ראיון עבודה: מדריך הכנה לראיון עבודה כולל 12 טיפים

הגעתם לשלב ראיון העבודה? ברכות! סימן שצלחתם את שלב קורות החיים. ראיון עבודה הוא חלק בלתי נפרד בתהליך חיפוש עבודה והוא משפיע באופן משמעותי על החלטת המעסיקים אם לקבל אתכם לעבודה או לאו. מחפשי עבודה רבים חוששים מפני המפגש ורואים בו סוג של מבחן בעל-פה, רק בלי מועד ב'...  אז תנשמו עמוק – זכרו שההתרגשות היא לגמרי טבעית!  

 

 

12 טיפים לראיון עבודה  

 

טיפ 1: התלבשו לפי קוד לבוש

 

למראה החיצוני יש השפעה גדולה על הרושם הראשוני שלכם, ולכן חשוב להקפיד על מראה השיער, הציפורניים, האיפור, הריח, הגילוח ורמת הניקיון הכללית – כי כולם משחקים תפקיד חשוב, לא פחות מהלבוש עצמו. הבגדים בהם תבחרו להופיע לראיון העבודה משקפים למראיין קוים לדמותכם, ולא פחות מכך את יחסכם לזולת. אז הטיפ הראשון שלנו הוא להתאים את הלבוש  לאופי החברה והמשרה ובכל מקרה, לשמור על מראה מהוגן, סולידי ונעים.

 

שימו לב, אם המשרה היא בתחום השירות, קבלת קהל, מכירות, עריכת דין וכדומה – מומלץ להגיע בתלבושת ייצוגית ומוקפדת במיוחד. בכל מקרה, תשתדלו להימנע מבחירות קיצוניות, בין אם מדובר בבחירת הצבעים, האיפור, התכשיטים או כמות הבושם. בכל מקרה הקו המנחה לבחירות שלכם צריך להיות נוחות.  

 

טיפ 2: התכוננו

 

לא תמיד קל לספר על עצמינו ובראיון אישי תידרשו, מן הסתם, לעשות זאת ולכן חישבו מראש מה רצוי להגיד וממה עדיף להימנע. כמו כן, נסחו משפטים מראש וכתבו אותם על מנת לתרגל לפני כניסתכם לראיון. מניסיוננו, השאלה הכמעט וודאית היא: "ספרו לי על ניסיונכם המקצועי", לכן אנו ממליצים להכין נאום מוכן מראש כולל התייחסות לסיבה שאתם רוצים את העבודה הזו וחושבים שאתם מתאימים.  

 

טיפ 3: דברו 'נכון' עם הגוף

 

הצורה בה אנו מתנועעים במרחב נקראת שפת גוף, מרבית התנועות שלנו נעשות שלא מבחירה מודעת; דווקא משום כך, הם יכולים ללמד את הצופה בנו רבות על המתחולל בנפשנו פנימה. בזמן ראיון העבודה כדאי לשים לב ליציבה בעמידה ובישיבה, השתדלו לשמור על זקיפות טבעית; הישירו מבט ונסו להימנע מתנועות שפתיים או ידיים חוזרות כמו גם משילוב ידיים. אל תפלשו למרחב הפרטי של השני והרשו לעצמכם לחייך ולהיות סימפטיים.  

 

על פי מחקר שנערך על ידי Monster.co.uk, ההחלטה אם לגייס אתכם או לא מתקבלת ב- 6:25 הדקות הראשונות של הריאיון, גם אם הוא נמשך כשעתיים. בהתאם לכך, חשוב ששפת הגוף שלכם תשדר, בזמן זה, שיקוף במודע כדי להשפיע על המראיינים שלכם באופן חיובי. שיקוף אומר שתנועות הגוף שלכם יהיו כ'מראה' לתנועות המראיין אבל לא באופן שייראה שאתם מחקים אותו. רכנו מעט קדימה לעבר המראיינים שלכם, זה משדר עניין ותשומת לב, חשוב שלא יהיה באופן מוגזם ומאיים. מידי פעם הוסיפו תנועת הנהון לדברי המראיין, זה יוצר אווירה חיובית ושל הסכמה ומה שלא תעשו – אל תגעו באף שלכם או תסתירו את הפה שלכם זה משדר חוסר אמינות/כנות.  

 

טיפ 4: שאלו את עצמכם

 

השאלות בראיון עבודה, בדרך כלל, אינן שאלות חדשות ומקוריות ומרביתן דומות. חלק מהשאלות "מכשילות" ואחרות אמורות לשקף את אישיות המרואיין, לכן מומלץ להתכונן ולהכיר את השאלות השכיחות מראש ולנסח לעצמכם תשובות בהן תוכלו להשתמש בזמן הריאיון. שאלות פופולריות הן, בין היתר: מדוע את/ה מתאים/מה לתפקיד? מדוע פוטרת ממקום העבודה הקודם? מהי התכונה הכי חיובית שלך? מהי התכונה השלילית שלך? ועוד. מומלץ להיכנס ולבדוק ב- theworker אלו שאלות נשאלו בראיונות עבודה. בסקטורים מסוימים יש גם בחינות מקצועיות שיעזרו לכם להתכונן לראיון.    

 

טיפ 5: לימוד תיאורטי 

 

לפני כל ראיון כדאי להקדיש מעט זמן להכרת הארגון שאליו אתם מעוניינים להצטרף. בעידן האינטרנט, המשימה אינה מסובכת. אם גם הצלחתם 'לגלות' מי יראיין אתכם, כדאי לנסות ולמצוא מידע ממוקד עליו, במקרים רבים זה יוריד אצלכם את רמת החרדה בראיון.   קראו על החברה, נסו להבין מה יכולות להיות הציפיות מהתפקיד בארגון זה. בדקו ברשתות החברתיות עם מי אתם הולכים להיפגש, מה תפקידו בחברה? קראו מספר פוסטים שלו כדי להבין מה חשוב לו ומה הסגנון שלו.  

 

טיפ 6: בואו נשחק!

 

מחשבה מקדימה והכנת רשימות עשויות לעזור לכם מאוד, אבל משחק תפקידים הוא האופציה הטובה ביותר עבורכם - בקשו מחבר או קרוב משפחה לתרגל אתכם ראיון עבודה הכולל שאלות ותשובות, במיוחד, אם מדובר בראיון עבודה ראשון.  

 

טיפ 7: הכנה טכנית

 

בדקו שיש בידיכם מספר עותקים של קורות החיים, מכתבי המלצה, תעודות רלוונטיות או דרישות אחרות שהתבקשתם לספק. בדקו היכן בדיוק ממוקם העסק ומהי הדרך הטובה ביותר להגיע אליו; איחור לא יתקבל בעין יפה. הכינו לעצמכם רשימת שאלות חשובות, המעניינות אתכם לגבי החברה או המשרה, למקרה בו לא תקבלו את כל המידע המבוקש.   

 

טיפ 8: הקשיבו, הקשיבו

 

הקשיבו היטב לשאלות המראיין והשיבו לעניין - בוחנים את יכולת הבנת הנשמע שלכם, כמו גם את הדרך בה אתם מתמודדים עם מצבים שאינם נוחים לכם. הקשיבו לשאלה וענו עליה בצורה ישירה ורהוטה, גם אם אינכם בטוחים שתשובתכם נכונה או תואמת, את מה שאתם סבורים, שהיושב מולכם רוצה לשמוע.  

 

טיפ 9: תהיו אתם!

 

המראיין הוא אדם אובייקטיבי, המבצע את עבודתו ותו לא. אין לו עניין להכשילכם, ממש כפי שאין לו סיבה להעביר אתכם לשלב הבא, רק כי ניסיתם להתחבב עליו בצורה מאולצת. אין ספק, ש"כימיה" עם המראיין מועילה לחוות הדעת שהוא יגבש, אך תקשורת חיובית ונוחה אינה דבר שניתן ליצור באופן מלאכותי. אל תסגרו ותכנסו ללחץ או תפתחו תוקפנות כלפי מראיין הנתפש כעוין ומצד שני, היזהרו מפתיחות יתר וחציית גבולות מול מראיין נעים ונוח.      

 

טיפ 10: אל תבלפו

 

שקר הוא מסוג הדברים שחוזרים כ"בומרנג"; מלבד העובדה שמדובר בעבירה, השקר, טבעו לצוף ולהתגלות. לא תמיד צריך לעדכן את המראיין בפרטים מיותרים, שלא נשאלתם לגביהם ישירות, נסו להתמקד בפרטים המציגים אתכם באופן חיובי אך הימנעו משקרים. אם ישנה תקופה בה לא עבדתם והיא חסרה בקו"ח שלכם, כדאי להתייחס אליה ולהסבירה, כי סביר שהמראיין ישים אליה לב.  

 

טיפ 11: נשימות עמוקות

 

לאלו מכם הסובלים באופן מיוחד מלחץ נפשי או חרדה, ישנם כיום מכונים ואנשי מקצוע המציעים סדנאות וקורסי הכנה לראיון עבודה, הרבה פעמים זה עובד ומומלץ.  

 

טיפ 12: גישה חיובית

 

העצה הבסיסית והחשובה מכולן, שנכונה לכל דבר בחיים, היו אופטימיים ושמרו על פרופורציות. האנרגיה שאתם משדרים חשובה לא פחות מן המילים הנאמרות.