לכבוד יום האישה הבינלאומי: מה אימהות רוצות?

נכון לשנת 2021 רוב המועסקים בישראל הם הורים, תוסיפו לכך את הנתון ששיעור תעסוקת הנשים נמצא במגמת עלייה מתמדת (מתוך נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) ותקבלו את העובדה שמרבית הנשים המחפשות אחר עבודה הן אימהות. מה זה אומר על שעות העבודה הרצויות? אלו תחומי עיסוק מאפשרים עבודה גמישה? ואיך מחפשים את משרת החלומות כאם?

 

נעשים כל הזמן צעדים משמעותיים לקראת השוויון המגדרי בעולם התעסוקה, ומרבית הנשים עובדות כיום. עם זאת, שעות העבודה של נשים נמוכות מאלו של גברים (בממוצע 8 שעות שבועיות פחות מגברים). המשמעות היא שעדיין, במרבית המקרים, האם היא זו שמחפשת אחר גמישות ושעות עבודה נוחות שיאפשרו לה לטפל בילדים. נתון מעניין נוסף הוא ש- 55% מהנשים המועסקות עובדות במשרה מלאה.

 

*מקצועות בתחום הרפואה ששווה לעבוד בהם

*אוהבים אנשים? המקצועות שמתאימים לכם...

*איך לחפש נכון עבודה?

 

 

 

 

תחומי עיסוק מועדפים  - מה נשים רוצות?

 

הנתונים מוכיחים כי יותר משליש מהנשים מועסקות במשלחי-יד נשיים מסורתיים: מטפלות סיעודיות במשקי-בית, אחיות מוסמכות, סייעות למורים, עובדות סוציאליות ויועצות בתחומי חברה ורווחה, מנהלות חשבונות,  מזכירות, מנהלות משרדים, פקידות משרד, קופאיות, מורות בבתי-ספר יסודיים, מטפלות בילדים, מורות לחינוך מיוחד, מחנכות לגיל הרך ובעלות משלח- יד בתחום ההוראה. בכל אחד ממשלחי-היד הללו, הנשים מהוות יותר מ- 70% מהמועסקים. באופן כללי מרבית הנשים הן בעלות משלח יד אקדמי (מעל ל- 57%). הנשים בתחום ההייטק מהוות מעל 36% מכוח העבודה, כמו כן 34% מהנשים המועסקות נמצאות בעמדות ניהוליות.

 

לאור הנתונים הללו, נשאלת השאלה האם תחומי עיסוק אלו פופולריים בשל נטיות ליבן של מרבית הנשים או שמא מדובר במשרות המאפשרות גמישות ואיזון בין חיי משפחה ובין קריירה. שאלה זו גם הובילה אותנו לבדוק מהם תחומי העיסוק שמאפשרים הכי הרבה גמישות.

 

 

מקצועות עם פוטנציאל גבוה לגמישות

 

משרת אם - משרה גמישה

תחומי ההוראה והגננות המאגדים בהם גם את מקצועות הסייעות, המטפלות ומדריכות החוגים למיניהם, מוכרים ויתרונותיהם מובנים מאליהם (חופשות ושעות עבודה חופפים למשרד החינוך). תחומים אחרים המאפשרים גמישות מספקת הם בתחום שירות לקוחות, טלמרקטינג ואף משרות ספציפיות בתחום המכירות. למעשה כל תחום שניתן לעסוק בו במשמרות יכול להיות אקטואלי. לאחרונה אנו עדים ליותר ויותר מקומות עבודה שמאפשרים עבודה מהבית כמו למשל בתחום הגרפיקה, התוכן, התרגום, הבק אופיס, ניהול רשתות חברתיות והמחשוב.

 

האמת שמילת המפתח במציאת עבודה גמישה היא 'יצירתיות' כיוון שכל משרה ניתנת לאיוש ע"י אימהות, בתנאי שמגיעים עם 'ראש פתוח' משני הכיוונים. כשרוצים למצוא את הדרך – מוצאים! כמו למשל  ניתן לעבוד בימים ארוכים ובקצרים או חלק מהבית וחלק מהמשרד ועוד.

 

 

תכ'לס: איך מחפשים?

 

בדרושים IL ניתן לחפש עבודה לפי תחום, מקצוע ואזור או לבחור במלל חופשי לפי ביטוי. במקרה זה, אנו ממליצים להכיר מספר מושגים בסיסיים שיסייעו לכן למצוא משרות גמישות ומותאמות לאימהות:

 

המושגים שאתן חייבות להכיר על מנת למקד את חיפוש העבודה שלכן:

 

  • משרת אם - משרה בהיקף חלקי עם שעות עבודה גמישות.
  •  
  • משרת הורה – מונח שיווני חלופי ל"משרת אם" במוסדות עבודה ממשלתיים. הזכאות למשרת הורה היא לא רק לנשים אלא גם לגברים (אבות).
  •  
  • משרה מלאה וגמישה – היקף שעות מלא אך עם אופציה לגמישות, כמו למשל שלושה ימים בשבוע ימים מקוצרים ועוד יומיים בשבוע ארוכים (להשלמת השעות החסרות).
  •  
  • משרה חלקית – היקף משרה מצומצם לפי דרישה, לעיתים 3/4 משרה 1/2 משרה או כל מספר שעות אחר המקובל על שני הצדדים.
  •  
  • עבודה מהבית – עבודה מהבית מצריכה תנאים בסיסיים של מחשב, פינת עבודה וקו טלפון. יש לקחת בחשבון שעבודה מהבית מצריכה, במרבית הפעמים, פגישות פרונטליות/הגעה למשרד אחת לתקופה.

 

משרת אם - זה אפשרי!

 

מלבד חיפוש לפי מושגים, יש לנו עוד כמה טיפים עבורכן:

 

טיפ 1: חשוב להקדיש זמן לכתיבת קורות חיים  איכותיים. התחרות קשה וחשוב להכין מספר גרסאות ולבצע התאמות, במידת הצורך, עבור משרות דרושים ייחודיות או שונות. התייחסו לדרישות התפקיד ולפיהן הדגישו מיומנויות וכישורים שלכן. קחו בחשבון שהזמן הממוצע לחיפוש עבודה הינו 3 חודשים. חיפוש עבודה מתחיל בחיפוש במשך מספר שבועות ועולה בהדרגה, בהתאם להשכלה, ניסיון ובכירות המשרה.

 

טיפ 2: לתשומת ליבכן, חיפוש עבודה יעיל חייב להיות ממוקד ולכן חשוב שתגדירו לעצמכן מהו התחום או התפקיד/ים בו אתן מעוניינות, מדוע אתן מעוניינות למצוא עבודה חדשה, מהו השכר ותנאי העבודה שאתן דורשות, הגדירו אזור עבודה, אפשרויות קידום ועוד מטרות שחשובות לכן בסביבת העבודה החדשה שלכן.

 

טיפ 3: בנות, חשוב להישאר מעודכנות - גלשו בדרושים IL, קראו מודעות דרושים וכתבות הנוגעות לתחומי העיסוק שלכם כדי לגלות מהן הדרישות, החידושים, הביקוש וההיצע. המידע יעזור לכן להעריך את מצב השוק ולהתאים ציפיות. בנוסף, עקבו אחר חידושים בתחום המקצועי שלכן ורעננו את הידע שברשותכן. כמו כן, כדאי לשקול להעשיר את עולמכן המקצועי ולהתעדכן – אם תחום עיסוקכן הוא שיווק, שווה לשקול לקחת קורס בשיווק דיגיטלי וכדומה. הרלוונטיות המקצועית משמעותית!

 

טיפ 4: הטיפ הכי חשוב עבורכן הוא לבצע Follow up – אם לא חוזרים אליכן, אל תהססו להתקשר ולברר. אם הגעתן לריאיון עבודה בפועל, על החברה לחזור אליכם תוך 14 עפ"י חוק, ולעדכנכן.

 

טיפ 5 : לסיום, זכרו: חיפוש עבודה רציני דורש מכן להיות זמינות ככל האפשר. נסו להתפנות ולהשיב לטלפונים לא מזוהים, בדקו את המייל בתדירות גבוהה וחיזרו אל הפונים במהירות האפשרית.

 

בהצלחה!

 

 

קרדיט תמונות: shutterstock