העסקת בני נוער בחופשת הקיץ – מה מותר ומה אסור

בעוד פחות מחודש (20.6) יצאו בני הנוער בישראל לחופשת הקיץ הארוכה. בעוד שבגילאים המוקדמים של חטיבת הביניים, מעדיפים מרבית התלמידים ליהנות מחופשה נטו עם החברים ובני המשפחה הרי שבגילים הבוגרים יותר הופכת חופשת הקיץ לזמן בו ניתן לעבוד, להרגיש כמו גדולים, ואף להרוויח כמה שקלים להוצאות אישיות

 

עבודה לנוער

 

זה נשמע אידיאלי ואף מכין את הילדים לחיים, אבל בפועל עולות תלונות רבות של בני נוער כנגד מעסיקים מנצלים וכאלו שהלינו את שכרם.

 

הנה לכם מספר כללי אצבע לזכויותיהם של בני נוער המתכוונים לעבוד במהלך החופשה:

 

רק מעל גיל 14 -  החוק מתיר למעסיקים להעסיק בני נוער אך ורק מגיל 14 ומעלה. יחד עם זאת, בטווח הגיל של בין 14 ל-15 אין להעסיק בני נוער בעבודות קשות שעלולות לפגוע בבריאותם והתפתחותם. לדוגמא: עבודה עם חומרים כימיים מסוכנים, עבודה בתנאי טמפרטורה קיצוניים, ועוד. 

 

מסמכים ואישורים – מחובת המעסיק לדרוש מהנער המבקש לעבוד אצלו פנקס עבודה אשר הונפק בלשכת שירות התעסוקה . את פנקס העבודה יכול הנער לקבל עם הצגת תעודת זהות שלו או של הוריו וכן אישור רפואי מטעם רופא המשפחה.  על המעסיק לוודא כי הפנקס יהיה מצוי במקום העבודה לכל אורך זמן תעסוקת הקטין.

 

מקסימום 8-9 שעות עבודה ביום –  ניתן להעסיק בני נוער עד 8 שעות ביום ולא יותר מ-40 שעות שבועיות. בשבוע עבודה מקוצר, ניתן להעסיקם כ-9 שעות עבודה ביום, ובלבד שבכל מקרה שבוע העבודה לא יעלה על 40 שעות שבועיות. מעסיקים לא יכולים לדרוש מעובדיהם הנערים לבצע שעות נוספות וכן חל איסור להעסיקם ביום המנוחה השבועי. כמו כן, עד גיל 16 חל איסור מוחלט על העסקת נוער בלילה ומגיל זה ניתן להעסיקם אך ורק עד חצות הלילה ובתנאי שהמעסיק דואג להסעת הנער לביתו.

 

כותבים את שעות העבודה - על המעביד חלה החובה לבצע רישום קפדני של שעות העבודה של בני הנוער העובדים אצלו. במידה ואין במקום העבודה רישום מכני או אלקטרוני דוגמת שעון נוכחות, יש להחתים בסיומו של כל יום עבודה את הנער על שעות העבודה אותן עשה באותו יום. בנוסף, במידה והמעסיק מבקש מהנער תקופת "התלמדות" בעבודה הרי שחלה עליו החובה לשלם עבור כל שעת עבודה גם בתקופה ראשונית זו.

 

כמה מרוויחים – חלה על המעסיקים החובה לשלם לבני נוער שכר מינימום ויותר, גם אם העובד נתן את הסכמתו לעבוד בשכר הנמוך יותר משכר המינימום החוק לא מאפשר זאת. שכר המינימום השעתי מחושב על פי גיל העובד והוא מחולק לשכבות גיל. כך למשל בשכבת הגיל 17-18 שכר המינימום עומד על 25.43 ₪ לשעה ובשכבת הגיל של 16-17 הוא עומד על 22.98 ₪ לשעה. במידה והנער עובד יותר מ-9-10 שעות ביום שכר המינימום עולה בהתאם. המשכורת צריכה לכלול בנוסף החזר נסיעות במידה ומקום העבודה מרוחק 500 מטר ומעלה מבית מגוריו של הנער. החזר הנסיעות המקסימלי עומד על 26.40 ₪ ליום עבודה.