בעלי המקצוע: סוף עידן?

אם חשבתם שעידן בעלי המקצוע הסתיים, תחשבו שוב. זה נכון שהקידמה והטכנולוגיה בעולם יצרו ביקוש עולה להייטקיסטים ואנשי טכנולוגיה אבל נדמה כי שכחו כי הצורך ב'הנדי מן' ובעלי המקצוע נותרו בעינם ולכן המחסור בכוח אדם בשוק התעסוקה מעמיק

 

דרושים בעלי מקצוע

זגג, נגר ומנעולן נכנסו לבר, לא זו לא התחלה של בדיחה אלא כתבה על כל בעלי המקצוע שנדמה כי אין להם המשכיות בעולם של היום, בעוד  שבמציאות מדובר על מקצועות חיוניים מאוד בעלי רמות שכר גבוהות ביותר. מדוע זה קורה? בעיקר בגלל ההיצע ההולך ויורד של בעלי מקצוע אלו ורמות ביקוש גבוהות שמובילות למחירי שירות גבוהים וזמני המתנה ארוכים מבעבר

מקצועות בעלי המקצוע מגוונים וכוללים אנשי תאורה, חרטים, אופים, נגרים ועוד. בין הבולטים בהם:

 

  • מנעולן – איש מקצוע המתמחה בהתקנה, תחזוק ופריצת מנעולים, מפתחות ומערכות אבטחה. על המנעולן להתמחות במערכות אבטחה משוכללות לבית, לעסק ולרכב, וניתן לעבוד בעבודה זו כשכיר בחברה ובעצמאי בעל עסק.

 

 

  • חרט – אחראי על הפעלת מכונה ממוחשבת – מחרטה / כרסומת, אשר לוקחת חלק בתהליך הייצור של מוצר מסוים. החרט מתפעל את המכונה שמשתתפת בתהליך עיבוד שבבי של חומר הגלם, והעבודה נעשית במכונה ידנית או ממוחשבת (CNC). מדובר בעבודה פיזית מאומצת. ברוב המקרים העבודה מתבצעת כשכיר בחברה.

 

  • נגר – הנגר הוא מקצוע בעל ביקוש רב, מכיוון שהביקוש לעץ מעולם לא פוחת. אנשים רבים אוהבים ריהוט מעץ ופתרונות לבית מעץ, ועל כן זקוקים לשירותיו של נגר מקצועי, המתמחה בעבודות עץ. החל מייצור מדפים, דרך ייצור מטבח, ריהוט, מחסן, וכלה בדק ופרגולה, מי שאוהב לעבוד בעץ, יכול למצוא עבודה בחברה לייצור רהיטים, לייצור מטבחים, ובחברה המספקת מגוון רחב של עבודות בעץ.

 

  • אינסטלטור (שרברב) – אם יש שירות מובהק שהטכנולוגיה טרם אספה לחיקה, הוא השרברב, הידוע גם כאינסטלטור. השרברב מספק שירות של פתיחת סתימות וכל הנוגע למערכת האינסטלציה בבית. ברוב המקרים מדובר באיש מקצוע עצמאי או שכיר.

 

  • עובד ייצור – עובד ייצור הוא תפקיד חשוב מאוד המשמש בעצם את חוד החנית של פס ייצור במפעל. מפעלים רבים מייצרים חומרים גלם ומוצרים, ונדרשים לפקח על פס הייצור, הדבר נעשה באמצעות עובד ייצור. מדובר בעבודה אשר עשויה להיות כרוכה במאמץ פיזי של עמידה ממושכת והרמת משאות כבדים.

 

ההכשרה

 

מומחי כלכלה צופים כי מספר מקצועות הולכים להיעלם מעולמנו (ליתר דיוק, לשנות צורה) בעתיד הלא רחוק לעין. על אלו ניתן למנות בין היתר נהגי מוניות שיוחלפו על ידי מוניות אוטונומיות, חקלאים ומגדלים שאת מקומם יתפסו מערכות רובוטיות, צלמים, שכבר כיום חווים ירידה חדה עקב השימוש במצלמות הסמארטפונים, קופאים וקופאיות המוחלפים על ידי קופות בשירות עצמי, ועוד.

 

יחד עם זאת, ישנם מקצועות שגם בעולם הטכנולוגי העתידי, קרוב לוודאי שיישארו וישגשגו. על אלו ניתן למנות אנשי שירותים שונים כמו זגגים, נגרים או מנעולנים, מקצועות שיישארו איתנו כך נראה לעוד שנים ארוכות.

 

 מקצוע המנעולנות, למשל,  זכה לפני כשנה לקמפיין רדיו נרחב בו קרא יו"ר איגוד המנעולנים לציבור הרחב להיכנס לתחום המבוקש ולהשתכר בכבוד. ואכן, כל עוד אנחנו פותחים וסוגרים דירות, רכבים, כספות וכדומה באמצעות מפתחות ומנעולים -  לעד תהיה דרישה למנעולנים מקצועיים.  בשטח, מדי שנה יש בישראל למעלה מ-2 מיליון קריאות למנעולן אבל בקושי ישנם 900 מנעולנים. הביקוש הגבוה לצד ההיצע נמוך גרמו לזינוק במחירי עבודת המנעולנים בשנים האחרונות וקריאה ממוצעת למנעולן עומדת על סך 350 ₪. המשמעות היא שבעבודה של 4-5 שעות בלבד ביום ניתן להגיע לרמות שכר של 20 ואף 30 אלף ₪ בחודש.

 

אם אתם מעוניינים ללמוד מנעולנות אז נוכל לספר לכם שאין לכך דרישות מקדימות ואת הקורס ניתן ללמוד במכללות המקצועיות השונות. במהלך הקורס תלמדו על סוגי המנעולים השונים, מאסטר, שחזור ושכפול מפתחות, החלפת מנעולים, ועוד. בוגרי הקורס יכולים להשתלב בשוק העבודה במגזר הפרטי והציבורי, לתת שירותי מנעולנות בנוגע לדירות, רכבים, תעשיות, משרדים וכמובן להיות בעלי עסק עצמאי מניב.

 

אם חשבתם על לימודי זגגות, כדאי שתדעו שגם זגגים זוכים לביקוש גבוה, שכן מוצרים רבים בהם אנו שימוש יומיומי עשויים מזכוכית, החל מחלונות הבית, דרך מקלחונים ושולחנות זכוכית וכלה בשמשות רכבים. את מקצוע הזגגות ניתן ללמוד במכללות מקצועיות וגם כאן אין צורך להגיע עם ידע מוקדם אבל כן עם חוש אסתטי מסוים וכמובן מוטיבציה ורצון ללמוד תחום חדש. במהלך הלימודים תרכשו מיומנויות בחיתוך הזכוכית, עיצוב, התקנתה או מיקומה במוצר. כמו כן, תוכשרו להחליף פלטות זכוכית ללא גרימת נזקים לחומר. לימודי זגגות מקנים גם ידע בגישות כלפי הזכוכית, ליטוש, שיוף הזכוכית ועבודה עם הזכוכית בחום או קור.

 

לימודי הזגגות מאפשרים פתיחת עסק עצמאי, עבודה בתוך חברה קיימת או כהכשרה מקצועית נוספת עבור אנשי מקצוע דוגמת נגרים, רפדים, אומנים, מעצבי פנים, מעצבים בזכוכית. זגגים עצמאיים יכולים להגיע להכנסות גבוהות, בדומה למקצועות טכניים אחרים בהם מקובל לגבות 250-300 ₪ לביקור. בחישוב קל מספר ביקורים לא גדול ביום יכול להניב כמה אלפי שקלים ביום ועשרות אלפי שקלים בחודש.

 

מנעולן

 

מה היתרונות במציאת עבודה כבעל מקצוע?

 

באופן כללי, עבודה כבעל מקצוע מקנה יתרונות רבים לאלו הבוחרים ללכת במסלול זה:

 

  • התמקצעות ורכישת מיומנות ברמה גבוהה בתחום מסוים.
  • עבודה בשעות / משמרות קבועות ברוב המקרים.
  • עבודה יציבה, בטוחה עם תנאים סוציאליים טובים.
  • אפשרות ברוב המקרים לבחור במסלול שכיר או עצמאי.
  • אפשרות קידום וזכיינות בחלק מהמקרים.

 

 

אם אתם אוהבים לעבוד עם הידיים ואוהבים את העבודה בשטח, דעו כי ישנן משרות ומקצועות רבים בתחום זה, בהם תוכלו להשתלב, לעבוד, ולהתקדם !

 

*קרדיט תמונה: shutterstock