חוזה עבודה - הייטק

מטרת דף זה לשמש כ check-list עבור אנשי הייטק הנמצאים לקראת חתימה על חוזה עבודה. גם עובדים ממגזרים אחרים העומדים בפני חתימה על חוזה אישי יימצאו ערך רב ברשימה שלהלן. אספנו עבורכם את הנקודות החשובות ביותר אותן יש ללבן עם המעסיק בתחום ההייטק לפני החתימה על חוזה העבודה. זיכרו! לרוב העלויות המצויינות כאן יש השלכה של מאות ואף אלפי ש"ח בחודש.

 

מרכיבי שכר
 

1. יש לברר האם השכר מוגדר שכר גלובאלי ז"א שאין תגמול עבור שעות נוספות (כמקובל ברוב חברות ההייטק) או האם מקובל באותה חברה לשלם עבור שעות נוספות.
 

2. בונוס - האם מובטח לכם בחוזה בונוס? האם מפורטים התנאים לקבלתו, כגון עמידה ביעדים אישיים, עמידת החברה ביעדיה? מה הנורמה בחברה: האם כולם מקבלים בד"כ את מלוא הבונוס או רק חלק יחסי ממנו?
 

3. אופציות / מניות - יש לוודא כי בחוזה נכתב במפורש מספר האופציות או מניות המוענק לעובד, מחיר המימוש, תקופת ה VESTING שעדיף שתהיה קצרה ככל שאפשר. האם באמת הוענק לכם מספר האופציות המניות המקסימאלי הניתן לעובדים ברמת הבכירות שלכם? חשוב לציין כי בנושא זה כדאי מאוד להתעקש בעת החתימה על חוזה העבודה ולא לדחות לשלב מאוחר יותר. נושא האופציות היום הינו רגיש ביותר ומה שלא מובטח בכתב יהיה קשה לדרוש בשלב מאוחר יותר. 


תנאים סוציאליים
 

1. ביטוח מנהלים / פנסיה - האם ביטוח המנהלים או הפנסיה מופרשים על 100% מהשכר או על אחוז קטן יותר (ישנןן חברות המפרישות רק על 75%-80% מהשכר)?
 

2. קרן השתלמות - האם המעסיק נותן קרן השתלמות והאם על 100% מהשכר
 

3. רטרואקטיביות - האם המעסיק נותן את התנאים הסוציאליים מהיום הראשון? האם כעבור מספר חודשים? במידה ומדובר בהפרשות כעבור מספר חודשים, כדאי לדרוש כי המעסיק יישלם את ההפרשות רטרואקטיבית מהיום הראשון.
 

4. ביטוח אובדן כושר עבודה - האם מסופק ע"י המעביד, באילו תנאים?
 

5. ביטוח בריאות - ישנם מעסיקים הנותנים גם כיסוי של ביטוח בריאות לרווחת העובדים. האם הוצע לכם ביטוח בריאות? האם תוכלו לבקש זאת?
 

מרכיבים נוספים
 

רכב ליסינג - מרכיב זה הינו אחד המשמעותיים בשכר. הנקודה הראשונה לבירור, כמובן, האם מרכיב הרכב מסופק "מעל" לשכר שהוסכם או שיורד מהברוטו. במידה ויורד מהברוטו יש לברר כמה יורד בסך הכל כולל דלק. ישנן חברות המגבילות את העובדים בשימוש ברכב למספר קילומטרים בשנה. במידה והדבר רלוונטי עבור החברה בה אתם מתכוונים לעבוד, בררו האם ההגבלה היא חד משמעית או שיש יוצאים מהכלל כמו עובדים שגרים רחוק ממקום העבודה, עובדים בכירים וכו'.
 

תנאי ההחזרה של רכב ליסינג - בעקבות השינויים הצפויים בענף הליסינג יש לקחת בחשבון גם את נושא סיום ההתקשרות עם חברת הליסינג. ברוב המקרים המעסיק מחוייב לשלם קנס במקרה של החזרת הרכב לפני תום התקופה. עליכם לברר האם במקרה זה יחול הקנס עליכם באופן אישי ואם כן מהי העלות המדוייקת של הקנס.
 

עבור המתלבטים האם לקחת רכב ליסינג או להשתמש ברכב פרטי העלנו לאתר מחשבון ליסינג המשווה בין שתי האופציות.
 

כביש שש - יותר ויותר חברות מספקות מנוי לכביש שש לפחות לחלק מן העובדים. נסו להתעקש על נקודה זו.
 

טלפון נייד - זו הטבה משמעותית ביותר. דרשו אותה ובררו האם קיימת מגבלה כלשהי או שמסתפקים בהגדרה עמומה של "שימוש סביר".  במידה ואינכם מקבלים טלפון צמוד בדקו מה המדיניות בעת טיסות לחו"ל. חלק מן החברות מספקות מכשירים לעובדים הטסים לחו"ל וחלק לא. חשוב לזכור כי עלויות השימוש בחול"ל בנייד עלולות להגיע לסכומים גבוהים מאוד עקב עלויות הנדידה (roaming).
 

כרטיס לאוכל  - רוב חברות ההיטק מספקות כרטיס CIBUS או 10BIS. בידקו האם הדבר מעוגן בחוזה ומהי ההקצבה היומית לשימוש בכרטיס. כמו כן בידקו האם ההטבה חייבת במס או מגולמת ע"י המעביד. 
 

התייחסות לאש"ל - עבור אנשי מכירות או עובדים אחרים המרבים לטוס לחו"ל מהווה מרכיב האשל מרכיב חשוב בשכר. מומלץ לעגן בחוזה את שיטת ההחזרים בעת טיסות לחו"ל לדוגמא: האם ההחזר ניתן לפי חשבוניות או תשלום קבוע ליו

 
 

*** זכויות יוצרים - אין להעתיק תוכן זה ללא אישור בכתב מאתר דרושים ***