מחשבון ליסינג

בשנים האחרונות לאור המיסוי של הטבת הליסינג לעובד והשינויים במדיניות של חברות רבות בנוגע להיקף הדלק שניתן לשימוש העובדים, הטבת רכב ליסינג הפכה להיות פחות אטרקטיבית. במאמר זה נרצה לסקור את כל השיקולים בהם יש להתחשב כאשר מחליטים האם לקבל מהעבודה רכב ליסינג או האם כדאי לבקש תוספת שכר במקום.

 

הנוחות שברכב ליסינג צמוד
 

העובדות מאוד פשוטות בסעיף הזה - המכונית שבה אתם נוהגים איננה שלכם ולכן במידה ויש תקלות, בלאי או צורך לעשות טסט שנתי- זאת לא הבעיה שלכם. אתם פטורים מכל הדאגות וכאבי הראש אם יש לכם פנצ'ר בגלגל או אם המכונית צריכה לעבור בדיקות תקופתיות. בשוק המכוניות הפרטיות ניתן להשיג את אותו האפקט רק אם קונים מכונית חדשה מהניילונים. ובדיוק מאותה הסיבה אתם גם לא צריכים לחשוש מירידת הערך של המכונית עם כל רגע שעובר, פעם בכמה שנים חברת הליסינג תעשה את השיקולים שלה ותחליף חלק מהמכוניות ואתם לא תחושו שום אי נוחות, אלא פשוט תקבלו רכב חדש. כאן כדאי לסייג שזה המצב האידיאלי, כל חברה רשאית לכתוב את ההסכם שלה עם העובד ועם חברת הליסינג וחשוב לבדוק שגם במקרה שלכם החברה אחראית לטפל בכל התקלות, פנצ'רים ובעיות טכניות שעלולות לצוץ. ובמידה והחברה לא אחראית על כך, מה גובה ההשתתפות העצמית שלכם.
 

תשלום עבור הדלק
 

זהו אחד החישובים המרכזיים שצריך לשות כששוקלים לקחת רכב ליסינג. האם מקום העבודה נותן לכם מימון מלא  לכל הדלק שתצרכו? אם כן אתם יכולים לדלג על הסעיף הזה ולעבור ישירות לסעיף הבא. אולם כיום רוב מקומות העבודה מגבילים באופן משמעותי את כמות הדלק שהם ממנים לעובד. ואם אתם אלו שתשלמו בסוף על רוב הדלק אז כדאי לחשוב מה יותר משתלם לכם - הרכב שבוחרת חברת הליסינג או אולי רכב קטן יותר וחסכוני יותר בדלק?


שווי שימוש
 

המונח הרשמי לכך שסכום של כ3000 ₪ לחודש יתווסף לתלוש המשכורת שלכם (החישוב כיום הוא 2.5% מערך של רכב חדש עפ"י המחירון). שימו לב שזה חשוב במיוחד נוכח חישוב דרגות המס שלכם, ושאתם עלולים לקפוץ לדרגת המס הבאה בחישוב שכולל את שווי השימוש של רכב הליסינג.

ובו זמנית כל התנאים הסוציאלים שלכם (ביטוח מנהלים, קרן פנסיה, קרן השתלמות ועוד) משולמים מתוך שכר הברוטו שלכם שאינו כולל את שווי ההטבה על הליסינג. וכך גם במקרה של תשלומי פיצויים, אם אתם מפוטרים, תשלומי הפיצויים מתבססים על שכר הברוטו שלכם.
 

ואל תשכחו את האותיות הקטנות
 

 לעיתים חוזה חכירת רכב בחברת ליסינג יכלול סעיף התחייבות ל3 שנים שהפרה שלו תגרור אחריה קנס כספי עבור החודשים שנותרו עד סוף החוזה. בעיקרון מדובר בהתחייבות של החברה בפני חברת הליסינג אבל בפועל הקנס מועבר מהחברה אל העובד במידה והוא מחליט לעזוב את החברה לפני תום 3 השנים. לכן כדאי מאוד לבדוק את החוזה עליו אתם חותמים מול החברה, בשביל לדעת מה יקרה במידה ותחליטו להתפטר.  התרחישים הנפוצים הם קנס יחסי כתלוי בכמה זמן נשאר לכם עד סוף ה3 שנים או סכום קבוע שאינו תלוי בגורמים אחרים שתחוייבו לשלם בכל מקרה של הפרת חוזה. 

סעיף נוסף שכדאי לבדוק זאת ההתחייבות לתשלום עבירות ודוחות– מי משלם עבור דוחות החניה שלכם (רוב הסיכויים שאתם) והאם החברה תדע בכל פעם שנסעתם מחוץ לעיר ברכב החברה. במילים אחרות למי מגיעים כל המכתבים שקשורים לקנסות ולעבירות ומי גם אחראי לשלם אותם בזמן. בסעיף זה גם חשוב לבדוק מה השתתפות החברה בתשלום במקרה של תאונה, יש חברות שבהן אתם משלמים על כל תאונה שאתם עושים ויש כאלו שמתגמשות ומשתתפות אתכם בתאונה הראשונה או השניה.
 

לסיכום תוכלו לראות שלקבל רכב ליסינג מהעבודה יש יתרונות ויש חסרונות.
מחשבון ליסינג ושכר מסייע בעריכת השוואה בין משכורת עם תוספת שכר לבין משכורת עם תוספת של הטבת ליסינג. כמובן שמדובר בנושא מורכב מאוד המושתת על עשרות פרמטרים. בכל מקרה, מחשבון זה יכול לסייע בקבלת החלטה במידה ותעדכנו את כל הפרמטרים באופן מדויק ותעשו השוואה בין שני המקרים.