מיסוי רילוקיישן – 5 נקודות חשובות שאתם חייבים להכי

תופעת הרילוקיישן הפכה לנפוצה מאוד בעשורים האחרונים עם המוני ישראלים שעברו לעבוד בחברות הייטק בעמק הסיליקון שבארה"ב. ענפים נוספים בהם התופעה מקובלת הם למשל ענפי הבידור והיופי. כך, שחקנים רבים, כמו גם דוגמנים ודוגמניות, מוצאים עצמם לא אחת מעתיקים את חייהם לארה"ב ולאירופה על מנת להיות קרובים יותר לליבת התעשייה ולהזדמנויות שהיא יוצרת עבורם

רילוקיישן

הרילוקיישן הפך אפוא עם הזמן למונח זוהר ומעורר קנאה של אלו שהולכים "לעשות זאת בגדול" מעבר לים. אבל זוהר לחוד, ומציאות לחוד. אחת הסוגיות הפחות נעימות הקשורות לרילוקיישן היא סוגיית מיסוי ההכנסות על העבודה בחו"ל. לא אחת חוו השבים מחו"ל עוגמת נפש רבה כאשר בחזרתם לישראל התבקשו על ידי רשויות המס להחזרי מיסים עצומים זאת עקב כפל מס הכנסה וכפל תשלום של דמי ביטוח לאומי. לצורך ביצוע רילוקיישן בראש שקט יותר  אספנו עבורכם חמש  נקודות להתנהלות מיסוי נכונה במסגרת המעבר לחו"ל:

הימנעו מכפל מס הכנסה

 באופן כללי, שכיר אשר ביצע רילוקיישן לצורך עבודה בחו"ל חייב בתשלום מס הכנסה במקום בו הוא עובד על פי כללי המיסוי במדינה הרלוונטית ובנוסף, חלים עליו חוקי מס הכנסה של מדינת ישראל ועליו לשלם מיסוי נוסף. יחד עם זאת כדאי לדעת שישנם מקרים בהם קיימת אמנת מס בין ישראל לאותה מדינת יעד ובמצב כזה לא יצטרך העובד לשלם את מלוא המס אלא רק חלקים ממנו.

ניתוק מעמד התושבות

לעובד שכיר המבצע רילוקיישן יש אפשרות להימנע מתשלום מס בישראל על ידי ביטול תושבותו בישראל והפיכה לתושב חוץ. לניתוק תושבות ישנם תנאים הקבועים בחוק המיסוי והתנאי הבסיסי הוא מגורים בחו"ל של לפחות 3 שנים יחד עם המשפחה. במקרה בו עובד ביצע רילוקיישן לחו"ל אבל משפחתו נשארה להתגורר בישראל, עליו להצהיר על כך בטופס  מיוחד למס הכנסה בצירוף הוכחות למעמדו המיוחד – זאת במטרה להימנע מתשלום מס גם בישראל. בהקשר לכך, תהליך ניתוק תושבות מחייב המצאת מסמכים מול הרשויות בישראל ומומלץ לשמר ולתעד מסמכים המוכיחים ניתוק תושבות כמו למשל  טיסות לחו"ל, הסכמי עבודה עם המעסיק בחו"ל, הסכמי שכירות לטווח ארוך, מסמכי פתיחת חשבון בנק בחו"ל, תשלומים עבור מוסדות חינוך, רכישה או השכרת רכב, ועוד.

בדקו את זכאותכם להחזר מס בשנה שבה ניתקתם תושבות

במרבית המקרים ישנה זכאות להחזר מס בשנה שבה נותקה התושבות. בגדול, שיטת חישוב המס בישראל היא שנתית ובהנחה שתעבדו לאורך כל שנת המס באופן מלא, כנראה שתהיו זכאים להחזר מס. חשוב לדעת גם כי קיימת זכות לכל אדם ששילם מס ביתר להגיש דוח תוך 6 שנים ולבקש את החזר המס ששולם ביתר. 

בחנו את היבטי ביטוח לאומי ומס בריאות בתהליך ההגירה

כל ישראלי שעובד בחו"ל ורשום במקביל כתושב ישראל בביטוח לאומי חייב בתשלום ביטוח לאומי ומס בריאות בהתאם להכנסתו גם אם הופקה בחו"ל. לכן, על פניו יתכן מצב לכפל תשלום לביטוח לאומי בשתי המדינות במצב בו אותה מדינה אליה אתם מהגרים אינה חתומה עם ישראל על אמנת מס בינלאומית בתחום הביטוח הסוציאלי. על מנת להימנע מתשלום ביטוח לאומי כפול יש להצהיר על הכוונה להגר לחו"ל בביטוח הלאומי טרם יציאתכם למדינת היעד.

מיסוי רילוקיישן לעצמאיים

בנוגע לישראלי בעל עסק עצמאי בחו"ל הרי שהוא נדרש על פי חוק לדווח על כלל הכנסותיו ולשלם מס בישראל. דיווח אודות ההכנסות בחו"ל נעשה באמצעות דוח אישי, המוגש בסוף השנה, כולל פירוט ההכנסה והמס ששולם בגין ההכנסה בחו"ל. יש להקפיד ולהגיש את הדו"ח בזמן על מנת שלא להיות חשופים לחובות מול רשויות המס בביקור הבא בישראל.

לסיכום, ביצוע רילוקיישן  לחו"ל כרוך בסוגיות מס רבות ומורכבות, ותכנון מוקדם עשוי לצמצם את סכומי המיסוי שישלם העובד על הכנסתו ויסייע לו לנצל את המיטב מההטבות המגיעות לו. חשוב מאוד שכל אדם העומד בפני רילוקיישן יבין לעומק את נושא המיסוי ויתכנן מראש את ההתמודדות הצפויה מול רשויות המסים בעת שהותו בחו"ל.