מי מטפח את הנכס החשוב ביותר של הארגון בזמן משבר?

 

נתוני דרושים IL מצביעים כי הביקוש לעובדים בתחום משאבי אנוש לתקופה  1/3/2020 – 1/12/2020 ביחס לאותה התקופה בשנה שעברה עומד על 65% בלבד. על חשיבות תפקיד HR בארגון ועל האתגרים החדשים שניצבים בפני אנשי משאבי האנוש בכתבה הבאה

 

האתגר החדש והמרכזי בתחום המשאב האנושי הוא שמירה על מחוברות ותחושת שייכות של העובדים במצב של עבודה מרחוק, בין אם הם עובדים וותיקים או חדשים. כך עולה מסקר ארגונים ראשון מסוגו בישראל אשר בחן את השלכות המשבר על עולם העבודה, שבוצעו על ידי חברת Connecting HR  ומרכז לאודר לתעסוקה.

 

התפקיד של משאבי האנוש בתקופת משבר

 

"ארגונים יצטרכו להתאים את עצמם בעזרת חשיבה יצירתית לעולם התעסוקה החדש ולשלב את צוותי משאבי אנוש שלהם בתהליכי קבלת החלטות", אומרת הילה זגורי כהן, מנהלת חברת Connecting HR העוסקת במיתוג מעסיק, חווית עובד וקריירה, ומוסיפה: " האתגרים בתחום המשאב האנושי רק מחדדים את חשיבותו של תפקיד ה HR להצלחת הארגון. מצד שני מנהלות משאבי אנוש וגיוס רבות מספרות לי שפוטרו או הוצאו לחל"ת, וזה מדאיג כי אם הן בחל"ת אז מי מטפח את הנכס החשוב ביותר של הארגון?"

 

זגורי-כהן מרגישה שיש מציאות חדשה בעולם העבודה שצריך להתמודד איתה ובהתאם לכך, ללא צוות משאבי אנוש חזק ומוביל סיכויי ההישרדות של הארגון יורדים עוד יותר.

 

 

התוצר הבולט של הקורונה: עבודה מרחוק

 

התפשטות הקורונה וצעדי המנע שננקטו הובילו את המשק הישראלי ומעסיקים רבים לעבור למצב עבודה מרחוק. 

 

מרכז לאודר לקידום התעסוקה בנגב וחברת Connecting HR בדקו בסקר ארגונים ראשון מסוגו, כיצד השפיע משבר הקורונה על עולם העבודה.

 

על הסקר השיבו מנהלות ומנהלי משאבי אנוש, בכירות ובכירים בדרג סמנכ"ל, מנכ"ל, רכזות מש"א וגיוס ממגוון תעשיות וחברות מובילות במשק.  תוצאות הסקר נותנות זום אין על השינויים שהתרחשו בעולם העבודה בעקבות משבר הקורונה בישראל.

 

מהסקר עולה כי עבודה מרחוק פותחת הזדמנויות תעסוקה למגוון אוכלוסיות בניהן תושבי הפריפריות בישראל.

 

נתוני הסקר מלמדים כי 58% מהארגונים קיבלו החלטה להמשיך לעבוד מרחוק גם לאחר הגל הראשון. 36% מהארגונים החליטו לאשר יומיים עבודה מהבית גם אחריי משבר הקורונה, ו- 28% מהם מאפשרים עבודה מהבית ללא הגבלה.

 

 

שינוי תפיסה גאוגרפי

 

הסקר מציג גם שינוי משמעותי בתפיסה של ארגונים וחברות על קליטה של עובדים מאזורים מרוחקים.

בקרב 36% מהארגונים כבר היום קיימת נכונות לגיוס עובדים מהפריפריה, ו-33% פתוחים לרעיון הגיוס מרחוק. קיימת נכונות משמעותית של 36% לקליטת עובדים מהפריפריה בתפקידים טכנולוגיים. והנתון המעניין  ביותר -  בעקבות משבר הקורונה 48% מהארגונים כבר התאימו את תהליכי העבודה לקליטת עובדים מרחוק.

 

"אנחנו רואים את תוצאות הסקר משתקפות כבר היום בארגונים למשל, מהנדס שגר בבאר שבע גויס בזמן הקורונה לחברת סייבר בירושלים ומהנדס מרמת הגולן גויס למשרה בחברת היי-טק בפארק ההי-טק בבאר שבע. כך יוצא שעובדים מוכשרים יכולים להישאר במקום מגוריהם ולעבוד במשרה התואמת את כישוריהם ללא התייחסות למיקום גיאוגרפי אלא רק ליכולות של העובד. השינוי שהקורונה הביאה עתיד לעשות מהפכה במצב התעסוקה בארץ" אומרת פנינה אביטל, מנהלת פעילות מרכז לאודר לתעסוקה.

 

"ההיגיון שעומד אחרי הנתונים, לתפיסתי, הוא שאם אין לנו יותר מגבלה גאוגרפית אז כדאי לפתוח את עצמך כארגון לקהל יעד חדש של עובדים ולאפשר גיוון", מספרת זגורי-כהן וממשיכה: "זה מתחבר גם לנושא החדשנות בארגונים שכן ברור כי על מנת לייצר חדשנות נדרש לגוון באנשים 'סביב השולחן'. גיוון תרבותי, מעודד דרכי הסתכלות שונות על סיטואציות וכתוצאה מכך, מאפשר יצירתיות מחשבתית בקרב עובדים".

 

משאבי אנוש

 

שורה תחתונה: פתיחת הזדמנויות

 

למעשה, אנו רואים כי  לצד הקושי שעובר על עולם העבודה בתקופה זו של משבר הקורונה נפתחו גם הזדמנויות הן למעסיקים שיכולים כעת לגייס עובדים מוכשרים ללא מגבלת מיקום גאוגרפי והן למחפשי עבודה מאזורים מרוחקים. 

 

לצד זאת, מהסקר משתקפים גם אתגרים משמעותיים בצד המעסיקים. 35% מהארגונים השיבו שהאתגר המשמעותי בעיניהם הוא השמירה על מחוברות ושייכות עובדים במצב עבודה מרחוק.  אתגר נוסף שעליו העידו 22% מהמעסיקים, הוא קליטת עובדים לאחר גיוס וחיבורם לחברה במצב של עבודה מרחוק.

 

על תפקידו של HR בזמן משבר

 

ענף משאבי אנוש ספג פגיעה ישירה בתחילת המשבר, בהרבה ארגונים לא הבינו עד כמה זה מהותי לחבר את מחלקת משאבי אנוש לעשייה הארגונית בזמן משבר.

 

הרבה מגייסות הוצאו לחל"ת או פוטרו בגלל עצירת גיוסים, בעניי הדבר הנכון לעשות היה להסב את אותן מגייסות לטיפול במשאב האנושי בארגון וכך גם לשמר את אותן פונקציות בתוך הארגון וגם לפתח את הכישורים שלהן לעולמות חווית עובד ומחוברות עובדים. צריך לזכור שלגייס אשת גיוס מקצועית ומנוסה זה תהליך לא פשוט לארגון מעבר לזה שתחלופת עובדים (בכל תחום) היא בין ההוצאות הגבוהות של כל ארגון.

 

למגייסות, ומנהלות משאבי אנוש שרוצות להישאר בתחום אני מציעה להשקיע בלמידת כלים לבניית חווית עובד ויצירת מחוברות ארגונית ומזמינה אותן להצטרף לקהילת 'מיתוג מעסיק ישראל' בפייסבוק אותה הקמתי בדיוק לטובת הנושא.

 

הידע שירכשו ישמש אותן בתפקיד הנוכחי ובוודאי בהמשך הדרך המקצועית בעולמות משאבי אנוש. אם לפניי המשבר לא בכל הארגונים השיח על חווית עובד התקיים אז בזמן משבר הנושא הפך להיות חלק מהותי מהעשייה והשיח של אנשי משאבי אנוש, אני גם רואה יותר משרות בעולמות משאבי אנוש מכוונות לחווית עובד ודאגה ל well being של האנשים בארגון, רואה התאוששת משמעותית בתחום, וחווה כיצד השיח על חווית עובד ומחוברות עובדים הפך מnice to have  ל must have כדי לשמר את הנכס הכי משמעותי של הארגון- האנשים. אומרת לנו הילה זגורי כהן.

 

קרדיט תמונות: shutterstock

לתוצאות הסקר המלא