קרן השתלמות, קופת גמל ומה שביניהם

התחלתם לעבוד במקום עבודה והתבקשתם על ידי המעסיק לבחור להפקיד כספים בקופת גמל ובקרן השתלמות? מתלבטים מה ההבדלים ביניהם ובמה עדיף לבחור?

 

קרן השתלמות או קופת גמל?

 

קרן השתלמות היא למעשה אפיק החיסכון היחיד בישראל שבו רווחי המפקידים, שכירים או עצמאים, פטורים ממס רווחי הון. אם אתם עובדים שכירים הרי שבשלב ההפקדה מקבל העובד את חלק המעסיק שעומד על 7.5% משכרו של העובד ואילו העובד חייב להפקיד לפחות שליש מהפקדת המעסיק, כלומר 2.5%. כך, במקרה בו עובד מרוויח שכר של 10,000 שקל בחודש המעסיק יפקיד מידי חודש לקרן ההשתלמות 750 שקל והעובד יפקיד עוד 250 שקל. לאחר 6 שנות ותק בקרן, יכול העמית למשוך את כספו לכל מטרה כסכום חד־פעמי פטור ממס, בתוספת הרווחים אותם צבר. במקרים חריגים (ולשם כך יש לקבל את אישור ועדת ההשתלמות של הקרן‏), יוכל העמית למשוך את כספי הקרן. יש לשים לב  כי הפקדה לקרן השתלמות לא מעניקה לעובד שכיר הטבת מס (בניגוד לעצמאי), אך יחד עם זאת הוא אינו משלם מס על חלקו של המעסיק.

 

בשונה מקרן ההשתלמות שהיא אפיק קצר מועד, הרי שקופת גמל מהווה חיסכון לטווח ארוך המיועד להבטיח הכנסה בעת הפרישה מהעבודה. בשנת 2008 נקבע כי החל מאותו מועד לא ניתן יהיה למשוך הפקדות מקופת גמל בדרך של סכום חד-פעמי, אלא רק בדרך של קצבה חודשית החל מגיל פרישה לגמלאות (‏גיל 67 לגברים ו-64 לנשים‏). דין זה חל על הפקדות לקופות גמל רגילות, הן של שכירים והן של עצמאיים.

 

בקופת הגמל מפרישים העמיתים או המעסיקים סכום חודשי, וכספים אלו מנוהלים בידי גופי השקעות מקצועיים. עם יציאתו של העובד לגמלאות  עומד לזכותו הסכום שנצבר בקופה, לצרכיו השונים בפרישה. במטרה להגדיל את היקף החסכונות בקופות הגמל השונות מעניקה המדינה תמריץ למפקידים בדמות של זיכוי במס בשיעור של 35% עד לתקרת ההפקדה המותרת.

 

ויש גם... קופת גמל להשקעה – מדובר על מוצר חדש יחסית שהפך למבוקש מאוד בקרב המשקיעים. בשונה מקופת גמל רגילה, קופת גמל להשקעה היא מכשיר חיסכון לטווח בינוני שיתרונו הגדול הוא בנזילות שהוא מציע. כך, את הכספים שנצברו ניתן למשוך בכל עת בדרך של סכום חד-פעמי תוך תשלום מס רווחי הון בשיעור 25%, כמו בכל השקעה אחרת בשוק ההון. מאידך, חוסכים המעוניינים בחיסכון לטווח הארוך ומעוניינים בפנסיה יוכלו לקבל קצבה חודשית לכל החיים מגיל 60, כאשר היא פטורה ממס במלואה. הסכום המרבי אותו ניתן להפקיד בקופת גמל להשקעה הוא 71,000 שקל בשנה ומעבר ליתרונותיה כמכשיר חיסכון, היא מציעה מגוון מסלולי השקעה לבחירת החוסך, לרבות השקעה בפרויקטים של תשתיות, נדל"ן וכדומה.  בנוסף, דמי הניהול  בקופות הגמל להשקעה נחשבים לזולים  ונעים בין 0.5% שנתי מהסכום הצבור ועד ל-0.8%. מומלץ להשוות בין בתי ההשקעות השונים ולבחון את גובה דמי הניהול והתשואה השנתית הממוצעת במסלול ההשקעות המבוקש בשלוש השנים האחרונות.

 

לסיכום, הן קרן השתלמות והן קופת גמל נחשבים כאמצעים פיננסים מצוינים לחיסכון עבורכם. אם בעבר ההבדל העיקרי ביניהן היה שקרן ההשתלמות נועדה לחיסכון קצר טווח (6 שנים) וקופת הגמל לחיסכון פנסיוני שיעמוד לרשותכם בגיל הפרישה, הרי שכיום עומדת בפניכם האופציה להפקיד כספים לחיסכון קצר טווח בקופת גמל להשקעה. בסופו של יום חשוב ומומלץ להשתמש באפיקים הפיננסיים הללו שכן הם מעניקים לכם ביטחון כלכלי ותשואות מניבות לאורך זמן.