דרוך, מוכן וחומל: מיומנו של סוהר שב"ס

מכירים את הסיטואציה הזו שהשקט סביבכם כל כך דומם עד שהוא 'צורם', ומתעוררת תחושה שמשהו עומד לקרות? קוראים לזה 'חיישנות' בשפת הסוהרים, והתופעה הזו מתעצמת עם השנים יותר ויותר. על האתגרים, החושים החדים וההווי המיוחד של הסוהר – בכתבה הבאה

עבודתו של סוהר

 

'סוהר טוב- הוא סוהר עם נשמה' משמעות הביטוי השגור בפי השב"ס, מעיד רבות על יכולותיו של הסוהר. תכונותיו ויתרונותיו של כל אדם הן שונות אך אחד הדברים הבולטים והמשותפים לכלל הסוהרים הוא  היכולת לראות באסיר, שפשע לחברה, כאדם בעל צרכים שיש להגן, לשמור ולחמול עליו.

 

שגרת יומו של הסוהר

 

הרמה הכי גבוהה שהסוהר מתנהג בה כמקצוען אמיתי, מגיעה בשלב שהוא 'מרגיש' את השטח. בכל רגע נתון הוא יודע לפרש את השקט או הלך הרוח. בעגה המקצועית של הסוהרים קוראים לזה 'חיישנות'- כל החושים מתעוררים והוא יודע מתי משהו הולך לקרות, ואיך להגיב לכך, לנהל ולעצור זאת בזמן. כאשר מתפתח אירוע ונדרשת עזרה, יש לסוהר לחצן מצוקה שמתריע על מיקומו ומיד מגיע אליו תגבור לסייע.

 

אם ננסה להבין מדוע התכונה הכי חשובה של הסוהר, היא אינטליגנציה רגשית גבוהה, נציץ לרגע בשגרת יומו של הסוהר: במהלך המשמרת, הוא מבצע פעולות נדרשות לניהול שגרת החיים באגף, כגון  ספירת בוקר, מסדר, וידוא ארגון ויציאה לעבודה/לימודים, ביצוע מסדר חובש ועוד. מעבר לשמירה על שגרת יום, הסוהר צריך לבצע את כל הפעולות המנהלתיות הנדרשות כדי למלא אחר הצרכים המיוחדים של האסירים. 

 

למעשה, הסוהר מסייע לאסיר בכל בעיה בה הוא זקוק לעזרה, אם זה שליחת מכתב לעו"ד או מענה לכל מצוקה אחרת שהאסיר מציג לו. טיפול בבעיה, קטנה ככל שתהיה, מבטיחה 'שקט' כיון שכל עניין קטן כגדול יכול להתפתח להתנגדות ו/או התפרעות. כאן נדרש מהסוהר לדעת 'לחיות את הסיטואציה' ברגע האמת ולדעת להגיב אליה מיידית.

 

הכשרה והווי של 'אחים לנשק'

 

מי שמבקש להיות סוהר עובר הכשרות רבות כדוגמת: קרב מגע, הגנה עצמית, קורס החייאה, מכבי אש ועוד. וזאת כדי לדעת להגיב לכל סיטואציה בתחילתה (כמו התקף לב או שריפה) ועד להגעת הסיוע המתאים. מטרת ההכשרות הרבות היא לצייד את הסוהר בכל הידע והיכולת להתמודד עם מצבים שונים.

 

משמרות העבודה של הסוהר הן 24/48, משמע 24 שעות עבודה ויומיים חופש, כאשר במשמרת לילה הסוהר עובד 4 שעות וישן 4 שעות לסירוגין. כל אגף מונה 30-120 אסירים ובהתאם לכך יש סוהר אחד או שניים אשר אחראים על אגף שלם.

 

לתחושת השייכות יש חשיבות רבה וכל הווי הסוהרים מתבסס עליו. קיים הווי פנימי המתורגם לערבי כיף וגיבוש, פעילות קבוצתית של תרומה לקהילה, טיולי יחידה, טיולי משמרת, ימי גיבוש. ומעבר לכך הסוהרים יוצאים להכשרות דו יומיות ויומיות כל חצי שנה, שמטרתן חיזוק ההווי ותרגול תרחישים, שגם הן תורמות לתחושת השייכות.

 

אפשרויות קידום והטבות

 

סוהר מתחיל בקורס הכשרה בסיסי ולאחריו יכול להתקדם רוחבי או אופקי ולהיות משק, סמל, קצין, סגן מפקד משמרת ולהתקדם גם למפקד משמרת או מפקד אגף.

 

מלבד משמרות נוחות, ישנן תנאי עבודה והטבות רבות להן זוכים הסוהרים, מקצתן: תנאי פרישה ופנסיה, 25 ימי חופשה שנתית, ביטוחי בריאות וחיים, הלוואות בתנאים נוחים, מלגות לימודים לילדים, השתתפות בתשלום עבור גני ילדים וקייטנות, נסיעה חינם בתחבורה ציבורים (כולל רכבת), נופש משפחתי מסובסד ועוד. תוסיפו לכך ביטחון סוציאלי וכלכלי ומשכורת שמשולמת ע"י המדינה ותקבלו משרה שהיא לא פחות מחלומית!

 

קרדיט תמונות: shutterstock