חוזה עבודה: מה חשוב לבדוק לפני החתימה?

אומרים שאלוהים נמצא בפרטים הקטנים, ואם זה נכון לכל דבר בחיים, הרי שזה נכון שבעתיים בהסכמים וחוזים שונים עליהם אנו חותמים במהלך השנים, בין אם מדובר על חוזה לרכישת דירה, רכב וכן הלאה. אחד מהחוזים היותר חשובים עליהם תחתמו (ככל הנראה מספר פעמים) במהלך חייכם הוא חוזה העבודה. אז על מה חשוב לשים דגש לפני שאתם מוסיפים את חתימתכם המסתלסלת בתחתית החוזה?

 

חוזה עבודה

 

חוזה זה קובע את טיב היחסים ביניכם לבין המעסיק ואת התנאים עליהם מתחייבת החברה כלפיכם ואתם כלפיה. מעבר לעניין השכר, החוזה דן באלמנטים שונים כמו למשל פדיון ימי מחלה וחופשה, דמי הבראה, הפרשות מעביד לקופת גמל, תנאי סיום ההעסקה, ועוד. לפני חתימת חוזה עבודה, שימו לב לנקודות הבאות:

 

הגדרת תפקיד ותחומי אחריות - הגדרת תפקידכם ותחומי האחריות שלכם כפי שהם מופיעים בחוזה מתארים את דרישות המעסיק מכם במסגרת התפקיד, בין אם מדובר על יעדים או סמכויות שהוא יאציל עליכם. מומלץ לבצע תיאום ציפיות עם המעסיק טרם חתימה על החוזה על מהות התפקיד והתחומים בהם תעסקו.

 

משכורת, עמלות ובונוסים – ראשית וודאו כי סכום המשכורת אותו סגרתם עם המעסיק הוא אכן הסכום המופיע בחוזה, בלי אותיות קטנות ובלי התניות. אם סגרתם במהלך הליך הגיוס גם על בונוסים או עמלות על ביצוע מכירות או עמידה ביעדים הרי שיש לשים לב שכל הפרטים הללו מופיעים בחוזה כפי שסוכם לפני כן בעל פה. בנוסף, כדאי שהמועד המדויק שבו המשכורת תועבר אליכם מדי חודש תצוין וגם הוצאות הנסיעה עליהם סיכמתם (רכב, תחבורה ציבורית או הוצאות דלק).

 

התחלה וסיום חוזה העבודה – תאריך תחילת העבודה צריך להיות ברור ונהיר בחוזה ויש לוודא כי המעסיק לא הכניס סעיף המגדיר תקופה מסוימת, נניח שלושת חודשי העבודה הראשונים, כתקופה בה השכר והתנאים יהיו פחותים. אם הגעתם לעבודה לתקופת זמן קצובה בלבד, כמו למשל החלפה לרגל חופשת לידה, הרי שיש לשים לב כי תאריך ותנאי סיום ההעסקה כתובים בחוזה במפורש. הדברים חשובים גם בכל הנוגע להתראה שתידרשו לתת במידה ותרצו לפרוש מהתפקיד לפני תום החוזה. כאן יש לשים לב שתקופת ההתראה לא ארוכה מדי או קצרה מדי. תקופה ארוכה מדי עלולה למנוע מכם משרות איוש מידי ותקופה קצרה מדי תותיר אתכם ככל הנראה חסרי עבודה לזמן מה.

 

סעיף הפיטורין – בעולם מושלם כולנו היינו מרוצים ממקומות העבודה שלנו והיינו עובדים בהם עד ליציאה לגמלאות, אבל בחיים זה לא כך, ולכן יש לשים לב לסעיף הפיטורין בחוזה העבודה. באופן כללי עליכם לוודא כי ישלמו לכם פיצויים גם אם תתפטרו מרצונכם החופשי, ולא רק במקרה של פיטורין על ידי המעסיק. כיום סעיף 14 הקובע זכאות לדמי פיצויים גם במקרה של התפטרות, מאוד מקובל ונפוץ בחוזי העבודה.

 

שעות העבודה – וודאו מראש מה מצופה מכם מבחינת ימי העבודה ושעות העבודה. באופן כללי, אם אתם עובדים 5 ימים בשבוע הרי שאורך יום העבודה שלכם צריך להיות במקסימום 9 שעות, ואם מדובר על שבוע עבודה של 6 ימים – תצטרכו לעבוד במקסימום 8 שעות ביום. אם תידרשו במסגרת החוזה לשעות עבודה נוספות הרי שעל שעתיים נוספות באותו יום תצטרכו לקבל 125% משעה רגילה וכל שעה נוספת תגיע ל-150%.

 

חשוב לציין כי לפי החוק גם עובדים בשכר גלובלי (המגלם בתוכו שעות נוספות) זכאים לתשלום נוסף על עבודה בימים מיוחדים, כמו שבתות ומועדים ועל כן במידה והמעסיק ידרוש מכם לעבוד בזמנים אלו תהיו זכאים לתשלום 150% על כל שעה בנוסף לשכר הגלובלי. חובה לוודא כי גם עניין זה קיים בחוזה בצורה ברורה ונהירה.

 

שורה תחתונה: אל תמהרו ואל תחתמו מיידית על החוזה. קחו אותו הביתה, עיינו בו ואם יש לכם אפשרות העבירו אותו גם לעו"ד מטעמכם שיבדוק את כל הסעיפים ויעיר הערות רלוונטיות.

 

קרדיט תמונות: shutterstock