מגמות נמשכות בשוק התעסוקה: 2023

וואו איזו שנה זו הייתה. מטלטלת, מרובת שינויים ולא וודאית. מחד ארגונים רבים שוועו לעובדים בכלל העיסוקים, מנגד תהליכי פיטורין בחלק מן התעשיות במשק ובענף ההייטק בפרט. עולם העבודה נמצא בצומת של ממש. אז מה היה לנו ואלו מגמות ימשכו גם ב- 2023?

כמעט יותר משנתיים וחצי מתחילת הקורונה ועכשיו אנו חשים את השפעותיה על המעסיקים ועל המועמדים כאחד. המועמדים שואפים להגדיר מחדש את חוזה העבודה שלהם עם הארגונים ובשאיפה גם לייצר לעצמם חיים משמעותיים מחוץ לעבודה. הארגונים, לא מצליחים להדביק את פערי הגיוס ותקנים רבים נותרים פתוחים זמן רב.

 

האבטלה עומדת על 4.3% בלבד, ועדיין מעסיקים רבים מדווחים כי האתגר הגדול שלהם כרגע הוא גיוס עובדים. חלק מהמעסיקים עדיין מאמינים כי הקורונה הייתה "תופעה חולפת" ועוד שנייה הכול יחזור למקומו...

 

גם קולות הנשמעים מצד מנהלי חברות שלכאורה השוק חזר למעסיקים, לא עומדים במבחן המציאות. לדעתי, המחסור בעובדים ילך ויחריף בעתיד.

המגמות הבולטות שהחלו השנה בשוק התעסוקה וצפויות להימשך גם ב- 2023:

 

מגמה 1: מיתוג מעסיק - ארגונים התחילו להבין כי הם חייבים לחזק את הערכים שהם מציעים ולהיות הרבה יותר אטרקטיביים מבעבר. הטבות או אירועי חברה זה כבר לא מספיק והם לא בהכרח מספקים את תחושת המשמעות אליה שואפים המועמדים. שכר הוא פרמטר חשוב אך לא בטוח שהוא גורם לעובדים להתמיד ולהישאר לאורך זמן. יש לא מעט גורמים המשפיעים על  המוטיבציה ושביעות רצון של עובדים במקום העבודה כמו מידת האוטונומיה שהם מקבלים, האתגר, הכרת תודה, הערכת המנהלים הישירים ועוד.

 

מגמה 2: גמישות זה שם המשחק! הרכבת כבר יצאה מהתחנה וארגונים שממשיכים להתעקש על הגעה חוזרת למשרדים מפספסים פה משהו עמוק יותר מדיון על בית/משרד. הגמישות הפכה להיות צורך משמעותי וחלק מהאיזון אליו שואפים מועמדים רבים ולכן חייבים לפתח קווי מחשבה חדשים איך מייצרים אותה ולא רק בדמות של שעות או עבודה מרחוק ובהתאמה לצרכים המשתנים של העובדים. זה מצריך יותר חשיבה ומאמץ אך משתלם יותר בטווח הארוך.

 

מגמה 3: משוב והערכה - ככל שנכנסים דורות צעירים יותר למקומות העבודה כך הציפייה שהמנהלים יראו, יפתחו וימשבו אותם ולא אחת לשנה אלא כל השנה, עולה. בהתאם לכך, גם השנה מנהלים צריכים לסגל יכולות של מנטורינג והובלה, הקשבה אמפטית, הוקרה ועזרה לעובדים לממש את מטרותיהם.

 

מגמה 4: גיוס ע"פ כישורים - בעולם בו עיסוקים משנים צורה כל העת, יש מקום להסתכל על מועמדים לא רק ע"פ יכולות מובחנות וניסיון ספציפי אלא ע"פ הכישורים שהם מביאים איתם כמו היכולת ללמוד מהר, מוטיבציה, סקרנות, חשיבה עצמאית ועוד.

 

מגמה 5: ניצול הזדמנויות – השנה החולפת סיפקה הזדמנויות רבות לשדרוג משרה. גם השנה מועמדים הנמצאים בתהליכי חיפוש עבודה, יגלו שיש לא מעט הזדמנויות כרגע עבורם, נכון בחלק מהארגונים הגיוסים הפכו רזים יותר, בחלקם הקפיאו משרות אך לאנשים טובים תמיד יש דרישה ועדיין לא מעט משרות עומדות פתוחות. בבואכם לבחון את מקום העבודה הבא כדאי לברר על ההזדמנויות ללמידה ופיתוח אישי ולא רק צמיחה לגובה. יש מספיק מקומות בהם תוכלו לקחת יוזמה ולגדול ביכולות ולהרוויח מארגונים לומדים.

 

מגמה 6: מיקוד בחוויית המועמדים - המועמדים השנה היו מודעים יותר לעצמם וגם היום יש להם ציפיות גבוהות מהמעסיקים. הציפיה לתהליכים הוגנים, קצרים ושקופים. מועמדים רבים בודקים ברשת חוות דעת על ארגונים לפני שהם מחליטים להגיש מועמדות ולא רק בהקשרי שכר ותנאי עבודה אלא גם בנוגע לתהליכי המיון. מועמדים שלא מקבלים מענה לאחר תהליך משמעותי בארגון הופכים להיות לקוחות "שליליים" ומשפיעים גם על המועמדים הבאים.

 

מגמה 7: שילוב של אוכלוסיות מגוונות במקומות העבודה – השנה ארגונים היו יותר מודעים לחשיבות של גיוס אוכלוסייה מגוונת. המגמה הנמשכת מספקת, מעבר לתרומה לביצועים, אמירה חשובה של ארגונים ואף גורם חשוב בהסתכלות של מועמדים על ארגונים המקדמים אג'נדות חברתיות.

 

מגמה 8: גיוס כחוויה שלמה – השנה מעסיקים הבינו שאי אפשר להסתפק רק במודעות ולצפות לקורות חיים. ככל שיש למועמדים היצע גדול יותר ארגונים נדרשו לתקשר באמצעים שונים עם קהל המועמדים, ולספק למועמדים חוויה שלמה הכוללת כתיבת תוכן מעניין, סרטונים, סיפורים של עובדים ועוד.

 

מגמה 9: תפקידים שהחלו לצמוח השנה וימשיכו לצמוח גם השנה:

  • מקצועות הטיפול והסיעוד, אחים ואחיות, עוזרי רפואה וצוותי תמיכה רפואיים.
  • אנליסטים, פיתוח עסקי ומכירות.
  • מומחים בגיוון במקומות עבודה.
  • מומחי דאטה סיינס ומיישמי AI ומנהלי אבטחת מידע.
  • מורים, מאמנים, עו"ס ופסיכולוגים.
  • אנרגיה חלופית ובנייה ירוקה.
  • מומחי שיווק דיגיטלי.

 

טיפ מסכם לשנה החדשה:

תסתכלו על עולם העבודה בעיניים פקוחות וגם "חדשות", נסו להבחין בתהליכים המעניינים שקורים בשוק התעסוקה.

 

מעסיקים -  השכילו להסתכל אחרת על המועמדים, לראות בהם אנשים הוליסטיים עם צרכים שונים ולא רק "משאב". אפשרו מסלולי פיתוח אישי רוחבי ולא רק קידום "לגובה".

 

מועמדים – הסתכלו על ההזדמנויות שנוצרות כרגע, חפשו ארגונים שהאג'נדה והערכים שלכם מתחברים אליהם. היו פרואקטיביים בחיפוש, ותשאלו שאלות שיספקו לכם תמונה רחבה על הארגון.

 

 

*הכותבת: דקלה הרוניאן, מנטורית דרושים IL, מנחה ומאמנת בתחום התעסוקה והקריירה.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם תחזית הקריירה שלך ל- 2023