כיצד מדיניות חברה יכולה להשפיע על הקריירה שלכם?

מדיניות חברה יכולה להיות מדיניות סטנדרטית אבל גם מדיניות שמשפיעה באופן מהותי על העובד ויכולה לתרום או להזיק לקריירה שלו. לפני שאתם מקבלים תפקיד חדש, חשוב להכיר את מדיניות החברה המעסיקה, להלן 5 סוגים של מדיניות חברה שחשוב להכיר לפני שאומרים 'כן' למשרה

 

 

מדיניות אי-תחרות

 

חברות מסוימות מקיימות מדיניות אי-תחרות כשהמשמעות היא שעובדים שעוזבים את החברה אינם רשאים לעבוד בחברות מתחרות במשך מספר חודשים עד שנים מעת סיום התפקיד. התנאי הזה מעוגן בהסכם העבודה וחשוב לבדוק זאת, כיוון שבמקרה בו תרצו לעזוב את החברה ולעבוד בחברה מתחרה, זה יגביל אתכם. אם המעסיק החדש שלכם דורש מכם לחתום על הסכם אי-תחרות, הדבר עלול להקשות עליכם מאוד במציאת עבודה אחרת בהמשך.  

 

מדיניות אי-תחרות עלולה למנוע מכם אפשרות למצוא עבודה אחרת במקרה ותעזבו את העבודה הנוכחית. לכן לפני שאתם מתקדמים עם החברה הנוכחית, תבדקו אם תאלצו לחתום על סעיף אי-תחרות בהסכם. ההנחה היא שלא תרצו כמובן להחליף מסלול קריירה רק בגלל שדברים לא הלכו טוב בחברה מסוימת.

 

מדיניות "הבא את המכשיר שלך"

 

מדיניות "הבא את המכשיר שלך'" (BYOD - Bring Your Own Device) היא טרנד חדש יחסית שנכנס לחברות לפני מספר שנים ויש במדיניות זו הרבה תחומים אפורים שטרם הוסדרו. באופן כללי, מדיניות זו מאפשרת לעובדים להשתמש בהתקנים הפרטיים שלהם: סמארטפונים, מחשבים ניידים, טאבלטים וכדומה, עבור עסקי החברה. מצד אחד, זה חוסך כסף למעסיק שאינו צריך לשלם עבור התקנים נוספים לעובדים, ומצד שני, יש לזה יתרון גם לעובדים, כיוון שזה פוטר מהם התנהלות עם שני סמארטפונים, שני לפטופים, וכד'. במקרה של מדיניות כזו מומלץ לבדוק מי אחראי לנושא האבטחה ולהגנה על ההתקנים שאתם מביאים מהבית, מה קורה במקרים שהייתה פריצה ונגנב חומר סודי? חשוב לוודא שההתקנים שלכם מוגנים היטב בחברה ושההסכם מסיר מכם אחריות על פריצות.

 

מדיניות מדיה חברתית

 

האם ניתן לפטר אתכם בגלל נתון מסוים שחשפתם לגבי החברה? האם תזכו להערכה בזכות שיתוף של משרות פתוחות? האם המעסיק שלכם יכול לדרוש מכם לקדם את מוצרי החברה בחשבון המדיה החברתית שלכם? לחברות כיום יש במרבית המקרים מדיניות מדיה חברתית שמכתיבה מה אסור, מותר ואף רצוי לשתף ברשתות החברתיות. חלק מהארגונים מחמירים הרבה יותר בשימוש במדיה חברתית מאשר אחרים והתקנות עשויות להשתנות מארגון לארגון, ולכן אין מתודולוגיה קבועה שיש ללכת לפיה. מדיניות המדיה החברתית נועדה לכוון כיצד עובדים רשאים להשתמש במדיה חברתית בזמן עבודתם. אם יש לכם חששות לגבי מה תוכלו ומה לא תוכלו לפרסם ברשתות החברתיות, הקפידו לבדוק את מדיניות המדיה החברתית בחברה.

 

מדיניות פרטיות

 

עובדים רבים אינם מודעים לכמה מעט זכויות יש להם לפרטיות במקום העבודה. מבחינה חוקית, למעסיק שלכם יש את הזכות לעקוב אחר הודעות האימייל המקצועיות למשל. זה חל גם כאשר אתם עובדים במשרד וגם כאשר אתם עובדים מהבית, במקרים בהם ניתן לכם חשבון אימייל חברה והתקנים בבעלות החברה. זה לא אומר שהמעסיק באמת עוסק בכל פעילויות המעקב הללו, אלא רק שיש לו את האפשרות. אם הדבר מייצר עבורכם אי נוחות, חשוב לבדוק את מדיניות החברה בנושא פרטיות העובדים. לכן כשאתם חותמים על מסמכים הקשורים למדיניות הפרטיות של הארגון, חשוב שלא לחתום אף פעם על משהו שאינכם מבינים עד הסוף. אם אתם זקוקים להבהרה נוספת, בקשו אותה.

 

מדיניות ניגוד עניינים

 

מדיניות ניגוד עניינים נועדה להגן הן על מעסיקים והן על העובדים מפני חציית גבולות בין אינטרסים אישיים לאינטרסים של החברה. אם לדוגמה עובד בחברה עובד במקביל כפרילנסר ומקבל דמי ייעוץ ממתחרה ישיר, זה עלול להיחשב כניגוד עניינים מצד העובד. אם אתם עובדים עצמאיים (פרילנס) במקביל לעבודתכם כשכירים או מתכננים לעשות זאת בהמשך, חשוב לבדוק את מדיניות ניגוד העניינים של החברה שבה תעבדו ולוודא שלא תהיה התנגשות בשירותים שתעניקו כעצמאיים.