עבודה בעסק חברתי: למה עליכם לצפות?

מרביתנו רגילים למטרה המרכזית של עסקים רבים: רווחים, וכמה שיותר, אך קיימים לא מעט תאגידים וחברות עם אג'נדה חברתית. מדובר בנוף תעסוקתי שונה מהרגיל, וחשוב להגיע מוכנים לעבודה בעסק חברתי...

 

משרות חברתיות

 

עסקים חברתיים הם עסקים שדוגלים בקידום של מטרות חברתיות, ועושים זאת בדרך עסקית. לא מדובר בעסקים ללא מטרות רווח, להיפך. עסקים חברתיים כן מעוניינים להרוויח כסף, אך לא רק למטרת רווח, אלא לקידום של אג'נדות חברתיות. כך למשל, ישנם עסקים שהמטרה המרכזית שלהם היא לשלב כמה שיותר אנשים עם מוגבלויות. עסקים מהסוג הזה ידריכו ויעסיקו אנשים עם מוגבלויות כדי לשלבם בשוק העבודה. בדוגמה הזאת ההצלחה של העסק נמדדת במספר האנשים המוגבלים שעובדים בה, ולא רק במחזור הרווחים.

 

חלק מהרווחים של החברה ינותבו לגדילת העסק, וחלקם ינותבו לקידום האג'נדה החברתית. באופן הזה, החברה מרוויחה במספר מישורים, כאשר התחום החברתי הוא החשוב יותר.

 

מה מחפשים במשרות חברתיות?

חברות חברתיות הן בדרך כלל קטנות או בינוניות, ומרבית המשרות המבוקשות בתחומים האלו הן:

 

משרות ניהול

איזון בין אג'נדה חברתית ובין רצון להרוויח מספיק כדי להמשיך לקדם את האג'נדה הוא לא פשוט. חברות מהסוג הזה מתקשות לעתים בכל מה שנוגע לכימות הצלחה, שמירה על רווחים, ונושאים נוספים. כדי לאזן את המצב, יש צורך במנהלים יצירתיים שיוכלו לקדם מטרות חברתיות, בלי שהפן הכלכלי של החברה יסבול.

 

משרות פיננסיות

חברות עם אג'נדה חברתית או סביבתית מוציאות לעתים יותר כספים משהן מכניסות. עובדים בתחום הכלכלי יוכלו לשמר את המודל העסקי של חברות כאלו, ולשמר את פעילותן. אם תתקבלו למשרה כזו, תהיה לכם אחריות בשימור העסק, בכל הנוגע לפן הפיננסי של עסקים חברתיים, ועסקים באופן כללי.

 

משרות רגולטוריות

למרבה הצער, חברות חברתיות נמצאות במעמד משפטי זהה לאלו של עסקים רגילים. אין כיום הכרה מיוחדת בהוצאות העודפות של חברות מהסוג הזה, ולכן יש ביקוש לעובדים בתחום המשפט והרגולציה שיוכלו לקדם הטבות והקלות עבור החברות.

 

משרות שיווקיות

כמו שאמרנו, המטרה של עסקים חברתיים וסביבתיים היא לתרום לחברה. כדי לעשות זאת, אין מנוס מלנסות להניב רווחים באופן מיטבי. אנו חיים בעולם שבו לעסקים, מכל סוג שהוא, יש הוצאות שעליהם לעמוד בהן. כדי לקדם עסקים חברתיים ולדאוג שהם לא יטבעו, על החברות האלו לדאוג לתזרים הכנסות קבוע, ובדיוק בשביל זה צריך אנשי שיווק מוכשרים. אם אתם בעלי השכלה ו/או ניסיון בשיווק ומעוניינים לקדם מטרות חברתיות – אתם בהחלט תרוויחו במשרות חברתיות.

 

עסקים חברתיים בישראל

מדינת ישראל היא אמנם קטנה, אבל יש לה לב גדול בכל הנוגע לקידום של אג'נדות חברתיות. כיום ישנם מספר עסקים וחברות שעובדים לטובת הכלל, או לטובת אוכלוסיות מסוימות: נוער בסיכון, אנשים עם מוגבלויות, בעלי חיים ללא בית, ועוד.

 

אתם יכולים למצוא מגוון משרות בתחום בהתאם לכישורים והרצון שלכם. אחד האתגרים בתחום הזה הוא גיוס כספים, ואתם יכולים להירתם לגיוס תרומות, או לעבוד מאחורי הקלעים בשיווק של עסקים. גיוס כספים אפשרי גם באירועים מאורגנים שתוכלו לקחת בהם חלק.

 

אם אתם רוצים לעבוד בעסק חברתי, בדקו האם יש משרות פנויות שמסומנות כ"עס"ח": (עסקים חברתיים מסומנים כך). יש לכם את האפשרות לעבוד בעסקים כאלו באופן מלא או חלקי, בהתאם לשכר שמוצע לכם ובהתאם לרצונכם. כמו בעסקים עצמם, חשוב לשמור על איזון, ואם אתם מעוניינים לתרום לחברה – תוכלו לעשות זאת, גם אם זה לא יהיה במתכונת מלאה.

 

לסיכום

חברות בתחום החברתי והסביבתי עוזרות לשנות את העולם לטובה. אם אתם רוצים לקחת חלק בעבודה כזו, תוכלו לעשות זאת במתכונות שונות ובתפקידים מגוונים. כיום יש ביקוש גדול יותר מאי פעם לעובדים חברתיים, כך שגם אתם יכולים להוות חלק מהשינוי המבורך שחברות ועסקים חברתיים מביאים לו.

 

 

קרדיט תמונות: shutterstock