת בזמן תהליך המיון.  בתחומים שונים יש תמהיל שונה של חברות היות ובתחומי ההייטק למשל תמצאו הרבה יותר חברות השמה מאשר חברות כח אדם אולם במקצועות כמו שמירה או אבטחה יש נטייה גדולה יותר לחברות כח אדם לפעול. לעומתם לוחות דרושים מאופיינים בכך שהם נמצאים בכל שטחי הפעילות והם מגייסים לכל התחומים ולרוב בפריסה ארצית.