מדוע חשוב לקחת חופש גם כשאתם 'לחוצים על עבודה'?

בין אם אתם מכורים לעבודה ובין אם העומס בעבודה אמיתי ואותנטי, חופשה מהעבודה היא בגדר חובה. למען האמת, חופשה עושה אתכם עובדים הרבה יותר טובים ואפקטיביים. לכן דווקא כשאתם הכי לחוצים על העבודה, עובדים מסביב לשעון ופועלים על מודל של "מחוברים תמיד", זה הזמן לקחת לעצמכם חופש, לפחות לכמה ימים של התרעננות

 

 

למרות שיש עוד כברת דרך לעבור בנושא הזה, יותר ויותר מעסיקים מבינים כבר היום שהפסקה מהעבודה יכולה להיות פרודוקטיבית מאוד לעסק בטווח הארוך. עם זאת, עובדים רבים  מתקשים לקבל החלטה להתנתק מהעבודה ולצאת לחופשה, ורבים שכבר יוצאים לחופשה לוקחים את העבודה איתם.

 

מדוע חשוב לקחת חופש דווקא כשאתם הכי לחוצים על העבודה?

הסיבה לכך טמונה באפקט הפרודוקטיביות שגדל כאשר עוצרים ולוקחים כמה ימים להירגע. בזמן שאתם הכי לחוצים על העבודה וכשיש עומס רב מערכתי, פעמים רבות אנו פועלים על "אוטומט". העומס הגדול מקשה עלינו לחשוב באופן צלול, לתעדף משימות, להגות פתרונות נכונים ויעילים, ובמקום זאת אנחנו רק "מכבים שריפות". ניתוק של מספר ימים, אפילו יום-יומיים מהעבודה, דומה לביצוע Reset למוח. האפשרות לכבות את המערכת רגע ולהתנתק, מייצר התרעננות מחשבתית מבורכת והחזרה לעבודה לאחר ההתרעננות הזו, לרוב מחזירה אותנו פרודוקטיביים הרבה יותר.

 

להתרחק מהתמונה כדי לראות את כל הפרטים

חשבו על ציור של דאלי, שיש בו מגוון גדול של פרטים שכמעט קשה להבחין בהם ממבט ראשון. ככל שמתרחקים מהציור נחשפים לעינינו יותר ויותר פרטים נוספים והתמונה מקבלת התייחסות שונה. באופן דומה גם בעבודה כשאנחנו נמצאים בלב העניינים קשה לקבל תמונת מבט כוללת על כל הפרטים, אולם כשמתרחקים קצת וחוזרים אחרי מספר ימים להביט מזווית אחרת, הדברים גם נראים אחרת. פעמים רבות, חופשה היא האמצעי הטוב ביותר למציאת זוויות אחרות וחשיבה מחוץ לקופסה.

 

תמיכה משפחתית

בזמן שאתם הכי לחוצים על עבודה, המעגל המשפחתי שלכם הוא הראשון שמושפע מכך. ככל שאתם שקועים יותר בעבודה גם בשעות הערב, בחגים ובשבתות, כך אתם מעניקים פחות תשומת לב לבני הזוג, לילדים וגם להורים שלכם. אלו בתורם מייצרים עליכם באופן טבעי לחץ נוסף, כתוצאה מחוסר תשומת הלב. לקיחת חופשה מרגיעה את המערכת כולה ומאפשרת למשפחה שלכם להעניק לכם הבנה ורוח גבית כשתשובו לעומס העבודה.

 

מניעת שחיקה

עומס בעבודה מייצר את השחיקה הגבוהה ביותר. ככל שאתם עמוסים יותר, גם אם האדרנלין מניע אתכם ואתם לא מרגישים זאת, בסופו של דבר השחיקה תבוא ותכה. שחיקה מקצועית מקשה מאוד לבצע את העבודה ביעילות. היא גורמת להאטה בקצב, להימנעות מאתגרים קשים ובסופו של דבר, מחבלת בפרודוקטיביות שלכם במידה ניכרת. לכן, דווקא בתקופות עומס או מיד לאחריהן, חשוב לקחת חופשה, לנוח, להתרענן ולשוב לעבודה עם אנרגיות חדשות.

 

התמכרות לעבודה

התמכרות לעבודה היא מצב אמיתי, ואנשים רבים כיום בכל רחבי העולם מכורים לעבודה עד כדי אי יכולת להתנתק ממנה. המצב הזה גובה גם מחיר נפשי. לעתים העומס בעבודה אינו מצב אובייקטיבי כי אם תירוץ שאנו מספרים לעצמנו כדי להימנע מחופשה. הימנעות מחופשה היא אחת האינדיקציות הטובות ביותר לזיהוי התמכרות לעבודה והיא גם אחד הפתרונות היעילים כנגד ההתמכרות הזו.

 

לכן, אם אתם לא בטוחים במאה אחוז שמדובר בעומס ולחץ בעבודה, נסו לבדוק את הדברים אובייקטיבית. תוכלו להתייעץ עם המנהל שלכם, לשאול אותו האם הוא סבור שזה זמן טוב לצאת לחופשה או שהיה מעדיף שתיקחו חופש מהעבודה בזמן אחר. כך או כך, חשוב לקבוע תאריך לחופשה ולאשר אותו מול המנהל/מחלקת משאבי אנוש, כדי שלא להתחמק מההפסקה החשובה הזו.