תפעול בהייטק: כל מה שרציתם לדעת על תפקיד ה-OM

תפקיד ה-Operations Manager (או בעברית ״מנהל/ת תפעול״), הוא תפקיד חדש יחסית בתעשיית ההייטק, והינו קריטי ביותר להצלחת פרויקטים בחברה ושמירה על רווחיותה בטווח הארוך. האם התפקיד בשבילכם? מיד תגלו לפי תחומי האחריות, השכר המוצע, הביקוש והדרישות לתפקיד, בשוק ההייטק הישראלי היום

 

מה זה OM

 

איך נראית העבודה של מנהלי ומנהלות תפעול?

 

מנהלי ומנהלות תפעול, אחראים על הוצאה לפועל של פרויקטים בצורה אופטימלית במטרה לייעל את תפקוד המחלקה או החברה, לשם הגדלת רווחיות העסק בסופו של עניין. תפקידם יכול להישמע דומה לתפקיד של מנהל/ת פרויקטים, אך ההבדל העיקרי ביניהם הוא שצוותי תפעול משפיעים על גורמים רבים יותר, ומטרתם לשפר תהליכים ואסטרטגיות ברמת החברה ולא רק ברמת הפרויקט או מוצר נקודתי. 

 

שם התפקיד ותחומי האחריות ישתנו בהתאם לגודל החברה, צרכיה, הפרויקטים השונים והניסיון של אותו עובד. בחברות גדולות בהן יש חלוקה למחלקות, כל מנהל תפעול מוצמד לתחום מקצועי משלו. לעומת זאת, בחברות וארגונים קטנים, לעיתים קרובות Office Managers יפקחו על כלל הפעילות ויפעלו כ-Operations Manager כלליים. למרות הדינמיקה של כל תפקיד מנהל/ת אופרציה, אלו הן המשימות השוטפות של כל OM בהייטק: תכנון לטווח ארוך, הטמעת יוזמות שמטרתן לשפר ולייעל את פעילות החברה, בניית תוכניות תקציביות וניהול פיננסי, ייעול התפקוד של מחלקות ספציפיות והתקשורת בין צוותים ממחלקות שונות, וכן פיקוח על תהליכי הייצור, שיפור מערכות תפעול, תהליכים שונים ומדיניות בחברה.

 

מהי רמת הביקוש ל-OM וכמה ניתן להרוויח?

 

יותר ויותר ארגונים מגיעים להבנה שהתפקיד מאפשר יישור קו בין המחלקות ומציע ייעול משמעותי של כלל האופרציות, דבר המביא לרווחים גבוהים יותר ופעילות שוטפת בכלל מחלקות החברה. 

 

אז, מהי המשכורת החודשית הצפויה ל-OM? גורמים העשויים להשפיע על השכר הם: גודל הארגון, מספר שנות הניסיון של העובד או העובדת, השכלה, רקע תעסוקתי וכישורים איתם הם מגיעים. עובד שמגיע ללא ניסיון או ניסיון מועט, יוכל לקבל 11-15 אלף ש״ח, לאחר מספר שנות ניסיון – כ-16-20 אלף ש״ח, ובתפקידים בכירים יותר – כ-23-40 אלף ש״ח. לדוגמא, סמנכ"ל תפעול בהייטק, מקבל שכר חודשי של כ-28-40 אלף ש"ח, ואף 45-50 אלף ש"ח בארגונים גדולים מאוד (500 עובדים ומעלה). 

 

האם אתם עומדים בדרישות לתפקיד ניהול אופרציה בהייטק?

 

מסקר שנערך בקרב מנהלי תפעול ישראלים העובדים בתעשיית ההייטק, הכישורים הנחוצים ביותר הם תקשורת טובה ושיתוף פעולה עם אחרים. הייחוד של ניהול אופרציות בעולם ההייטק הוא הצד הטכני, ולכן על מנהל/ת תפעול להבין לעומק את צורת הפעולה הטכנית של המוצר או השירות, כדי לזהות בעיות או תקלות מבעוד מועד ולייעץ לגבי פתרונות אפשריים.

 

מבחינת ניסיון תעסוקתי, נדרש ניסיון בתחום הרלוונטי (ניסיון ניהולי, ארגוני או טכנולוגי בתעשיה המדוברת – יהווה יתרון משמעותי), ניסיון בניהול באופן כללי (בניהול צוותים ופרויקטים, עם עדיפות לתחום העסקי והטכנולוגי), כישורים אנליטיים וכן הכשרה מקצועית כמו קורסים בתחום או תואר אקדמי (טכנולוגי, כלכלי, או מנהל עסקים) יהוו יתרון. בנוסף, כלל תיאורי המשרות דורשות כישורים שהפכו לסטנדרטים בשוק העבודה היום, כגון: אמפתיה, כישורים טכנולוגיים, יוזמה, יכולת למידה עצמאית, תשומת לב לפרטים ואנגלית ברמת שפת אם.

 

אם כך, ל-OM השפעה גדולה על היבטים מרכזיים מאוד בחברה, אשר לבסוף תורמים לרווחיות העסק לאורך זמן. בנוסף, עצם המעורבות בתהליכים כה רבים בחברה, פותחת אפשרויות קידום רבות למנהל/ת אופרציה, כגון: התקדמות לתפקידים בכירים או למחלקות אחרות לתפקידים ניהוליים באופיים, וכדומה. אז, אם אתם דקדקנים, בעלי כישורים בינאישיים יוצאים מן הכלל ועם אהבה גדולה לניהול, זה בהחלט יכול להיות התפקיד הבא שלכם בהייטק. 

 

דרושים בהייטק

 

קרדיט תמונות: shutterstock

קרדיט תמונות: shutterstock