עבודה בקיץ

ישנם מספר חוקים שמגדירים את כללי העבודה לנוער והם מתייחסים גם לעבודות זמניות בקיץ. עליכם להכיר אותם לפני שאתם פונים ללוחות דרושים בחיפוש עבודה, הן כדי לדעת את זכויותיכם והן כדי לבחור את העבודה הטובה ביותר מתוך המאגר שתמצאו.

 

חיפוש עבודה בקיץ לנוער
 

עבודת בני נוער דורשת קודם כל את אישור לשכת התעסוקה.לכן כאשר אתם מגיעים למקום עבודה חדש עליכם להציג פנקס עובד אותו מנפיקה לכם לשכת התעסוקה. לצורך הוצאת פנקס עובד יש לגשת ללשכת התעסוקה בעירכם - להצטייד בתמונת פספורט, אישור רופא משפחה המעיד על כשרות לעבודה ותעודת זהות (רצוי של בן הנוער, אם אין אז תעודה של אחד ההורים). עם קבלת פנקס עבודה מלשכת התעסוקה באזור מגוריכם ניתן להתחיל לחפש עבודה.

הגיל המותר על פי חוק לתחילת עבודת בני נוער הוא 15 עם יוצא מן הכלל לעבודה בחופשת הקיץ – כאשר בני נוער יכולים להתחיל לעבוד כבר מגיל 14.

חוק עבודת נוער תשי"ג 1953 מגדיר את זכויות בני הנוער במקום עבודתם. בין היתר מגדיר החוק מהן זכויות בן הנוער ומהן המשרות האסורות על בני הנוער (משרות בעלות סיכון בריאותי או נפשי).

 

חשוב לזכור כי:
 

  1. 1. המעסיק מחויב בתשלום דמי ביטוח לאומי ואין לנכות את דמי הביטוח משכר העבודה.
  2. 2. אסור להעסיק בני נוער יותר מ8 שעות ביום (אם מחשבים על פי שבוע עבודה של חמישה ימים אז לא יותר מ9 שעות ביום).
  3. 3. בני נוער עובדים, שכמות שעות העבודה שלהם עוברת את ה-6 שעות, זכאים להפסקה של 45 דק', שחצי שעה מתוכן חייבות להיות רצופות.
  4. 4. כשמתחילים לעבוד צריך למלא טופס 101 (טופס פרטים אישיים של העובד) עבור פתיחת תיק במס הכנסה.
  5. 5. חובת תשלום המס חלה גם על בני נוער במידה והמשכורת עוברת את סף המינימום לתשלום המס. החישוב הינו שנתי ועל כן ככל הנראה לא ישלמו בני נוער מס על עבודת קיץ.
  6. 6. דירוג שכר בני נוער

גיל

אחוז משכר מינימום למבוגר

שכר חודשי - עד 40 שעות שבועיות

שכר לשעה (השכר החודשי חלקי 173)

עד 16

70%

3,500 ש"ח

20.23 ש"ח

עד 17

75%

3,750 ש"ח

21.68 ש"ח

עד 18

83%

4,150 ש"ח

23.99 ש"ח

* חניך

60%

3,000 ש"ח

17.37 ש"ח

 
 
 

בכל מקרה מומלץ לקרוא היטב את הוראות החוק על מנת לשנן את זכויותיכם היטב.
 

כאשר אתם מחליטים לעבוד בקיץ, כדאי שתתחילו לחפש עבודה חודש או חודשיים לפני, כי יש הרבה משרות שמאויישות מראש, למשל הדרכה בקייטנות, או התארגנויות לקיץ - החברות מחפשות עובדים זמן מה לפני, כדי לא להשאר בקיץ בלי עובדים. עבודות נוספות שיכולות להתאים לנוער הן עבודות בתפקידי מכירה בחנויות (קאסטרו, פוקס ועוד..), מכירות בטלפון, הדרכות במתנ"סים ולפעמים עיריות פותחות משרות לנוער בקיץ, אז כדאי לבדוק באתר העירייה בעיר שלכם.  
 

ברוב העבודות לא יבקשו מכם קורות חיים אבל אם ביקשו מכם, הנה כלי פשוט ונוח לכתיבת קורות חיים ראשונים:
 

 

 

דרושים עובדים  דרושים עובדים סוציאליים  דרושים עובדים בצפון  דרושים עובדים במרכז  דרושים עובדים בירושלים  הצעות עבודה