5 מקצועות חדשים בתחום הסייבר שכדאי לכם להכיר!

 

מרחב הסייבר מורכב מחומרה, תוכנה וגורם אנושי (מפתחים ומשתמשים), ומערך הסייבר הלאומי הוקם במטרה להגן על המרחב הזה בכל ההיבטים. מערך הסייבר הלאומי הוא למעשה ארגון ביטחוני-טכנולוגי צומח המשלב בין ידע מהעולמות המבצעיים לבין עשייה טכנולוגית חדשנית ופורצת דרך. המערך מאפשר סביבת עבודה עתירת טכנולוגיה מתקדמת, והמועסקים בו מצויים בחזית המבצעית – טכנולוגית של תחום הסייבר בישראל

 

אולי יעניין אותך גם:

 

5 עובדות מפתיעות על חיפוש עבודה

רואה חשבון - להיות או לא להיות?

שינוי תעסוקתי - מתי ואיך לבצע?

 

מקצועות חדשים בעולם הסייבר

 

מערך הסייבר הלאומי מעמיד את תחום הסייבר כרלוונטי לכל היבט במדינת ישראל - החל מהמחשב הפרטי ועד תשתיות קריטיות. לביצוע הגנת סייבר מיטבית, נדרשת מאנשי ונשות המקצוע, הבנה של 360 מעלות בתחום הסייבר. הסייבריסטים משלבים רקע וניסיון טכנולוגי מתקדמים, יכולות חשיבה, ניתוח ותחכום ברמה גבוהה והבנה מעמיקה של נפש היריב.

 

מחקר עולמי של חברת מקאפי מ-2016 מצא בזמנו כשל שוק בהגדרות מקצועות הסייבר. מאחר שמדובר בתחום יחסית חדש, דינמי וצומח במהירות, יצא מערך הסייבר הלאומי במהלך להגדרת חמישה מקצועות בתחום הגנת הסייבר ואת ההשכלה והניסיון הנדרשים עבורם בישראל. מטרת המהלך היא לייצר סטנדרטים אחידים לעוסקים בתחום, וכן להגן על הציבור מפני בעלי מקצוע לא מיומנים העלולים לגרום נזק פיזי או כלכלי לארגון. בדיוק כמו שמקצועות עריכת דין, רפואה וראיית חשבון מוסדרים כיום כדי לוודא שאנשים בעלי הכישורים המתאימים יורשו לעסוק בהם, כך ראוי שיהיה גם בתחום הסייבר.

 

 

התפקידים החדשים:

 

מיישם הגנת סייבר- אחראי/ת על יישום הגנת הסייבר בארגון, בהיבטי התקנה, ניהול ותפעול של מוצרי הגנת סייבר, יישום תהליכי אבטחה שגרתיים כגון ניהול חשבונות והרשאות, זיהוי וטיפול ראשני באירועי אבטחה בהסתמך על הכרת סוגי איומים ותקיפות ואופן הטיפול בתקיפות שהתגלו. המקצוע יצא לשוק והחלו מבחני הסמכה למשרדי הממשלה.

 

בודק חדירות- אדם בעל ידע עדכני ויכולת מעשית גבוהה בנושאי איתור חולשות במערכי הגנת סייבר ובדיקות חדירות. המקצוע אושר וייצא לשוק בתקופה הקרובה.

 

חוקר- בעל/ת ידע עדכני ויכולת מעשית גבוהה בנושאי תחקור אירועים. המקצוע אושר וייצא לשוק בתקופה הקרובה.

 

טכנולוג- בעל/ת ידע בתכנון טכנולוגי להגנת הסייבר, יכולת התאמה ושילוב מוצרי הגנה בתשתיות המחשב וליווי הטיפול באירועי סייבר בהיבט הטכנולוגי. המקצוע ייצא לשוק בתוך כחודשיים.

 

מתודולוג- בעל/ת ידע בגיבוש, אפיון ומימוש תפיסות ומתודולוגיות להגנת הסייבר בארגון, הטמעת היבטי אסדרה ותקינה ישראלית ובינ"ל והיבטי הגנת פרטיות, ניהול סיכונים בהגנת הסייבר וליווי מתודולוגי של תהליכים ארגוניים בתחום הגנת הסייבר.

 

ובקרוב יוגדר גם תפקיד בקר soc, ICS / SCADA.

 

ומה בעתיד? התפתחות תת תחומית

 

מערך הסייבר הלאומי מעריך שאודות לדינמיות של עולם הסייבר, הוא ימשיך להתפתח בקצב מהיר. בהשאלה מתחום הבריאות, מרופא כללי עברנו להתמחויות כגון אורתופדיה ולהתמחויות משנה, למשל אורתופדיה של כף היד. באופן דומה גם התמחויות שהוגדרו בתחום הסייבר.

 

כשמדברים על בודק חדירות למשל, כיום קיימות בשוק תת התמחויות- בודק תשתיתי או בודק אפליקטיבי. כנ"ל בתחום במחקר, יש הבחנה בין מחקר פורנזי, למחקר חזקות או למחקר חולשות. במקביל ליצירת מקצועות חדשים החלה במערך עבודת מטה להתמחויות סייבר במקצועות חופשיים כגון ביטוח סייבר, עולם הסייבר המשפטי ועוד, בשיתוף מלא עם הארגונים המקצועיים הרלוונטיים.

 

 

למשרות בתחום הסייבר בדרושים IL

קרדיט תמונות: shutterstock