EI: המיומנות הסודית של מנהלים מובילים

מהי אינטליגנציה רגשית (EI) וכיצד היא באה לידי ביטוי אצל המנהיגים הגדולים בארגונים?

לכל אחד מאיתנו יש את היכולת לשפר את האינטליגנציה הרגשית ולהשתמש בה כמשאב השפעה ארוך טווח וחיובי על הארגון. כשמדובר במנהלים - האינטליגנציה הרגשית היא משאב אדיר ומקור להשפעה ועוצמה. עד כמה האינטליגנציה הרגשית חשובה כשמדובר בניהול עובדים?

 

EI

 

מחקרים אחרונים שנעשו בנושא חשפו, כי לאינטליגנציה רגשית יש תפקיד משמעותי בהצלחתם של מנהלים, עד כדי כך, שהאינטליגנציה הרגשית נמצאה כאחת המיומנויות החשובות ביותר לניהול - הרבה יותר מאשר כישורי ניהול אחרים. הבשורה הטובה היא, שאינטליגנציה רגשית (EI) ניתנת ללמידה ולפיתוח, לעומת כישורים אחרים מולדים, כגון IQ למשל.

 

מהי אינטליגנציה רגשית ומדוע היא כל כך חשובה?

אינטליגנציה רגשית (Emotional intelligence - EQ) מוגדרת כיכולת או מיומנות להבין ולנהל את הרגשות שלנו, וכן להכיר, להבין ולהשפיע על רגשותיהם של אחרים. מבחינה מעשית, המשמעות של אינטליגנציה רגשית היא להיות מודעים לכך שרגשות יכולים להניע את ההתנהגות שלנו ואת ההתנהגויות של האחר וללמוד כיצד לנהל את הרגשות הללו - גם שלנו וגם של אחרים.

 

עובדה מדעית היא שרגשות קודמים למחשבה. ככל שהרגשות מתגברים ומשתלטים עלינו, הם משנים את אופן פעולת המוח שלנו - מפחיתים את היכולות הקוגניטיביות, את יכולת קבלת ההחלטות, ואפילו את הכישורים הבינאישיים שלנו. הבנה וניהול של הרגשות שלנו (והרגשות של אחרים) עוזרים לנו להצליח יותר בחיינו האישיים והמקצועיים כאחד.

 

כיצד אינטליגנציה רגשית מסייעת בתפקידי ניהול?

אינטליגנציה רגשית מפותחת מאפשרת לנו לנהל שיחות לא נוחות מבלי לפגוע ברגשות של אחרים, לנהל את הרגשות שלנו כשאנו מרגישים מוצפים, ולשפר את היחסים עם האנשים שאכפת לנו מהם בעבודה. היא מסייעת לפתור קונפליקטים, לאמן ולהניע אחרים, ליצור תרבות של שיתוף פעולה, לבנות תחושת ביטחון ושיתוף בתוך צוותים, לפתור מחלוקות בדרכים יצירתיות ואפקטיביות ולהניע עובדים.

 

מנהלים בעלי אינטליגנציה רגשית מפותחת הופכים למנהיגים. הם סוחפים אחריהם אנשים ומובילים אותם, וכשמדובר בעולם העבודה – מנהלים אלו מעלים באופן משמעותי את מידת המעורבות ואת הפרודוקטיביות של העובדים שלהם ולכן הם מבוקשים מאוד.

 

כיצד ניתן לפתח ולשכלל את האינטליגנציה הרגשית?

אינטליגנציה רגשית היא מערך מיומנויות נלמד, אך בעוד שאצל חלק מהאנשים ה- EQ גבוה באופן טבעי, אחרים יצטרכו ללמוד את מערך המיומנויות הזה על מנת לפתח ולשפר את ה- EQ שלהם.

 

מערך המיומנויות של האינטליגנציה הרגשית

מנהלים יכולים ללמוד כיצד להרחיב את המודעות העצמית וההבנה האישית שלהם, הן לגבי התחושות שלהם עצמם והן לגבי הרגשות של העובדים והמנהלים שלהם, כדי שיוכלו להגיב למצבים בצורה האופטימלית ביותר מבחינה רגשית.

 

הדרך לשפר את מערך המיומנויות של ה- EQ היא על ידי התבוננות וניתוח מצבים. חשוב להתחיל לשים לב לרגשות המניעים שלכם וכיצד הם משפיעים על מצב הרוח ועל ההתנהגות שלכם. ככל שתבינו את הרגשות שמפעילים אתכם ותהיו מודעים להם, כך תוכלו לווסת טוב יותר את התגובות שלכם, לשלוט בהן ולכוון בצורה חיובית את ההתנהגות שלכם. אינטליגנציה רגשית מאפשרת לכם לקחת בעלות על המחשבות, הרגשות והתגובות הרגשיות שלכם ולא לתת להן לשלוט בכם. לאחר שתתרגלו ניתוח והבנה של הרגשות המפעילים שלכם, תוכלו להתחיל להתבונן באופן דומה על ההתנהגויות של העובדים ולנסות לנתח אילו רגשות שמניעים את ההתנהגויות השונות.

 

אינטליגנציה רגשית גבוהה מאופיינת במיומנות של הקשבה פעילה - טכניקת תקשורת שבה המקשיב מתרכז, מעבד, מבין וחוזר על דבריו של הדובר. זו טכניקה שניתן לתרגל וללמוד די בקלות. מיומנויות נוספות של במערך המיומנויות של האינטליגנציה הרגשית הן סבלנות וסובלנות, הקשבה לאדם השני גם כאשר אין לכם כוח להקשיב לו, מעורבות רגשית גבוהה עם העובדים והמנהלים שלכם ותקשורת אוהדת.

 

אינטליגנציה רגשית מאפשרת למנהלים לזהות מתי המורל בחברה יורד, ולפעול במהירות כדי לשנות את התמונה. מנהיגים בעלי EI גבוה שומרים על השקפה חיובית ומספקים לצוותים שלהם חזון ארוך טווח להצלחה גם בזמנים מאתגרים. בכך הם עוזרים להנחות את הארגון להצלחה רבה יותר.