התאמת מקצוע: איזה טיפוס אתם?

תיאוריית הטיפוסים של ג’ון הולנד  קובעת כי אנשים אוהבים להיות בסביבת אנשים דומים להם ולכן ככל שהשהייה במקום העבודה תהיה מותאמת לטיפוס שאתם, כך שביעות רצונכם והצלחתכם בעבודה תהיה גבוהה יותר. כמובן שאין זה אומר שכל הטיפוסים סביבכם צריכים להיות זהים לכם, אלא מרביתם.

 

 

 

 

6 הטיפוסים

 

התיאוריה של הולנד כוללת 6 טיפוסים עיקריים, כאשר בהתאם לאישיותם ניתן לקבוע אלו תחומי עיסוק מתאימים להם. 6 הטיפוסים הם: הטיפוס הביצועי, הטיפוס החקרני, הטיפוס האומנותי, הטיפוס החברתי, הטיפוס היזמי והטיפוס המנהלי.

 

המנהלי המחושב– הטיפוס המנהלי חייב גבולות וחוקים ברורים, הוא שואף לרצות את בעל הסמכות כדי לקבל הכרה. הוא אדם מאופק, יציב ושמרן אשר אהוב ומוערך בסביבתו, מקפיד על הפרטים הקטנים. חשוב לו להבין את הציפיות ממנו ואוהב להתייעץ עם אחרים טרם קבלת החלטות, והוא מאופיין בחשיבה פרקטית. תחומי העיסוק המתאימים לו כוללים איסוף ועיבוד נתונים, חשבונאות וארגון, כדוגמת: כספים, ביטוח, אדמיניסטרציה, תעשייה וייצור וכו'.

 

הביצועיסט – אדם מעשי ובעל גישה ישירה וברורה, פרקטי, שומר על הכללים והנהלים, אינו אוהב להיות במרכז תשומת הלב. אדם זה , עפ"י רוב מתייעץ לפני שהוא מקבל החלטות ובעל יכולות מתמטיות טובות יותר מכושר ההבעה ויחסי האנוש שלו. מתאים לו לעבוד בתחום הטכנולוגי, טכנאות, תכנון ופיתוח, מכונות, הרכבה וחומרים. חלק מהתחומים הרלוונטיים עבורו הם: לוגיסטיקה, הייטק, הנדסה, רכב ותחבורה ובעלי מקצוע.

 

האומן האינדיבידואל – הטיפוס האומנותי הוא אדם רגיש, בעל דמיון ואינטואיציה, 'ראש פתוח', אוהב עצמאות ואינו כבול בערכים חברתיים. פתרון הבעיות מתבטא אצל טיפוס זה באמצעות תוצרים אומנותיים, פועל בסביבה פתוחה, ללא הגבלות וחשוב לו להשאיר חותם אישי. לטיפוס זה מתאימה משרה הכוללת פיתוח רעיונות, תחומים אסתטיים ויצירתיות כדוגמת: שיווק, פרסום ומדיה, טיפוח ואסתטיקה, בידור ותרבות.

 

מסמר הערב – הטיפוס החברתי הוא הטיפוס בעל רגישות גבוהה לחברה בה הוא נמצא. הוא בוחר לפעול בדרך של הצבת מטרות, ופועל מתוך מוטיבציה לחנך ולשנות התנהגויות כדי לשפר את תפקודם ולזכות בהערכתם. אדם זה הוא בעל יכולת ליצור קשרים חברתיים ענפים בקלות יחסית, בעל אמפתיה ומודעות עצמית גבוהה ולעיתים זקוק לאחרים כדי לחזק את תחושת המסוגלות שלו. מתאים לו לעסוק בתחומים חברתיים, תרבותיים, טיפוליים וחינוכיים. תחומי עיסוק רלוונטיים אפשריים: ניהול, הדרכה והוראה, מכירות, משאבי אנוש, שירות לקוחות ועוד.

 

היוזם ההרפתקן – הטיפוס היזמי הוא הרפתקן מטבעו, אוהב לקחת סיכונים, להתווכח, אימפולסיבי ומתלהב. הוא אדם יוזם, מוחצן, בעל כושר ביטוי טוב, ביטחון עצמי רב ואינו אוהב לקבל הוראות. מתאים לו להיות המנהיג האסרטיבי והוא מעריך כוח, שליטה ואחריות. העבודה הכי מתאימה לו כוללת ביטוי ליכולות השכנוע שלו, ניהול משא ומתן וקבלת החלטות כדוגמת עסקים וניהול, שיווק, עריכת דין, הייטק, תיירות, רפואה ובריאות וכו'.

 

החוקר הסקרן – אדם זה אינו לוקח דברים כמובנים מאליהם, הוא בודק, חוקר ומעמיק את הידע שלו כל הזמן. אדם שיודע לפתור בעיות, בעל רעיונות ויוזמה, סבלני, בעל חשיבה ביקורתית, מאורגן ואינטליגנט. טיפוס מופנם בדר"כ, נמנע ממעורבות חברתית יתרה. לטיפוס זה מתאים לעבוד במחקר ופיתוח, נתונים, מדע ומחקר. תחומים אפשריים: הייטק, הנדסה, רפואה ובריאות, מדעים וביוטק.

 

קרדיט תמונות: shutterstock