מדד התעסוקה של דרושים IL: המספרים האמיתיים!

האם באמת המשבר בשוק התעסוקה עמוק כמו שאומרים לנו? או שאולי דווקא עכשיו קיימות הזדמנויות שכדאי לנצל וזה הזמן לשדרג את העבודה שלכם? קבלו נתונים מפתיעים שאולי יגרמו לכם להתייחס אחרת למשבר הקורונה בשוק התעסוקה

 

IL מדד התעסוקה של דרושים

 

 

מדי יום מגיעות אלינו פניות. האם זה זמן מתאים לבקש העלאה בשכר? האם לחפש עבודה בזמן שאני בחל״ת או לחכות?

 

התשובות לכל השאלות האלו תלויות בעצם בדבר אחד - היחס בין ביקוש להיצע בשוק התעסוקה.

זה לא שיכור כלכלה, אלא כלל פשוט, פחות עובדים... יותר משרות שווה עליה בשכר ובמציאת עבודה טובה יחסית מהר.

 

לפי לשכת התעסוקה, אחוז האבטלה המורחבת עומד על 21%, כמיליון איש. לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, היום יש קצת יותר מחצי כמות המשרות הפנויות בהשוואה לאשתקד. כלומר יש פחות עבודה.

 

עם מספרים אי אפשר להתווכח...

 

אז בואו תראו את המספרים של דרושים IL שמשרתת כ- 700,000 איש בחודש מכל מקצועות התעסוקה, מההייטק ועד למשרות הצווארון הכחול.

ספוילר, אנחנו רואים שיש עבודה!

 

בסגר הראשון, מרץ-אפריל, היה המשבר הגדול עם ירידה של 70% בכמות המשרות, אבל שימו לב לנתון המפתיע הבא: בסוף 2020 בדצמבר סיימנו עם גידול של 9% בהשוואה ל-2019, כלומר יש חזרה לשוק עבודה פעיל.

 

יש עבודה אמרנו, אבל האם זה מספיק לכל אותם מחפשי עבודה? כמיליון איש ואבטלה מורחבת של 21%?

 

אכן אנו רואים שבשיא המשבר בסגר הראשון, במקביל לנסיגה הדרמטית בכמות המשרות, הייתה גם נסיגה דרמטית בכמות מחפשי העבודה. מייד עם היציאה מהסגר הראשון היה גל של מחפשי עבודה ועליה הדרגתית בהיצע המשרות הפנויות.

 

אבל מאז ועד היום, מיולי ועד דצמבר, אנחנו בגידול בכמות המשרות בהשוואה ל- 2019 אך עם הרבה פחות מחפשי עבודה בהשוואה לשנה שעברה.נראה שאנשים לא מחפשים עבודה וזה חבל כי הם עלולים לפספס הזדמנויות שיתכן שלא יחזרו.

 

אז יש משבר תעסוקה?

 

בצד של מחפשי העבודה או בצד של המעסיקים? אולי המשבר הוא במקצועות מסוימים, בצווארון הכחול בהשוואה להייטק?

 

המשבר הראשון היה משבר גדול ורחב היקף שנגע כמעט בכל התחומים, אבל זה היה אז והמצב היום בסגר ללא פעילויות פנאי, ללא תיירות, מלונאות וען הגבלה על המסעדנות. ועדיין הרוב הגדול של התחומים בצמיחה עם יותר משרות משנה שעברה.

 

אם יש משרות פנויות מצד אחד ואם יש מובטלים מצד שני, אז איך זה יכול להיות שיש פחות מחפשי עבודה משנה שעברה? נשמע לא הגיוני נכון?

 

הסיבות מגוונות:

-  יש פחות משדרגי עבודה

-  חלק מהעובדים שהוצאו לחלת מחכים לחזור למקום העבודה שלהם ולא מחפשים את המקום הבא.

-  חלקם מעדיפים לא לצאת לשוק העבודה ולהסתמך על רשת הביטחון אותה העניקה הממשלה.

 

אנחנו בדרושים IL ממליצים:

 

למרות נתוני האבטלה הגבוהים, דווקא עכשיו זה הזמן הטוב ביותר מזה שנים הן למפוטרים, הן ליוצאי החל"ת  והן למשדרגי העבודה לחפש עבודה.

 

זה נכון שלחפש עבודה זה מסע לא פשוט שדורש הרבה תמיכה, לא קל ואורך זמן, אבל הפער בין הביקוש לעובדים ובין ההיצע נמצא בשיאו וזה הזמן לשדרג ולחפש את ההזדמנות הבאה שלכם. אל תסמכו על מענקים ועל הבטחות- יש שפע משרות פנויות, נצלו את זה!

 

מדד התעסוקה של דרושים מפורסם לכולם ויתן לכם כלים לדעת מה בדיוק מחפשים בתחומים שרלוונטים לכם.

 

*המדד נעשה בעזרת הדר אביבי, קוקטורנית בכלכלת עבודה מאוניברסיטת ברקלי ובעזרתו של צליל אלון דוקטורנט בכלכלת עבודה מאוניברסיטת NYU

 

מתוך ועידת התעסוקה של ישראל שהתקיימה ביום חמישי האחרון בקשת, בשיתוף דרושים IL: