אוניברסיטה או מכללה – מהיכן תצאו לשוק התעסוקה מוכנ

שוק התעסוקה מתאפיין בתחרותיות רבה, ואם בעבר הסתפקו המעסיקים בתואר ראשון בלבד, הרי שכיום מעסיקים רבים מציגים את קריטריון התואר שני כיתרון במשרה. האם זה משנה היכן למדתם את התואר הראשון או השני ומהם היתרונות הטמונים בכל אחד מהם?

 

תואר באוניברסיטה או במכללה?

יוקרתיות ושכר לימוד נמוך

יתרונותיהן הגדולים ביותר של האוניברסיטאות הם ללא ספק יוקרת שמן ושכר הלימוד הנמוך (יחסית למכללות) הנהוג בהן. עניין היוקרה ברור לכל, שכן לימודים באוניברסיטה נחשבים לאיכותיים ותובעניים יותר מאשר במכללה, עובדות הידועות גם למעסיקים שיעדיפו במקרים מסוימים להתהדר בבוגר מצטיין מאוניברסיטה מוכרת על פני בוגר מכללה בעל ניסיון רב יותר. היתרון השני הוא כאמור שכר הלימוד הנמוך יותר, שלא רק שמאפשר לסטודנטים לשרוד כלכלית, אלא גם נותן להם מרחב נשימה בעת חיפושי העבודה בתום לימודי התואר. עד כמה מדובר על הבדל משמעותי? כיום קיים חוק שמחייב את כל המוסדות האקדמיים שנהנים מסבסוד על ידי המדינה, לגבות מתלמיד לא יותר מ-10,500 שקל לשנת לימודים בתואר ראשון ו-13,500 שקל לשנת לימודים במסגרת התואר השני. במוסדות פרטיים כמו חלק מהמכללות המוכרות והיוקרתיות, בהן אין סבסוד כזה, המחירים עשויים להגיע גם ל-40 אלף שקל לשנה ויותר.

לימודים תיאורטיים למול לימודים מעשיים

במרבית האוניברסיטאות ניתנת עדיין עדיפות ללימוד התיאורטי ולפן המחקרי- עיוני כך שהכלים המעשיים והניסיון התעסוקתי שמביא איתו בוגר התואר נדחקים לקרן זווית. במכללות לעומת זאת מושם דגש על יכולתו של המועמד להשתלב במהרה בתוך הארגון שבו הוא מועסק ואחד הסימנים לכך הוא כמות השת"פים והחיבורים בין סטודנטים לארגונים וחברות במשק, לעיתים עוד בשנת הלימודים הראשונה. ישנן מכללות מסוימות המאפשרות לתלמידיהן להתמקצע בלימודי תעודה יישומיים במקביל ללימודי התואר ולסיים את הלימודים גם עם תואר ראשון או שני וגם עם לימודי תעודה.

ניסיון תעסוקתי – עבודה במקביל ללימודים

תוכניות הלימוד באוניברסיטאות נבנות על בסיס ההנחה שהסטודנט פנוי ללימודים לחלוטין ואין לו צורך לעבוד למחייתו. כפועל יוצא מכך, תוכניות לימודים אלו הן קשיחות ולא גמשות ואינן מתאימות לאדם הרוצה לשלב עבודה במקביל ללימודים. לעומת זאת, במכללות מושם דגש על מתן אפשרות תעסוקה תוך כדי לימודי התואר ובמכללות רבות ניתן למצוא תוכניות לימוד גמישות המאפשרות לסטודנטים ללמוד תוך כדי שהם מממנים את עצמם בכבוד.  

עבור סטודנטים רבים שסיימו את התואר ונמצאים בשלב חיפושי העובדה, העובדה שהם מתפרנסים למחייתם ואינם זקוקים לעבודה בצורה קריטית מעניקה להם אורך רוח לסנן את המשרות והתפקידים השונים במטרה לבחור באלו המתאימים להם ביותר. כאן החובה לציין שאין מדובר במגמה מובהקת שכן לעומת המכללות בהן הנוכחות בהרצאות היא בגדר חובה, הרי שברוב תכניות הלימודים נוכחות בהרצאות הן בגדר רשות, כך שסטודנט שיכול ויש בידו להשלים את החומר לקראת המבחנים הקובעים, יכול גם לעבוד תוך כדי לימודי התואר.

בשורה התחתונה, הבחירה בין לימודים באוניברסיטה או במכללה תלויה בשיקולים רבים ומגוונים כמו יוקרה, גובה שכר לימוד, לימודים מעשיים או תיאורטיים, אפשרות לשילוב עבודה תוך כדי לימודים ועוד ועוד.  הבחירה תלויה אפוא באישיותו של הסטודנט, צרכיו והיעדים אליהם הוא מכוון בעתידו המקצועי. בהצלחה!