איך נראית השנה הראשונה של משוחררי צה"ל?

השנתיים האחרונות טרפו את הקלפים במובנים רבים; מגיפת הקורונה, שהתפשטה ברחבי העולם, הובילה לסגרים רבים, גרמה לסגירה של השמיים, והשפיעה על חייהם של מאות מיליוני אנשים ברחבי העולם. בעקבות המגיפה ותוצאותיה, כולנו היינו צריכים לחשב מסלול מחדש – בייחוד אלו שנמצאים בנקודות מפנה בחיים

 

חיילים משוחררים

 

אין ספק שאחת מנקודות המפנה הגדולות ביותר בחיים היא התקופה שלאחר הצבא: החיילים שמשתחררים מהשירות כיום מוגבלים במובנים רבים, וגם חופשיים במובנים אחרים. איך נראית השנה הראשונה של משוחררי צה"ל בשנת 2021/2, לעומת שנים קודמות? ייחודית במובנים רבים.

 

טיול גדול אחרי צבא? לא תמיד אפשרי

טיול גדול לאחר הצבא מהווה שלב חשוב בחייהם של חיילים וחיילות משוחררים. אחרי שירות של מספר שנים, הטיול מהווה הזדמנות לקחת הפסקה, לנשום, לראות תרבויות אחרות, וליהנות לפני שנכנסים ל'עולם האמיתי'. למרבה הצער, הקורונה הביאה לכך שיעדים רבים ברחבי העולם הוכתרו כמסוכנים לטיול. בשנתיים האחרונות, פחות חיילים משוחררים זכו לעשות את הטיול הגדול אחרי הצבא. המצב הבריאותי בעולם פשוט לא אפשר את זה, ואין ספק שמדובר על ויתור גדול.

 

אולם, המצב פתח אפיקים אחרים עבור חיילים משוחררים; משוחררים רבים שאינם יכולים, או אינם מעוניינים לעשות טיול גדול אחרי צבא, יכולים לבחור מה הם רוצים לעשות:

 

תעסוקה זמנית

אם לא מטיילים, ניתן לעבוד כדי להרוויח כסף – לטיול עתידי, או למטרות אחרות. חיילים משוחררים יכולים לעבוד במגוון עבודות מועדפות, כמו עבודות בבתי מלון, עבודות בתחום החקלאות, עבודות בתחנות דלק, ועוד. מלבד משכורת קבועה, ניתן לקבל מענק מביטוח לאומי בסכום של 9,550 ₪ (לאלו שמתמידים באותה עבודה במשך חצי שנה). חיילים משוחררים רבים בוחרים באפיק הזה מפני שהוא זמני ואינו מחייב. עבודה במשמרות היא נוחה לצעירים.

 

תעסוקה עם אפשרויות לקידום עתידי

מלבד עבודות זמניות, ניתן גם לעבוד בתחומים שמעניקים אופק תעסוקתי. משרדי ממשלה שונים, וכן משרד הכלכלה והתעשייה מציעים שלל קורסים עם הכשרה מקצועית שמקנים ידע מקצועי וגם ניסיון מעשי בתחומים שונים. כלומר, ניתן לעבוד במשרות שנותנות ניסיון מעשי, עם אופק לעתיד. משרות מהסוג הזה מאפשרות לצבור ניסיון, שמהווה יתרון משמעותי כאשר רוצים להמשיך לקריירה עתידית.

 

קורסים מקצועיים אחרי הצבא

לימודים אקדמאיים הם אפיק שחיילים רבים שוקלים לאחר סיום השירות. בשנתיים האחרונות לימודים קיבלו עדיפות עליונה, ומשוחררים רבים החליטו לנצל את זמנם כדי לרכוש השכלה. ישנם מסלולים אקדמיים מלאים (תואר ראשון), אך עבור אלו שלא רוצים להתחייב ללימודים מלאים – קיימים קורסים מקצועיים רבים שניתן לקחת. כיום ישנם קורסים משלל סוגים, לרבות קורסים במחשבים, קורסים בשיווק, קורסים בתחום הקוסמטיקה, וקורסים רבים אחרים שאינם במתכונת של לימודים מלאים. הקורסים האלו מאפשרים לרכוש ידע מעשי, ולעבוד באופן חלקי בתחום.

 

ניתן גם ללמוד קורסים אקדמיים, ולצבור נקודות לקראת התואר. כלומר, במקום תואר מלא אפשר ללקט קורסים, ובכך ליהנות ממערכת לימודים קלילה יותר כאשר חיילים יתחילו במסלול לימודים מלא בעתיד.

 

תואר ראשון באזרחות

לא ניתן לדעת מה יביא עמו העתיד, ובמקום לחכות שהשמיים יפתחו, או שהקורונה תיעלם, ישנם משוחררים רבים שבוחרים בלימודים אקדמיים מלאים. לימודים גבוהים בארץ מאפשרים לרכוש השכלה ולהשתלב אחרי התואר בשוק העבודה. אלו שרוצים לעשות הפסקה אחרי התואר בהחלט יכולים לעשות זאת, וזו אלטרנטיבה מעולה למסלול של צבא-טיול-לימודים. אי הוודאות כיום הפכה לימודים אקדמיים אחרי הצבא לפופולריים במיוחד, וישנם לא מעט צעירים שבוחרים באפיק הזה כדי לבנות את עתידם.

 

באיזה מסלול לבחור?

זוהי שאלה שלא ניתן לענות עליה באופן חד-משמעי. לכל אדם יש את המסלול שמתאים לו, ובעוד שיש את אלו שמסתפקים בעבודה מועדפת, יש את אלו שרוצים להתניע קריירה עם הכשרות מקצועיות או לימודים אקדמיים. הדבר החשוב ביותר שצריך לדעת לאחר השחרור הוא אפשרויות התמיכה הכלכלית שעומדות בפניכם.

 

חיילים משוחררים יכולים לקבל הלוואות בתנאים מועדפים, לקבל ייעוץ במחירים משתלמים, לקבל מלגות, ולקבל תמיכה ממשלתית עבור לימודים. הודות לכך ניתן לנצל את התקופה שלאחר הצבא לרכישת ניסיון מקצועי, או לרכוש השכלה, עם גב כלכלי, ומדובר ביתרון משמעותי עבור חיילים משוחררים שיוצאים לעולם האמיתי וצריכים לבנות לעצמם חיים.

 

קרדיט תמונות: shutterstock