איך אתם מרגישים במהלך חיפוש העבודה שלכם?

תקופת חיפוש עבודה היא תקופה מטלטלת ומורכבת עבור אנשים רבים בהיבט הרגשי נפשי. מדובר בתהליך מתמשך שיש בו המון ציפייה לצד אכזבה. הזהות מקצועית שלנו מתערערת כשאנחנו לא עובדים והביטחון העצמי יורד אצל רבים

 

**מתוך פרויקט 'מחזירים את ישראל לעבודה - המנטורים מספרים על ההתמודדות המנטלית בתהליך חיפוש העבודה.

 

מחפשי עבודה רבים מתארים את התקופה כרכבת הרים מסחררת במיוחד. יש ימים בהם מרגישים על גג העולם כי החליטו להתקדם איתנו בתהליך, ויש ימים בהם מרגישים מרוסקים ושבורי לב (בהקצנה), כשהודיעו לנו שהמשרה שכל כך רצינו נסגרה בסופו של דבר עם מועמד מתוך הארגון.

 

מלבד עליות וירידות במצב הרוח, רבים מדווחים גם על תסמינים פיזיים, הנובעים מהמצב הנפשי הרגיש, כגון עייפות יתר, כאבי ראש, קשיי נשימה, קשיי ריכוז, הזעה ועוד.

 

מה לעשות?

יש מקרים בהם ניתן לעשות עבודה עצמית ויש מקרים בהם מומלץ לפנות לאיש מקצוע מוסמך ויפה שעה אחת קודם. מה שבטוח שאין שום סיבה בעולם שהתקופה הזאת תהווה עבורנו סבל רגשי וגופני. יתרה מכך, מצב רגשי וגופני ירוד עלול להשפיע על הסיכויים שלנו למצוא עבודה. כשנגיע  לראיונות עבודה מיד יזהו את חוסר האנרגיה עמו אנו מגיעים, כשנשב לפגישות נטוורקינג הצד השני יקלוט שאנחנו לא במיטבנו ועוד.

 

מה אפשר לעשות על מנת לשמור על איזון פנימי במהלך תקופת החיפוש?

 

*שיחה אישית - אחד הדברים הכי חשובים הוא הדיבור הפנימי שלנו. האם אנחנו עסוקים ב'לרדת' על עצמנו ולומר שאין סיכוי שנמצא את מה שאנחנו מחפשים? האם אנחנו עסוקים בכך שיש המון מועמדים לכל משרה ושאין לנו את הכישורים הנדרשים?

 

הדיבור הפנימי בונה את המחשבות שלנו וכשהמחשבות שלנו שליליות הן גורמות לנו להרגיש רע באופן אוטומטי. שימו לב לדיבור הפנימי שלכם ואמצו לכם משפטים מחזקים ומעודדים שיגרמו לכם להרגיש טוב. שננו את המשפטים עד שהם יהפכו להיות חלק מכם.

 

*סביבה מקדמת- בדקו מי הם האנשים בהם אתם מקיפים את עצמכם בתקופת חיפוש העבודה. לסביבה יש השפעה עצומה על המקום המנטלי בו אנחנו נמצאים. האם אתם נמצאים בסביבה שמקדמת ומעודדת אתכם או בסביבה שדואגת לייאש אתכם ולהוציא לכם את הרוח מהמפרשים? בחרו עם מי להיות בקשר יותר קרוב בתקופה זו ועם מי לא. אל תגיעו למצב בו אתם מוצאים את עצמכם מסבירים לסביבה שלכם איך עדיין לא מצאתם עבודה.

 

*חיים בריאים - הקפידו לעשות ספורט ולשמור על תזונה נכונה בכלל ובתקופה זו בפרט. בזמן פעילות גופנית מואצת הורמון האנדורפין משתחרר לדם וגורם לתחושה טובה. אולי אפילו תתמכרו לספורט בתקופה הזאת! גם לנושא התזונה ישנה משמעות גדולה. התזונה היא הדלק שלנו ולעיתים היא משתבשת בעקבות הישיבה הממושכת בבית. חשוב להקפיד על תזונה נכונה, לא לדלג על ארוחת הבוקר ובטח שלא מומלץ לחפש עבודה מהמטבח.

 

*מחשבה יוצרת מציאות -  כתבו על דף את הכותרת "יום עבודה בחיי" ובו תפרטו לפרטי פרטים בזמן הווה את יום העבודה במשרה החדשה שלכם, מהרגע שקמתם בבוקר והתארגנתם לעבודה. קראו את מה שכתבתם לפחות פעם ביום והתחילו לזמן את המשרה לתוך החיים שלכם.

 

הצד המנטלי של חיפוש עבודה

 

*גישת השפע - קל מאוד להישאב במהלך החיפוש למחשבות לא מקדמות שעושות לנו רע כמו "יש המון מועמדים טובים לכל משרה, למה שיבחרו דווקא אותי?", "אין מספיק משרות" ועוד. אמצו בתקופת החיפוש, ובכלל בחיים, את גישת השפע. שפע מתחיל בכך שחיים, נושמים ומדברים מתוך תחושת שפע וכך הופכים להיות מגנט לשפע. נשמע לכם לא מציאותי? נסו ותיווכחו בעצמכם.

 

במקום להתמקד במה שאין לכם תתמקדו במה שיש לכם ותוקירו על כך תודה. בחרו להוקיר מדי יום תודה על שניים – שלושה דברים בחייכם. הוקרת תודה מגדילה את תחושת השלווה והשמחה בתוכנו. 

 

על ידי התמקדות במה שיש מאמנים את המוח להתכוונן למה שיש ולא להתמקד במה שאין.

אנטוני רובניס, אחד מהמאמנים המובילים בעולם אמר כי "מה שמתרכזים בו גדל" Where Focus Goes Energy Flows. לחיות בגישת שפע בהקשר של חיפוש עבודה זה לומר לעצמי עם כוונה, אמונה וידיעה "יש שפע בעולם מכל דבר", "יש שפע של משרות עבור כל המחפשים ואפילו יותר", "המקום הנכון והמדויק עבורי קיים ומחכה לי", "משהו טוב עומד להתרחש בחיי" ועוד.

 

*מהו הערך הייחודי שלכם? האמינו בעצמכם ובמה שאתם מביאים אתכם לכל מקום עבודה אליו תגיעו. לכל אחד מאיתנו יש ערך ייחודי המבדיל אותו מאחרים. מהו הערך הייחודי שלכם? מה מבדיל אתכם ממועמדים אחרים? מה המתנה שאתם מביאים לעולם?

 

חשבו וכתבו את הערך הייחודי שלכם והזכירו אותו לעצמכם. אם אתם מתקשים להבין מהו הערך הייחודי שלכם, תשאלו אנשים הקרובים. מעבר לכך, ערכו רשימה של ההצלחות שלכם במקומות עבודה ומה בכם אפשר אותן. בתהליך חיפוש עבודה אנחנו נוטים פעמים רבות לשכוח את כל מה שעשינו והשגנו וחשוב שנזכיר זאת לעצמנו במהלך החיפוש.       

 

*משהו קטן וטוב -  ולסיום, בתוך כל שעות החיפוש מצאו את הזמן לעשות דבר אחד לפחות ביום שעושה לכם טוב, כמו הליכה בפארק, שיחת טלפון לחבר קרוב, צפייה בסרט שמזמן רציתם לראות ועוד. אל תענישו את עצמכם על כך שאתם לא עובדים ותמנעו מעצמכם הנאה וכיף. ההפסקות האלה חשובות מאוד לעצמכם ולתהליך שלכם. 

 

*הכתבה באדיבות רויטל אליאס - יועצת קריירה המלווה אנשים בתהליכי חיפוש עבודה, שינויי קריירה וצמתי קריירה שונים. 

 

קרדיט תמונות: shutterstock

 

אולי יעניין אותך גם:

חיפוש עבודה, קורות חיים ומה שבינהם

הכירו את המנטורים