מה צופנת לנו השנה החדשה: גיוס 2023

דרישה לעובדים בעלי יכולות ומיומנויות חדשות, ורסטיליות, התפתחות מקצועית, מיתוג מעסיק וגלובליזציה. כל אלו הם חלק מהשינויים הצפויים השנה בשוק התעסוקה. איך תתכוננו לשנה החדשה?

 

2023

 

שנת 2023 שבפתח מחייבת את המעסיקים ואת מחפשי העבודה להתכונן ולקבל את השינויים שיתרחשו בשוק התעסוקה, אשר משתנה כל העת בדינמיות מאז ימי הקורונה. המנטוריות של דרושים IL מספרות על המגמות העיקריות שיקרו השנה.

 

"בשוק התעסוקה של 2023 עובדים רבים יצטרכו להמשיך ולפתח מיומנויות ויכולות חדשות כדי להיות מסוגלים להתמודד עם דרישות השוק המשתנה. תפקידים חדשים ימשיכו להיפתח ובמקביל משרות שונות ייעלמו עם הזמן. למעסיקים יהיה חשוב להעסיק עובדים בעלי יכולות ומיומנויות להתנהלות בסביבה דינמית ומשתנה." מספרת רויטל אליאס, יועצת קריירה ומנטורית דרושים IL, ומפרטת:

 

"כעובדים אנחנו חייבים להתנסות כל הזמן בדברים חדשים, להרחיב את התפקיד שלנו ולחזק את הוורסטיליות. מעבר לכך חשוב כל הזמן ללמוד כדי לצמוח ולהתפתח. מי שלא ילמד ויתפתח עלול להישאר מאחור. ללמוד זה אומר להרחיב את סל הכלים המקצועיים שלנו, להשתתף בקורסים ובכנסים מקצועיים, להאזין לפודקאסטים בעלי ערך, להיחשף למובילי דעה בתחום שלנו ועוד."

 

תחרות, צמצומים וצמיחה מחודשת

אומרים שהדרך הטובה ביותר לחזות את העתיד, היא ללמוד מהעבר, אז אם ניסע קצת אחורה בזמן, ניזכר בשני משברים כלכליים גדולים: התפוצצות בועת ההייטק ב- 2001 והמשבר הכלכלי העולמי ב- 2008. גם היום, עם גלי הפיטורים המרובים בענף ההייטק, בהחלט ניתן להגיד שאנחנו בתוך משבר נוסף. גלי ההדף של המשברים האלה בד"כ מורגשים מספר שנים, עד שהשוק חוזר לעצמו ומתחילים להרגיש צמיחה, וכך חוזר חלילה.

 

מה כל זה אומר? מאיה בוכניק, יועצת קריירה ומנטורית דרושים IL, מסבירה: " בתחילת 2023 נמשיך לשמוע על חברות שמהדקות חגורה ומקצצות עובדים. תהליך מציאת עבודה יהפוך למורכב יותר בחודשים הקרובים עבור המפוטרים, כך שתהליך יתארך יחסית. התחרות בין מחפשי העבודה על תפקידים טובים תוביל להבנה שצריך למרק את כישורי חיפוש העבודה: להתכונן טוב יותר לראיונות, לדאוג לקורות חיים מקצועיים ולפרופיל לינקדאין מטופח. למעסיקים שבשנים האחרונות נאבקו כדי לגייס טאלנטים יהיה קצת יותר קל, כיוון שבשוק ישנם הרבה יותר עובדים מנוסים וטובים שפוטרו ורוצים לחזור להיות מועסקים.

 

מצד שני, מושגים כמו מיתוג מעסיק, שימור עובדים ו- up-skilling של עובדים בתוך הארגון ימשיכו להעסיק את מנהלי ה HR." בוכניק מסכמת בתחזית אופטימית ואומרת: " לדעתי, לקראת אמצע-סוף 2023 השוק יתחיל להתייצב ואת המדיה כבר לא ימלאו הכותרות על קיצוצים, במקומן שוב יצוצו ידיעות על יוניקורן חדש ועל חוסר בעובדים טובים."

 

 

דור ה- Z ואיזון בית- עבודה

אם תשאלו את רונית קופר, מנחה ומאמנת קריירה, מנטורית דרושים IL, אז הכל מתקשר לדור ה- Z: "כיום מעסיקים מתקשים לגייס עובדים, כדי לשפר את המצב, עליהם להשקיע רבות במיתוג מעסיק על מנת שהעובדים דור אכן ירצו לבוא לעבוד. כל זה קשור למגמה של העובדים החדשים, הלא הוא דור ה-z. לדור הזה ישנם מספר מאפיינים: הם מאוד דעתניים, רובם בעלי קשב קצר, והם מאמינים באיזון בית עבודה ולפיכך דורשים מודל עבודה היברידי מהמעסיקים. דור ה- Z רוצים להתקדם כאן ועכשיו - דבר שלא תמיד תואם לעולם התעסוקה." מסבירה קופר וממשיכה לפרט מגמות נוספות גלובליות שאנו עדים אליהם כבר עכשיו ויימשכו גם השנה הן:

 

1. הסטה של תעשיות אל מעבר לים- בעקבות הגלובליזציה יותר ויותר תעשיות, ימשיכו להעביר את הייצור שלהם לחו''ל לקוריאה, יפן וסין ואילו המחקר והפיתוח  יישארו בארץ. דבר שיקשה על גיוס עובדים בתעשייה אשר נמצאת בחוסר תמידי של כ-4000 עובדים בממוצע בשנה. 

2. כניסה של נשים לשוק העבודה- כבר שנים אנו עדים לפערי השכר והמגדר, עם זאת נראה כי החלה מגמה של כניסת נשים להנהלות בכירות. מגמה שתלך ותתפתח. 

3. החלפת כוח אדם אנושי ברובוטים- זה ייקח זמן עד שהרובוטים יחליפו לחלוטין את כוח האדם, אבל זה יקרה. אם פעם היה מפעיל מכונה לכל קו ייצור, כעת יש מפעיל מכונה אחד לקו שלם. 

4. עבודה מהבית- מגמה שנכנסה חזק יותר בשל תקופת הקורונה וכאן להישאר. יש לה יתרונות וחסרונות, אבל ללא ספק זוהי מגמה אשר משליכה על צורת ההעסקה של העובדים ועל המעסיקים. 

 

שורה תחתונה: תבואו יהיה מעניין - לאור כל השינויים שאנו מתחילים כבר להרגיש בעולם העבודה, אין ספק ששווה לעקוב כי עולם העבודה לשנת 2023 מעולם לא היה דינמי ומפתיע יותר.