מדריך: איך להתנהג בראיון עבודה?

ריאיון עבודה הוא חלק בלתי נפרד ובעל חשיבות מכרעת בתהליך חיפוש עבודה. אם קורות החיים שלכם צלחו את המיון הראשוני של המגייס, תקבלו זימון לראיון עבודה (שיכול להיות הראשון מתוך סדרה שלמה של ראיונות). במהלך הריאיון תצטרכו להרשים בעלי תפקידים שונים בחברה, לפני שתוכלו להגיע לשלב חתימת חוזה העסקה. אז איך תעשו זאת?

 

*איך לכתוב קו"ח איכותיים?

*איך לבצע שינוי תעסוקתי?

*לסוכן החכם למציאת משרות

 

ריאיון עבודה

 

 

מחפשי עבודה רבים, מוכשרים ככל שיהיו, מתמלאים חשש מפני המפגש אשר נתפש כ'מאיים'.  ראיונות עבודה הם סוג של פגישת עסקים ובמעמד אישי שכזה, גם שלוותו של מי שאינו סובל מחוסר ביטחון עלולה להתערער. אז ישנה התרגשות טבעית ואולי אף תחושת לחץ - לכן הכנו לכם מדריך להתנהלות נכונה ולהכנות שכדאי לבצע כדי להצליח בראיון עבודה. קבעו לכם ראיון עבודה לעבודה אדמינסטרטיבית או כל משרה אחרת? התכוננו לראיון!

 

 

איך להתכונן לראיון עבודה?

 

- נסו לדלות כל פרט מידע אפשרי על המשרה ואם ניתן גם על המראיין עצמו. בקרו באתר האינטרנט של החברה, נסו לשוחח עם אנשים שעבדו בחברה או מכירים אותה.

 

- רצוי לרענן את תחום המומחיות שלכם, לפתוח ספרים ולחזור קצת על החומר העיוני, יתכן והמראיינים ירצו לבחון אתכם על חומרים עיוניים שאתם אמורים לדעת מתוקף תפקידכם.

 

איך להתלבש לראיון עבודה?

 

- ממחקרים עולה כי התנאי להצלחה בראיון עבודה תלוי במידה רבה בשפת הגוף של המרואיין. רבים מייחסים חשיבות רבה להצלחה במענה לשאלות המראיין ושוכחים את הרושם האישי שנותר אצל המראיין. מה זה אומר רושם אישי? מראה החיצוני (לבוש, היגיינה, טיפוח וכדומה), צורת הישיבה (קפוצה, מכבדת, חצופה, משוחררת וכו') והאווירה ששררה במהלך הריאיון.

 

- על מנת לשפר את מעמדכם בראיון יש ליצור על המראיין את הרושם הנכון, מומלץ לבחון את נורמות הלבוש במקום אליהם אתם מגיעים ולא להופיע כחריגים לנוף המקומי.

 

- השתדלו לנוע זקופים על מנת לשדר בטחון עצמי. לחיצת יד צריכה להיות לחיצת יד לא חלשה ולא חזקה מידי, נסו להפגין חמימות ופנים ידידותיות – חיוך יכול לעזור.

 

- קשה לשלוט בכך ולכן שפת גוף היא כלי טוב למראיינים לעמוד על טיבכם. ישנה טענה כי כבר בדקה הראשונה לראיון מקבל המראיין את ההחלטה לגביכם ולכן חשוב להתייחס ברצינות גם לנושא זה. שבו בנינוחות, מומלץ לא להרעיד רגליים או לשחק עם חפץ כלשהו במהלך הריאיון.

 

ראיון עבודה

 

על מה חשוב להקפיד בראיון עבודה

 

- הגיעו מוקדם לראיון, תנו לעצמכם כמה דקות של שקט, "הריצו בראש" שוב את קורות החיים שלכם ונסו לענות לעצמכם על שאלות שיתכן ותישאלו. השתדלו שלא להתייחס לראיון כמבחן, כך תילחצו פחות ותוכלו להיות יותר "טבעיים".

 

- יש להניח כי המראיין קרא מספר רב של קורות חיים ולכן אינו בהכרח בקיא במלוא הפרטים שלכם. לפיכך, במהלך הריאיון, כחלק מסקירת קורות החיים, התעכבו מעט על הפרטים שלהערכתכם חשוב לציין. כמו כן, חשוב שתדענו להסביר מדוע עבדתם זמן קצר במקום עבודה מסוים או למה יש "חור" של זמנים בקורות החיים שלכם וכדומה.

 

- בארגונים רבים תדרשו לעשות יותר מראיון עבודה אחד לפיכך חשוב להתייחס לכל ראיון באותה הסבלנות ולעשות אותה הכנה כמו לראיון הראשון.

 

 

במהלך ראיון עבודה

 

- במהלך הריאיון נסו לדלות כמה שיותר פרטים מהמשרד בו אתם מתראיינים. תמונות ותעודות הוכרה של המעסיק יכולות לתת קווים לדמותו ולכוון אתכם לדבר על תחומי עניין בהם המעסיק מתעניין.

 

- נסו לשים לב למהלכיו של המעסיק ואל תהיו שקועים בעצמכם. אם המעסיק אינו מתעניין בתשובתכם - סימן שאתם מאריכים בדברים ועל כן נסו לקצר ולא לבזבז מזמנו היקר.

 

- אם זיהיתם כי עליתם על נושא אהוב על המעסיק – נסו לתעל את השיחה לכיוון זה כמה שיותר.

 

 

איך לסיים ראיון עבודה?

 

בסיום הריאיון עזבו את המקום באותה רמת בטחון שבה נכנסתם לראיון. זכרו שהמעסיק מבצע סיכום ראיון מיד בתום הריאיון ועל כן חשוב מאוד הרושם שהשארתם עליו בסוף הריאיון. סיום ראיון בפזיזות ועזיבה ללא לחיצת יד ואמירת תודה עלול לקלקל ראיון מוצלח.

 

 

טיפים נוספים

 

 

- פעמים רבות תישאלו בנוגע לתכונות חלשות שלכם. מרואיינים רבים ישיבו "פרפקציוניזם", "קפדנות יתר" או "דבקות רבה במטרה" כתכונה חלשה.  אלו אומנם תכונות "רעות-טובות" אולם הן נדושות. בכל מקרה, כדאי להציג חיסרון ולצידו יתרון ש'מחפה' עליו או לציין שאתם עושים עבודה על מנת לתקנו.

 

- תנו תמיד למראיין להבין כי אתם מתאימים ומוכנים לבצע את המשרה ולהיות חלק מהארגון ולתרום.

 

- במהלך הריאיון תוכלו לשאול גם אתם שאלות הנוגעות לתפקיד ולארגון. מומלץ לשאול מה המשך התהליך ומתי תקבלו תשובות לשם תיאום ציפיות. בכל נושא השכר רצוי לנסות ולקבל אינדיקציות מהמעסיק על מנת שתוכלו לתאם ציפיות ביחס לרמת השכר.

 

ליאת הדר שרביט, מנכ"לית דרושים IL מסכמת את הנושא בתכנית רדיו 102:

 

 

 


לקריאה נוספת בנושא: 12 טיפים לראיון עבודה מוצלח

 

קרדיט תמונות: shutterstock