אפקט הקורונה 2: מקצועות נעלמים ומקצועות נולדים

קשה מאוד לחזות במדויק כמה מאיתנו יהפכו למובטלים בטווח הארוך, אבל כבר עכשיו ברור שעסקים רבים בתחום התיירות, התעופה, האירועים, המסעדנות, השיווק ועוד, לא יפעלו באותה מתכונת, אם בכלל. על מנת להוציא את התחומים הפגועים מהמצב שבהם הם נמצאים, חייבים תמיכה כלכלית ממשלתית נרחבת ותכנית הבראה ברורה

 

העסקים שיצליחו לשרוד ישנו את פניהם בכל מקרה, הן מבחינת ההתנהלות העסקית והדרישות התעסוקתיות שלהם, והן מבחינת רווחיהם והשתכרותם. לצד עסקים כאלו יש שירותים חיוניים שדווקא הצליחו לשגשג בתקופה זו כדוגמת אפליקציות הוידאו השונות (זום, סקייפ וכדומה).

מקצועות חדשים

הרגלים ומקצועות חדשים

 

הרגל עבודה שאימצנו בתקופת הקורונה וכנראה הולך להישאר הוא פגישות הוידאו שהפכו יעילות יותר בזכות החיסכון בזמן ובהוצאות מיותרות כגון דלק. הרגל נוסף הוא עבודה מהבית, רבים מהעסקים גילו שהפתרון הזה חוסך עלויות משרד רבות והתגלה גם יעיל מבחינת תפוקת העובד. בהמשך לכך העובד לא נמדד רק על פי זמני עבודתו אלא עפ"י הספקיו.

 

תקופת 'אחרי המבול' תייצר תחומים ומקצועות חדשים ועבודה במשרד לא תשוב להיות כפי שהייתה לפני עידן הקורונה. האמת, היא כבר שונה- ללא התקהלויות מיותרות, ללא אכילה משותפת רבת משתתפים, עם הרבה מחיצות, הגנות ומסכות כמובן. בהמשך לשימוש המוגבר בטכנולוגיה, והפיכת הנייד לכלי ניהול עבודה עיקרי ומשמעותי, עולה גם כוחן של האפליקציות השונות לניהול זמן ומשימות, וכן כנסים וירטואליים און ליין.

 

אין ספק שאנחנו נמצאים כרגע בשוק מעסיקים, כל משרה זוכה לעשרות או מאות קורות חיים והמשימה המאתגרת של המגייסים היא לסנן ולמיין את מסת קו"ח ולהגיע לטאלנטים. הצורך הזה מוביל לפתיחות רבה יותר לטכנולוגיות חדשות מצד המעסיקים, על מנת למצוא את הפתרון למיון אוטומטי, קבוצות ווטסאפ תעסוקתיות ועוד חידושים בתחום. המרוויחים מכך הן החברות אשר מפתחות ועוסקות בתחומים הללו. בכלל כל מקצועות הטכנולוגיה מקבלות בוסט משמעותי ולכל מקצוע מתווסף טוויסט של אוריינטציה טכנולוגית, כדוגמת מחסן ממוחשב או שיווק דיגיטלי.

 

תוצאות הגל השני

 

תחומי הבינה המלאכותית והטכנולוגיה ימשיכו לצבור שגשוג והתקדמות, לצידן צפוי כי הקניות און ליין (אופנה, מזון ועוד) והמזון המהיר (איסוף ושילוח) ימשיכו להוביל. בארה"ב רק אדם אחד מתוך שלושה שאיבדו את עבודתם חזר לשוק העבודה, ההתאוששות איטית והממשל מעודד מעסיקים להחזיר עובדים מחל"ת. ההסרה של חלק מהמגבלות עזרה בכך, אך כעת עם חזרת הגל השני של הקורונה, החשש הוא שהסגר המחודש יגרום להרבה עסקים לקרוס, בדיוק כמו בישראל., אלו מהם שישרדו יתאוששו באיטיות ובהדרגה.

 

תחום התעופה ספג את הפגיעה הכי משמעותית, וכדי למנוע את קריסת הענף כליל, הממשל בארה"ב דאג להעביר 25 מיליארד דולר, בתנאי שהמעסיקים לא יפטרו עד אוקטובר עובדים. הצפי הוא שבסיום תאריך ההתחייבות יהיה גל פיטורים מאסיבי וקשה.

 

תחומים עולים

 

לא רק תחום המזון המהיר והקניות און ליין מצליחים מצליחים בתקופה זו, גם תחום עיצוב הבית זוכה להצלחה אודות לסגרים והשהייה הממושכת בבית. הטיפול הרפואי הביתי והסיעוד נצרכים באופן מוגבר גם כן וצפויים להמשיך לעלות. ההנחה הרווחת היא שההתאוששות הראשונה במשק המקרטע תורגש בתחום הבריאות, כיון שכל הטיפולים והניתוחים הלא דחופים יחזרו לפעילות.

 

תקופת הקורונה שינתה מודלים עסקיים רבים, למשל אם בעבר השיווק היה דרך ההפצה, כיום המעבר העיקרי הוא מהיצרן לצרכן דרך פניה ישירה באמצעים דיגיטליים. ההשפעה ניכרת גם במיקום המגורים, ככל שיש יותר עבודה מהבית כך חשיבות מיקום המגורים במרכז יורד וקיימת השפעה ישירה על שוק הנדל"ן כולו.

 

ומה עם דור ההמשך?

 

עקב משבר הקורונה, כמות האבטלה בקרב הצעירים הוכפלה, לא רק בארץ אלא בעולם כולו. על מנת שהדור הזה לא יהפוך להיות 'הדור האבוד' יש צורך בתכנית פעולה ממשלתית ומערכתית שתעזור לגייס ולקלוט אותם לשוק העבודה. יש צורך לייצר קדימות לצעירים חסרי הניסיון בשוק התעסוקה ולעזור להם להיקלט במגוון רחב של תחומים ולהפנות אותם לכל המקצועות והתחומים בהם מורגש חוסר כדוגמת: נהגי משאיות, עובדי מפעל, עובדים מקצועיים, עובדי אבטחת מידע וסייבר ועוד.

 

*לכתיבת קורות חיים מקצועיים

*סוכן חכם לקבלת משרות רלוונטיות

 

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:

כך תשכללו את חיפוש העבודה שלכם

מכתב מקדים לקו"ח

קרדיט תמונות: shutterstock

5 עובדות מפתיעות על חיפוש עבודה