איך לצלוח מבחני קבלה לעבודה?

מבחני הקבלה והמיון הפכו בעשור האחרון לדרך המובילה לסינון מועמדים לתפקידים שונים בחברות וארגונים. אם בראשית הדרך, הדבר היה נפוץ בעיקר במגזר הציבורי, במשרדי הממשלה וברשויות המקומיות הרי שעם השנים אימץ גם המגזר הפרטי את השיטה...

 

מבחני מיון לעבודה

 

מבחני קבלה אלו כוללים בין היתר מבחנים פסיכוטכניים, מבחנים אישיותיים, דינמיקה קבוצתית וראיון עבודה ראשוני. שלב זה, המגיע לאחר סינון קורות החיים הרלוונטיים לתפקיד מהווה אפוא את השלב המכריע, בסופו מגיעים לקו הסיום מועמדים בודדים מהם ייבחר מי שקיבל את הציון הכללי הגבוה ביותר.

 

הכנה מוקדמת למבחנים

על מנת ליצור יתרון על פני המועמדים האחרים מומלץ להתכונן מראש לאופי וסוג השאלות אותן תפגשו במבחנים. ההיכרות המוקדמת לא רק מועילה לפתרון מהיר יותר, אלא נוסכת ביטחון במועמד, דבר שמועיל מאוד בריאיון או בדינמיקה קבוצתית, בהן מושם דגש על התנהגותו של המועמד.

 

הלילה שלפני

בלילה שלפני יום המבחנים הקפידו לנוח היטב ולא ללמוד עד השעות הקטנות של הלילה כדי שלא תגיעו עייפים למבחנים. כדי למנוע לחץ מיותר הכינו את כל החפצים והמסמכים להם תזדקקו ביום הבחינה, מבעוד מועד.  כמו כן, וודאו מראש את כתובת מקום המיונים ובדקו שוב מהם דרכי ההגעה למקום וכמה זמן ייקח לכם להגיע לשם.

 

מול ארון הבגדים

לאחר שהתכוננתם כמו שצריך וביצעתם מבחנים דומים בבית הגיע יום המיון עצמו ואתם עומדים מול ארון הבגדים בתהייה מה ללבוש.  כלל האצבע שלכם כאן צריך להיות הקפדה על צורת לבוש מסודרת, מאורגנת ותואמת לסיטואציה. מומלץ לא להגיע עם בצבעים צעקניים מדי.

 

יום המבחן: קטגוריות שונות הדורשות דגשים שונים

מבחני המיון מחולקים לקטגוריות מגוונות שלכל אחת התייחסות ומיקוד אחרים. בחלק של המבחנים הקוגניטיביים –חשוב לענות ברצף, לנחש אם לא ידעתם את התשובה ולא לחזור ולבדוק טעויות.  השלב הבא הוא מבחני כישורים-אינטליגנציה. כאן העיקרון הוא מהירות כיוון שהציון נגזר ממספר התשובות הנכונות עליהן הספקתם לענות. מבחני אישיות יכולים להיות כמו מבחן ציור העץ הידוע וחשוב לא להתרשל ולהשקיע זמן גם במשימה זו.

 

באופן כללי, מומלץ להימנע ממחיקות, לשמור על שוליים ולא לכתוב באופן צפוף מדי או מרווח מדי. שם המשחק הוא איזון. השלבים הבאים של המבחנים הם הדינמיקה הקבוצתית ממנה חוששים רבים והריאיון האישי. בדינמיקה הקבוצתית ככל שתתכוננו יותר טוב ליום המבחנים כך רף הלחץ שלכם ירד ותוכלו לתרום בצורה אקטיבית לקידום המשימות הניתנות לקבוצה. בראיון האישי, חשוב למצוא את האיזון הנכון בין שפת גוף בטוחה לבין השיח המילולי. הריאיון צריך להיות ממוקד, ענייני ומדגיש את היתרונות שלכם וכן כל מה שרלוונטי לתפקיד המוצע.

 

צופים בכם

חלק מהמבחן נעשה ע"י צפייה בהתנהגותכם כל העת, כדאי להיות  מודעים לכך אך עדיין לשמור על התנהגות טבעית עד כמה שניתן. לבסוף, אל תוותרו מראש וזכרו שגם לאחרים קשה באותה מידה והתוצאות על פיהן ייקבע ציונכם, הן יחסיות בהתאמה לתוצאות הנבחנים האחרים.

 

*קרדיט תמונה: shutterstock