אין לכם תואר אקדמי? הכירו עבודות שוות ללא תואר

מסלול החיים הישראלי של לימודים- צבא- אוניברסיטה הפך עם השנים למקובע וסטטי שנראה לעיתים כי אין דרך אחרת להתקדם בחיים מבלי לעבור אותו ובהצלחה. אבל מתברר שאם יוצאים קצת מהקיבעון המחשבתי הזה,  הרי שלפחות בתחום הקריירה  אפשר לעשות את הדברים קצת אחרת, ועדיין ליהנות מהכנסה מכובדת...

 

 

הנה לכם כמה דוגמות למקצועות שווים שניתן להשתלב ולהתקדם בהם גם ללא תואר אקדמי:

 

עיתונות תחום התקשורת בכלל, והעיתונות בפרט הוא תחום שבו אם יש לכם את זה, כלומר את יכולת הכתיבה וזיהוי הסיפור המעניין, אין לכם כל צורך בתואר אקדמי. ובאמת, רבים מהכוכבים בתחום הם בכלל בוגרי גל"צ שלא בטוח שעשו תואר אקדמי עם כניסתם לשוק העבודה, שהרי הם נחטפים מיד עם השחרור. למעשה כל מה שאתם צריכים בתחום הזה, אלו הם אמביציה ומוטיבציה להציע את עצמכם ככתבים או כעוזרים במערכת חדשות ומשם הדברים יתגלגלו מאליהם.

 

מכירות – הרבה אנשים מאמינים בטעות כי תחום המכירות מתאים כעבודה זמנית, עבודה לסטודנטים או לצעירים, אבל למעשה זהו תחום המגלם בתוכו לא רק הכנסה יפה מאוד כתוצאה מעמלות, עמידה ביעדים ובונסים, אלא גם אופק להתקדמות בחברה. למען האמת, אנשי המכירות נחשבים לאחת החוליות הקריטיות בארגון, שהרי גם אם יש לך שירות או מוצר טוב, בלי אמני מכירות שיוכלו להביא לקוחות ולשכנע אותם לרכוש את המוצר, העסק פשוט לא ישרוד. גם כאן כל שנדרש מהעובדים זהו לא תואר אקדמי אלא היכולת לדבר לאנשים בגובה העיניים ולהסביר להם בפשטות מדוע המוצר או השירות יעשו להם את החיים קלים יותר.

 

הייטק – זה אולי נשמע קצת מוזר לדבר על עבודה בהייטק ללא תואר אקדמי אבל חישבו על מיהם התותחים הכבדים בענף הזה – אלו הם כמובן בוגרי היחידות הטכנולוגיות של צה"ל, שמאותרים עוד בשלב התיכון ומגויסים ליחידות היוקרתיות. בדומה לענף התקשורת ודוגמת גל"צ שהבאנו, גם כאן נחטפים החיילים המשוחררים לחברות ההייטק הנחשקות במשק עם משכורות ותנאים חלומיים שאנשים רגילים בעלי תארים אקדמיים, יכולים רק לדמיין אותם.

 

פתיחת עסק עצמאי –  יש לכם חלום לפתוח חנות אופנה, מזון, אלקטרוניקה וכדומה?  מצוין, תוכלו להגשים אותו גם בלי תואר אקדמי רלוונטי. כן, חלק ניכר במשק מורכב מעסקים קטנים ובינוניים (שלא לדבר על התאגידים הגדולים) ומי שמחזיקים אותם הם אנשים רגילים, רובם ללא תארים אקדמיים, שהחליטו להגשים את החלום האישי שלהם ולהפוך להיות עצמאיים. בשונה משוק העבודה הרגיל, כלומר שוק השכירים, בו נמדדים העובדים בין היתר על ידי התואר בו הם מחזיקים, בעלי העסקים נמדדים ברווחים לעומת הפסדים, ואין להם שום צורך בתעודה הזו על הקיר.

 

חשמלאים/ טכנאים/ מוסכניקים- כתוצאה מהקיבעון איתו התחלנו את דברינו על השילוש הקדוש של לימודים- צבא- אוניברסיטה, נוצר מצב בו חסרים כיום בישראל המוני בעלי מקצועות טכניים דוגמת חשמלאים, טכנאי מקררים ומזגנים, מוסכניקים, מנעולנים, ועוד. בעוד שפחות ופחות ישראלים הולכים ללמוד את המקצועות האלו, הרי שהביקוש לשירותיהם רק הולך וגדל, וכך מוצפים אלו בעבודה מסביב לשעון, עם הכנסה שיכולה להגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש.

 

תיווך נדל"ן – מחירי הנדל"ן בישראל הולכים ושוברים שיאים מדי שנה, כשהנהנים הגדולים מכך הם לא רק היזמים והקבלנים אלא גם מתווכי הדירות. הכנסתם של אלו נגזרת ממחיר העסקה אותה הם סגרו, וככל שמחירי הנדל"ן ממשיכים לעלות בלי הפסקה, כך בעצם משכורתם הולכת ועולה ושוברת בעצמה שיאים. ועוד לא דיברנו על מתווכי העל, אלו שגוזרים עמלות על עסקות בשוק הנדל"ן של העשירון העליון. העסקאות האלו שמסתיימות לא אחת בסכומים של עשר מיליון ₪ ומעלה הביאו איתם ליצירתו של מעמד מתעשרים חדש, המכונה מתווכי העל. ואת כל זה נזכיר, הם עושים בלי תואר אקדמי, בלי מבחנים ובלי עבודות סמינריוניות.