מנהל תפעול: ת"ז

מנהל תפעול הוא מקצוע ותיק בתעשייה וחדש יחסית בהייטק. מה עושה מנהל תפעול? מהן דרישות התפקיד? כיצד אפשר להתקדם והאם יש לימודים בתחום?

 

מנהל תפעול

 

מנהלי תפעול מהווים ערוץ מחבר בין גורמים שונים בארגון/בחברה: עובדים, לקוחות, ספקים ועוד. מנהלי תפעול אחראים על הוצאה לפועל של פרויקטים שונים, על הצד הטוב ביותר. אנשים רבים נוטים להתבלבל בין מנהלי פרויקטים ובין מנהלים תפעוליים וחשוב לעשות סדר בנושא: בעוד שמנהלי פרויקטים אחראיים על פרויקטים ומשימות נקודתיות, מנהלים תפעוליים הם בעלי אחריות נרחבת יותר. הם נדרשים לשפר תהליכים ברמת החברה, באמצעות תכנון והוצאה לפועל ושיפור של תהליכים אסטרטגיים שונים.

 

זהו תפקיד רב תחומי מורכב ואחד המהותיים להצלחת הארגון. בשנתיים האחרונות, נוף התעסוקה השתנה רבות, בגלל מגפת הקורונה העולמית. משרות שונות שינו את אופיין, וזה כולל גם תפקידים ניהוליים. הביקוש למנהלים תפעוליים הוא גבוה מאי פעם, שכן עסקים זקוקים לארגון, סדר ותקשורת בין-מחלקתית בצורה שונה מאשר בעבר.

 

מנהל תפעול, אשר מהווה חוט מקשר בין גורמים שונים, כמו מחלקות לוגיסטיות, ספקים, מפיצי סחורה, וגורמים נוספים צריך לקחת על עצמו גם תפקידים ניהוליים נוספים – לרבות שכירה של עובדים חדשים ובקרת איכות, בהתאם לדרישות החברה. מנהלים תפעוליים כיום צריכים להיות מעודכנים במערכות תפעוליות-אוטומטיות, ולייעל תהליכים וזמני עבודה בחברות השונות בארץ.

 

בבית, במשרד או בחוץ?

 

כאמור, מגפת הקורונה שינתה את האופן שבו עסקים מכל הסוגים מתנהלים. משרות רבות עברו לפורמט ביתי, לרבות משרות ניהול תפעולי. בתחום ההייטק, העבודה כולה יכולה להתבצע בשלט רחוק.

 

מקומות עבודה נוספים גם הם עברו לניהול תפעולי מהבית, אך במרבית המקרים – יהיה צורך גם בעבודת שטח. הפן הזה של העבודה תלוי במקום העבודה, היקף הפרויקטים, וכמובן -המעסיקים והמצב בשטח. היקף עבודה מהבית ועבודה במשרד/בשטח הוא דינמי, ומעסיקים רבים מחליטים להעביר חלק מהעבודה לפורמט ביתי – ללא קשר לקורונה.

 

מה אפשרויות הקידום?

 

ניתן להתקדם מתפקיד מנהל תפעול למנהל תפעול ראשי ואף לתפקיד סמנכ"ל תפעול. תפקיד סמנכ"ל תפעול הוא תפקיד רחב הכולל אחריות על מערך התפעול והרכש של החברה: שירות, אחזקה, בטיחות, אבטחה, ניקיון, אבטחת מידע, נגישות ועוד – בהתאם לארגון ולצרכיו.

 

מה השכר הממוצע?

 

מנהלי תפעול חדשים בתחום, או בעלי ניסיון מועט בתחום, יכולים להרוויח בין 11-15 אלף שקלים בחודש. מנהל תפעול עם למעלה מחמש שנות ניסיון יכול להרוויח בממוצע בין 16-20 אלף שקלים בחודש. תפקידים בכירים יותר מלווים במשכורת של 23-40 אלף ₪ בחודש (בתפקידים של סמנכ"ל תפעול). השכר תלוי בתחום העבודה, וכן בהיקף החברה שבה עובדים. כך למשל, מנהלי תפעול שעובדים בחברות עם למעלה מ-500 עובדים יכולים להגיע לשכר של 45-50 אלף שקלים בחודש.

 

מה הדרישות לקבלה עבור המשרה?

 

מנהל תפעול אחראי לקדם את תהליכי הייצור והתפעול של החברה, להיות אחראי על כוח האדם בתחום הייצור והתפעול, על אבטחת האיכות ועל הטמעת פתרונות לשיפור כללי. אחד מהמאפיינים המרכזיים שמחפשים אצל מנהלי תפעול הוא תקשורת טובה ושיתוף פעולה מיטבי עם אחרים. בנוסף, כישורים טכניים גם הם הכרחיים בתחום: מנהלים תפעוליים צריכים להיות בעלי ראייה רחבה, לצפות בעיות מראש, ולמצוא את הפתרונות היעילים ביותר לשיפור תהליכי עבודה.

 

בכל הנוגע לניסיון תעסוקתי, מרבית המקומות דורשים ניסיון בתחומי ניהול רלוונטיים, כמו ניהול טכנולוגי או ארגוני, או ניסיון כללי בניהול.

 

ומה מבחינת השכלה בתחום? הדרישות המקובלות בתחום הן אקדמי בהנדסת תעשייה וניהול / הנדסת מכונות / תואר ראשון אחר. התארים האלו מהווים יתרון לקבלה למשרות ניהול תפעולי, אך תואר אקדמי הוא אינו חובה. ישנם ארגונים שמבקשים קורסים רלוונטיים, ולאו דווקא תואר מלא.  

 

בנוסף, נדרשת שליטה ביישומי מחשב וניסיון בהובלת פרויקטים כולל ניהול עובדים. מקומות עבודה רבים מגדירים השכלה אקדמאית עבור מקצוע זה כחובה וניסיון הניהול כיתרון משמעותי. בתחום ההייטק, ידיעת השפה האנגלית ברמה גבוהה, ניסיון ניהולי, ארגוני או טכנולוגי, כישורים אנליטיים והכשרה מקצועית/תואר.

 

האם נדרשים לימודים מוסמכים כדי לעסוק בתחום?

 

מרבית הארגונים והחברות, בתחום התעשייה וההייטק דורשים, לכל הפחות, קורסים רלוונטיים בתחום הניהול התפעולי, על מנת להתקבל לעבודה. ניתן כיום ללמוד קורס מנהל תפעול במכללות ברחבי הארץ, ויש לבחון פרטנית האם תעודה זו מספקת מבחינת דרישות הארגון ואינה מצטרפת לתואר ראשון.

 

בשורה התחתונה

 

תפקיד מנהל תפעול הינו תפקיד מרתק הכולל אחריות על תחומים רבים בארגון. תפקיד זה מתאים למי שניחן בכישורי ראייה רחבה, ראייה מערכתית, יכולות פיננסיות, ויחסי אנוש נדיבים מכיוון שעל בעל התפקיד להיות בקשר עם עובדים רבים, ספקים ולקוחות – במקביל.

 

תחומי התעשייה והייצור תמיד זקוקים למנהל תפעול, ולאחרונה גם תחום ההייטק פיתח את התפקיד הזה בהתאמה אליו. במרבית המקרים מי שבעל השכלה אקדמאית הנדסאית כגון הנדסת תעשייה וניהול, הנדסת מכונות, יכול להשתלב כמנהל תפעול ולצמוח משם בהתאם למנהל תפעול בכיר, סמנכ"ל תפעול ועוד.