הזדמנות ראשונה לעובדי הייטק חסרי ניסיון: יש או אין

רבים ממחפשי העבודה חסרי הניסיון בתחום ההייטק, מתלוננים על חוסר בהזדמנויות תעסוקה עבורם, מאידך מעסיקים  מתחום ההייטק טוענים כי אין להם מספיק כוח אדם מיומן לאיוש. דרושים  IL יצאה בסקר מקיף לבדוק הכצעקתה?

 

עובדים חסרי ניסיון בתחום ההייטק

 

האם העובדה שמחפשי עבודה בתחום ההייטק, ללא ניסיון לא מתקבלים לעבודה, מונע מהם לצבור מיומנויות וידע פרקטי נדרש או שמא העובדה שהם אינם מיומנים דיים מונע מהמעסיקים לתת להם הזדמנות אמיתית להצליח בתפקידם? ואם לא תינתן ההזדמנות, כיצד יהיו עובדים מיומנים בשוק העבודה? כך או אחרת המסקנות מהסקר מאוד ברורות ומצריכות חשיבה מעמיקה, בעיקר של מעסיקי ההייטק. עפ"י נתוני דרושים IL רק 4.5% מהמשרות המפורסמות בתחום הייטק מיועדות לחסרי ניסיון וזאת לעומת 40% מהמשרות עבור חסרי ניסיון בתחום הרפואה, 30% בתחום המכירות ו – 20% בתחום הכספים.

 

 

מחפשי העבודה בתחום ההייטק

 

מעל 95% ממחפשי העבודה בתחום ההייטק חשים שמעסיקים לא מעוניינים בעובדים חסרי ניסיון, מעל 44% מהם מעידים שלקח להם מעל שנה למצוא את העבודה הראשונה שלהם כחסרי ניסיון. ל- 31% מהם לקח בין חצי שנה לשנה למצוא את העבודה הראשונה שלהם בהייטק ו- 20% הצליחו בין 3 חודשים לחצי שנה.

 

 

מרבית מחפשי העבודה בתחום ההייטק ממוקמים, באופן לא מפתיע,  באזור המרכז והם עומדים על כ- 44%, בירושלים נמצאים כ- 22% מתוכם ובצפון מעל 15%. רצינו להבין מהי רמת ההכשרה שלהם והיכן רכשו את הידע בתחום ולכן בדקנו וגילינו כי מעל 44% הינם בוגרי תואר רלוונטי במכללה, מעל 38% בוגרי קורסי הסבה ו 24% למדו בלימודים עצמאיים.

 

 

 

מה ישפר את סיכויי הקבלה של חסרי הניסיון?

 

אז איזו הזדמנות אמיתית ניתנת לעובדי ההייטק חסרי הניסיון? ובכן 55% הגישו קורות חיים למעל מ- 60 משרות, כ- 20% הגישו מועמדות ל- 31 עד 60 משרות ואחוז דומה הגיש ל- 11 עד 30 משרות. וכמה מהם זומנו לראיונות עבודה? 64% זומנו ל- 0 עד 3 ראיונות, 21% זומנו ל- 3 עד 7 ראיונות ורק 7% זומנו ל- 10 ראיונות ומעלה. 

 

 

בדקנו מה צריך בשביל להתקבל ומה לדעת מחפשי העבודה יגדיל את הסיכוי שהמעסיק יחזור אליו. מעל 62% סבורים שפיתוח קשרים בינאישיים עם עובדים בתחום יכול להשפיע משמעותית על החלטת המעסיק באשר להעסקתם כחסרי ניסיון. מעל 44% חושבים שהכנה טובה יותר של מוסד הלימודים לשוק התעסוקה הוא הפתרון ו- 21% שהצטרפות לבוטקרמפ תשפיע באופן משמעותי על סיכויי עבודתם.

 

 

שאלנו גם לגבי חבר/ה שהתקבל לעבודה הראשונה שלו בהייטק וביקשנו לדעת מדוע לדעתם ניתנה לו ההזדמנות. מעל 62% מהם טענו כי זה בגלל הקשרים הנכונים שיש להם בתחום ההייטק. 41% טענו שחבריהם חיפשו זמן ממושך עד כי הסבלנות השתלמה ו- 39% חשבו שחבריהם התפשרו על שכר ותנאים.

 

 

הקושי העיקרי בתהליך חיפוש העבודה

 

48% ממחפשי העבודה בתחום ההייטק מרגישים שהקושי הכי גדול בתהליך חיפוש העבודה הוא למצוא כמות משרות מספקת לחסרי ניסיון. 83% סבורים שהקושי מתחיל עוד קודם ומקווים שבכלל יחזרו אל אליהם לאחר שליחת קו"ח. 20% דיווחו כי הקושי העיקרי עבורם הוא לעבור את בחינות הקבלה למקומות העבודה.

 

 

נקודת הכשל הגבוהה ביותר, לדעת הנשאלים היא חשש גדול מידי של מעסיקים להעסיק חסרי ניסיון בשל זמן הכשרה ארוך (89%). מעל 34% חושבים שהסיבה היא חוסר התאמה בין התיאוריה הנלמדת במוסד הלימודים לפרקטיקה המעשית בשוק העבודה. כ- 24% חשים שלא ניתנת הכנה מספקת מצד מוסדות הלימוד לבחינות הקבלה. כ- 18% ציינו את הפער הגדול בין השכר של עובד מתחיל ובין השכר של עובד בעל ניסיון של 1-2 שנים, אשר מוביל לנטישה גבוהה לטובת הצעות משופרות לאחר שנה.

 

 

 

שורה תחתונה: המעסיקים בתחום ההייטק צריכים לתת יותר הזדמנויות למחפשי העבודה חסרי הניסיון על מנת שהתחום ימשיך להתפתח ולגדול ויכלול בתוכו אנשי מקצוע מיומנים ומנוסים דיים. אין יש מאין וניסיון צוברים בעזרת תרגול וכדי שכל זה יקרה, חייבים לפתוח את הדלת לחסרי הניסיון ולאפשר להם להיכנס. ליאת הדר שרביט, מנכ"לית דרושים IL: "תחום ההייטק, בו נמצאים גם הסטרטאפים השונים, נחשב לאחד התחומים היצירתיים שיש אך בתחום התעסוקה היצירתיות לא באה לידי ביטוי ונראה כי החיפוש אחר עובדים נעשה עפ"י תבנית  קבועה של דרישות. נדרשת חשיבה יצירתית במציאת פתרונות ומהסקר עולה שמחפשי העבודה חסרי הניסיון מוכנים לכך. חשיבה זו יכולה לגשר על התהום שנפערה בין המעסיקים המחפשים עובדים לבין מחפשי העבודה הרוצים להשתלב בתחום זה."

 

 

 

תגובות

 

יוסי מלמד, יו״ר עמותת בוגרי ממר״ם: "לדעתי, הבעיה היא שסטארטאפ שיוצא לדרך צריך להוכיח את עצמו מהר לשוק כולו, לעצמו, ובעיקר למשקיעים שלקחו את הסיכון והשקיעו בו. אין ליזמים ולעובדים  זמן להביט לאחור ולהתעכב, עם זאת אנחנו צריכים להבין שבלי ג׳וניורים אין צידוק לתעשיה שלנו. אם אנחנו לא נשקיע בהם הם לעולם לא יוכלו להיות הטאלנטים שכל כך חסרים בשוק הישראלי היום. בנוסף, אני חושב שהמדינה צריכה לעודד העסקה של בוגרי בוטקאמפים ובעלי תואר ראשון ואף לתגמל את המעסיקים על העסקתם של חסרי הניסיון ובכך לסייע לנרמל את השוק."

 

נתי צויג, מנכ"לית Scale-Up Velocity מבית Start-Up Nation Central: "למרות שההייטק הישראלי ממשיך לשבור שיאי גיוסים, התעשייה עדיין סובלת מבעיה כרונית של מחסור חמור בעובדיםשינוי מגמה זו מחויב על מנת לאפשר את המשך הצמיחה, והדרך המרכזית לעשות זאת הינה באמצעות תהליכי הכשרה ושילוב של ג'וניורים, בנוסף לפתיחת דלת ל'טאלנטים נסתרים' מאותן אוכלוסיות שלא נמצאות בקונצנזוס בתעשייה. אנחנו ב-Scale-Up Velocity  פועלים לצמצום המחסור בהון אנושי בשיתוף חברות היי טק, כדי לייצר מודלים מנצחים להגדלת הייצוג של ג'וניורים מוכשרים מאוכלוסיות בתת ייצוג בתעשייה".

 

קרדיט תמונות: shutterstock